hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
كمية الجرأة اللي عندك لتقترح ان كتابة العمل الاصلي Outdated وسكسست اتجاه النساء خصوصا كون الكاتبة الاصلية Keiko Nobumoto.
عاد هو مسلسل فما ادري كيف بيتقدم وما حاتعب نفسي بمشاهدته وانا عارف حاكرهه بس الكلام حوله كنت متامل شيء مو مهين عالاقل..

مستوى كتابة مسلسل نتفلكس ما فيه شيء زيه دويستوفسكي يحلم يسوي نفسه


Top tier writing هنا
 

Z E R O

True Gamer

ما ادري ليش LA Times مسوية مراجعة لمسلسل كاوبوي الجديد مع انترفيو مع المؤلفين بس مان هالفقرة:



كمية الجرأة اللي عندك لتقترح ان كتابة العمل الاصلي Outdated وسكسست اتجاه النساء خصوصا كون الكاتبة الاصلية Keiko Nobumoto.
عاد هو مسلسل فما ادري كيف بيتقدم وما حاتعب نفسي بمشاهدته وانا عارف حاكرهه بس الكلام حوله كنت متامل شيء مو مهين عالاقل..
كيف كاوبوي بيبوب سيكست اصلا؟ عشان فاي كانت هوت؟ وعشان قصة حب سبايك و جوليا كلاسيكية؟ سطحية الامريكان يارجل
 

Nostalgic

True Gamer
الحنكة زادت عندهم... هذا السبب الحقيقي. لذلك خليك كاجوال واستمتع بالأنمي أو بأي هواية تحبها.

هذه السنة نزل لنا فوميتسو نو أناتا إي وأوساما رانكنج وأود تاكسي وسني بوي وبغض النظر عن جودة العمل أو رأي المتابع فيها محد يقدر ينكر إنها حاجة فريش وما تحصل إلا ما ندر. بس لا، خلينا نركز على أنميات الشونن والايسياكي وبعدين نتباكى ليش الأنمي مش زي زمان.

ما شفت إلا أول 20 ثانية من الفيديو ولا أفكر أشوفه.
 

Gavroche

World history is a court of judgment

عجبني كلامهم عن التشبع الكبير في السوق و كثرة المعروض حتى صار من الصعب انك تشوف جميع المسلسلات المهتم فيها في موسم واحد ناهيك عن شخص شغلته يشوف انمي و كل موسم يخلي السرعة 2X علشان يلحق على اغلب الاعمال (&)

قرار اربعين انمي من كوداكاو في السنة يصب الزيت على النار و صار الامر خارج عن حدة، انا اخر انمي شفته في موسمه كان جوجو الاخير قبل سنتين مادري ثلاث سنوات ومش متحسف على قراري في تجاهل الانميات الموسمية ببساطة it’s not worth it اقدر اختار عمل قديم جيد بدال الهراء المعاد تدويرة كل موسم ::sad::
والله فاجأتني عبدالله طلعت تتابع trash taste و سوالف زومرز و ليتل بومرز ::woot::
 

AM152

True Gamer

بالنسبة للفيديو فمش مهتم بيه ، التشبع و التكرار سبب حقيقى فى انك تزهق من المتابعة بس انت مش مجبر إنك تشوف كل حاجة و انت اللى بتحدد عاوز تتابع إيه، فى الآخر متابعة الأنمى المفترض إنها هواية بغرض الإستمتاع و اللحظة اللى بتتحول فيها لوظيفة زى فى حالة معظم اليوتيوبرز هنا أو واجب لازم تخلصه فالمتعة بتختفى و بتتحول لعبء و طبيعى إنك تزهق منها ، برضه لما تتابع عمل لازم تحط فى اعتبارك إن مافيش عمل هايعجبك بنسبة 100% و تحاول تشوف انت ممكن تخرج منه بإيه لأنك زى ما قلت الغرض الأساسى الإستمتاع لكن المتابعة بعين الناقد اللى بيبحث عن شئ معين و لو مش موجود فالعمل بلا قيمة يبقى أسهل طريقة لكره كل شئ و التوقف النهائى

حتى بعد ده انت ممكن تمر بأوقات تزهق فيها (الشئ اللى حصل لى فعلا السنة اللى فاتت) بس ده وضع طبيعى و الحل هو الإبتعاد لفترة لغاية لما شغفك يرجع


قرار اربعين انمي من كوداكاو في السنة يصب الزيت على النار و صار الامر خارج عن حدة، انا اخر انمي شفته في موسمه كان جوجو الاخير قبل سنتين مادري ثلاث سنوات ومش متحسف على قراري في تجاهل الانميات الموسمية ببساطة it’s not worth it اقدر اختار عمل قديم جيد بدال الهراء المعاد تدويرة كل موسم ::sad::

مين قال إن كل الأعمال الموسمية سيئة أو معاد تدويرها :angry:، كل موسم ممكن تلاقى فيه عملين أو ثلاثة مميزين و يستحقوا المتابعة ، هى بس ماتبقاش بنفس الشهرة غالبا بس موجودة للى بيبحث عنها
 

MaherMatrix

True Gamer
الحنكة زادت عندهم... هذا السبب الحقيقي. لذلك خليك كاجوال واستمتع بالأنمي أو بأي هواية تحبها.
بناقش العكس. لانهم كاجوالز ما ينظروا الا لانميات الماينسنريم المشهورة ما يشوفوا الحاجات اللي تستاهل المتابعة.
هو بالمجمل الشيء يرجع للي قاله عمرو اكثر انه لما تحول شيء لوظيفة المتعة فيه تروح بسبب ضغط صناعة شيء بشكل متكرر بدل انتظار لحظة شغف معينة لتصنع منها شيء.
..

طبعا مو للقول ما في شيء ينقال حول حالة الصناعة حاليا. هالنوعية من التضخم شيء سيء باي معايير ونتيجته حتكون كارثية. بس بالنسبة للمتابع نفسه اثرها قليل بل ممكن ايجابية اذا يعجبك الترند.
بالنسبة لنقطة الاستلهام من اعمال ثانية كلامهم صحيح وهو شيء نبه عليه هيدياكي اننو من فترة طويلة كثير واشوفه اصاب واحد من اساس مشاكل الصناعة
 
التعديل الأخير:

Gavroche

World history is a court of judgment
مين قال إن كل الأعمال الموسمية سيئة أو معاد تدويرها :angry:، كل موسم ممكن تلاقى فيه عملين أو ثلاثة مميزين و يستحقوا المتابعة ، هى بس ماتبقاش بنفس الشهرة غالبا بس موجودة للى بيبحث عناه

قصدت السواد الاعظم من الاعمال، انا متفق معاك تماما فيه hidden gems منتشرة في كل موسم دائما وابدا هناك اعمال ترضي اغلب الناس لكن اصبحت اقل مع الزمن..
 

MH MD

Moderator
مشرف
قصدت السواد الاعظم من الاعمال، انا متفق معاك تماما فيه hidden gems منتشرة في كل موسم دائما وابدا هناك اعمال ترضي اغلب الناس لكن اصبحت اقل مع الزمن..
لا مش اقل مع الزمن، كل اللي يصير ببساطة انك بالبداية تشوف لستة هيدين جيمز متوزعة على سنين الصناعة كلها وتشوفها كثيرة، بعدين تجي لمرحلة انك تعيش الشيء مباشر، وتشوف الانميات الموسمية بوقتها، وبتشوف انها "أقل" لأنك تعايش الشيء بوقته

لكن لا، كل سنة دايم اطلع بمجموعة اعمال ممتازة تنشاف او مميزة وخارجة عن المألوف، أصلا لما اتكلم عن نفسي ، هالسنة هي اكثر سنة تابعت فيها اعمال من ناحية كمية، وفوقها لسه مفوت اشياء اعرف انها مميزة فعلا برضو، لكن الكمية ازاحتني عنها ولو لفترة بسيطة
 

Gavroche

World history is a court of judgment
لا مش اقل مع الزمن، كل اللي يصير ببساطة انك بالبداية تشوف لستة هيدين جيمز متوزعة على سنين الصناعة كلها وتشوفها كثيرة، بعدين تجي لمرحلة انك تعيش الشيء مباشر، وتشوف الانميات الموسمية بوقتها، وبتشوف انها "أقل" لأنك تعايش الشيء بوقته

لكن لا، كل سنة دايم اطلع بمجموعة اعمال ممتازة تنشاف او مميزة وخارجة عن المألوف، أصلا لما اتكلم عن نفسي ، هالسنة هي اكثر سنة تابعت فيها اعمال من ناحية كمية، وفوقها لسه مفوت اشياء اعرف انها مميزة فعلا برضو، لكن الكمية ازاحتني عنها ولو لفترة بسيطة

هو ممكن ذلك فعلا بس انا شخص عايش على اطلال الماضي واشوف فترة التسعينات هي الاقرب الى قلبي مع كمية الاعمال المفصلة على ذوقي المعروضة في تلك الفترة، اعشق اعمال مادهاوس في العشرية الاولى من الالفية بشكل غير طبيعي وكانت فترة اعمال غير اعتيادية و متنوعة بشكل يرضيني تماما.

لكن اذا بنشوف اعمال الانمي اخر عشر سنوات طغت عليها التكرار بشكل شنيع و انحدر المستوى عند البعض للاسف الى درجة تشابه الاعمال كأنها اجزاء spin off من الاخر @@
 

MH MD

Moderator
مشرف
هو ممكن ذلك فعلا بس انا شخص عايش على اطلال الماضي واشوف فترة التسعينات هي الاقرب الى قلبي مع كمية الاعمال المفصلة على ذوقي المعروضة في تلك الفترة، اعشق اعمال مادهاوس في العشرية الاولى من الالفية بشكل غير طبيعي وكانت فترة اعمال غير اعتيادية و متنوعة بشكل يرضيني تماما.

لكن اذا بنشوف اعمال الانمي اخر عشر سنوات طغت عليها التكرار بشكل شنيع و انحدر المستوى عند البعض للاسف الى درجة تشابه الاعمال كأنها اجزاء spin off من الاخر @@
تفضيل نوعية وفترة من الاعمال شيء شخصي، لكن لو انت شخص عشت التسعينات وتابعت انمياتها بشكل موسمي ، بتطفش جدا برضو، وبتشوف كمية تكرار شنيعة برضو، الشيء مش حصر على أي عقد وفترة زمنية، الفرق انه التسعينات ولت، الانميات الموسمية الخايسة اتنست مع الزمن، بينما انت عايشت الانميات الموسمية الحالية آخر "عشر سنين" والشيء يكون ظاهر لك بشكل اوسع، فعليا اذكر الشيء زمان وكيف كنا نشوف اعمال عشوائية جدا بالتلفزيون وننساها، بالفترة اللي نسميها "فترة ذهبية"، ما يختلف عن متابعة الاعمال الموسمية بأي شيء.

بعد 50 سنة لو الكرة الارضية لسه صامدة، كل اللي بيتبقى من "آخر عشر سنين" هو الاعمال الممتازة فيها، أيضا كل فترة لها رجالها، مادهاوس كان لها فترة عز، الشيء اختفى منها، لكن لا يعني انعدام الاعمال المميزة الغير اعتيادية برضو بعدها

لسه قبل فترة كنا نتابع شوي اعمال قديمة تسعينية وثمانينية عشوائية تماما كنوع من التجربة،وكانت من أسوأ ما يكون، أفضّل اني اتابع ex-arm عليها، او اي شيء موسمي حالي عشوائي
 

Nostalgic

True Gamer
بناقش العكس. لانهم كاجوالز ما ينظروا الا لانميات الماينسنريم المشهورة ما يشوفوا الحاجات اللي تستاهل المتابعة.
هو بالمجمل الشيء يرجع للي قاله عمرو اكثر انه لما تحول شيء لوظيفة المتعة فيه تروح بسبب ضغط صناعة شيء بشكل متكرر بدل انتظار لحظة شغف معينة لتصنع منها شيء.
الكاجوال أو اللي يتابع للتسلية بدون الخوض في سفاسف صناعة الأنمي ما بيعمل جلسة مناقشة وحلقات تفصيلية وتفضيلية، هذا يا محنك أو متحنك وكلاهما بالنار بنظري.

الكاجوالز تتابع الأنميات المشهورة من ون بيس لكيميتسو لشنجكي وجوجيتسو وبوكو نو هيرو ومعاها 60 أنمي بنفس الموسم ومبسوطة وآخر حلاوة وحتى الأعمال اللي مش مينستريمية بتلاقي شريحة لا بأس بها تتابعها، محد يشتكي إلا المحنكين للأمانة. وبيني وبينك، من لما دخلت عالم الأنمي في بداية الألفية الثالثة والناس تشتكي من التكرار وكيف أن الأنميات القديمة أفضل من الجديدة فما وقفت مع شلة الزوومرز ذول اللي بدأوا يتابعوا أنمي أول أمس... ما في شيء تغير. أتذكر تمامًا كيف كانوا ينتقدوا الأنميات اللي تعرض على حساب الأنميات الكلاسيكية، وكيف الآن يمدحوا تلك اللي كانت تعرض بذلك الوقت ويعتبروها كلاسيكية على حساب ما يعرض الآن وهكذا.

إذا بلوم الصناعة الحالية على شيء فهو المبالغة في أنميات الإيسكياي، وحتى هذي تقدر تتجاهل الألف المكرر منها وتتابع الخمسة اللي يقدموا لك أفكار مختلفة أو تسلية كافية.
 

MaherMatrix

True Gamer
الكاجوال أو اللي يتابع للتسلية بدون الخوض في سفاسف صناعة الأنمي ما بيعمل جلسة مناقشة وحلقات تفصيلية وتفضيلية، هذا يا محنك أو متحنك وكلاهما بالنار بنظري.

الكاجوالز تتابع الأنميات المشهورة من ون بيس لكيميتسو لشنجكي وجوجيتسو وبوكو نو هيرو ومعاها 60 أنمي بنفس الموسم ومبسوطة وآخر حلاوة وحتى الأعمال اللي مش مينستريمية بتلاقي شريحة لا بأس بها تتابعها، محد يشتكي إلا المحنكين للأمانة. وبيني وبينك، من لما دخلت عالم الأنمي في بداية الألفية الثالثة والناس تشتكي من التكرار وكيف أن الأنميات القديمة أفضل من الجديدة فما وقفت مع شلة الزوومرز ذول اللي بدأوا يتابعوا أنمي أول أمس... ما في شيء تغير. أتذكر تمامًا كيف كانوا ينتقدوا الأنميات اللي تعرض على حساب الأنميات الكلاسيكية، وكيف الآن يمدحوا تلك اللي كانت تعرض بذلك الوقت ويعتبروها كلاسيكية على حساب ما يعرض الآن وهكذا.

ترا البودكاست هذا مو "بودكاست انمي" ولو الماركتينغ حقه يقترح هالشيء. نادر تشوف فيه اي نقاش عن اي شيء متعلق بالميديا. أغلبه عن الحياة باليابان. والأعضاء الثلاثة فيه ما يعملوا محتوى عن الانمي حتى على قنواتهم الاساسية عدا سلسلة غيغوك عن الانميات الموسمية.

بالمجمل فيه مستويات من "الكجولة" اللي نتكلم عنها هنا. فيه فئة ناس ما تتابع انمي الا الحاجات اللي تكسر حاجز متابعين الانمي للخارج زي ون بنش والعمالقة بعدها عندك ناس ضمن كومينيتي الانمي بس ما يتابعوا الا الانميات الموسمية المشهورة، بعدها عندك اللي يتابع كل شيء لكن حصرا موسمي وبعدها اللي يتابع معه حاجات قديمة وبعدها عبدالله.

أنا شخصياً أشوف فئة الناس اللي تنوصف بال "محنّكة" هي اللي تفكّر بالاعمال اللي تتابعها ما تاخذها على face value او متعة لحظيّة زي المتابعين الثانيين ومن هالتفكير ينصنع ذوق معين وهكذا. بعض هالناس لسه يتذمر من ترندات الانمي بس عالاقل يتابع حاجات مختلفة كل موسم وهكذا لكن الكلام اللي بالفيديو اقرب لناس تشيك بس على السطح من الموسم وتعمم. لو انت فعلاً تهتم بانك تشوف اعمال جيدة لح ترجع تشوف حاجات قديمة وبالاخير حتوصل لنتيجة اللي قالها مهمد فوق: 90 بالمية من كل شيء زبالة على كل الميديا وكل الاوقات، الفرق اللي يعيش بذاكرة الناس هي الحاجات الجيدة لهيك نتذكر الماضي بايجابية اكثر. يعني exposure bias.

هالرأي "الأنميات القديمة أفضل" اشوفه كثير شائع بين الكاجوالز واتذكر تويتات ال"مقارنة" بين التصاميم القديمة الرجولية والحديثة اللي ما فيها تفاصيل ويع. الشيء ما تغير هنا بنظري لهيك اوصفهم كاجوالز.
 

wael5656

jojolands
قصدت السواد الاعظم من الاعمال، انا متفق معاك تماما فيه hidden gems منتشرة في كل موسم دائما وابدا هناك اعمال ترضي اغلب الناس لكن اصبحت اقل مع الزمن..


من ناحيه الجواهر المخفيه قلت مع الزمن يب اتفق معاك لكن اخر سنتين بدأنا نرجع شوي لجواهر المخيفه من حيث العدد صح مو مثل زمان لكن يب

+

الانميات الموسميه اغلبها لاسف في كل موسم تعبانه عدا عمل لعملين بالكثير و يب العدد في ازدياد ملاحظ اخر سنتين لكن هذا ما يعني ان مستوى الانميات تحسن

بحكم اني متابع انميات موسميه من عام ٢٠١٠ بالمناسبه يعني انا عارف عن ايش اتكلم و يب الانميات الموسميه قل مستواها + حتى الجواهر المخفيه مرات صعب تحصلها اذا ما انفجرت شعبيتها

مثال انمي ستينز جيت على وقته عام ٢٠١١ قله قليله كانت تتكلم عنه و تتابعه بشكل اسبوعي و منهم انا و احد اخوتي لكن شوف متى انفجرت شعبيه العمل اغلبها انفجرت بعد عام ٢٠١٥+

((ملاحظه عدلت الرد الانمي نزل عام ٢٠١١ مو ٢٠١٢ لاني ماشي على ذاكرتي و كتبت الرد و لا شيكت متى نزل ))

و الامثله كثيره جدا فيب المستوى انحدر من زمان لكن بدأ شوي يرجع لمستوى يعني في عملين حاليا في الموسم هذا اتابعهم من زمان شوفت عمل جيد مثلهم بصراحه انمي موسمي جديد ليس له اجزاء كثيره قديمه او مكمل لموسم او او مواسم قديمه اخرى

مثال انمي ترتيب الملوك انمي جيد بصراحه شئ واو بالنسبه لي ولاسف مني شايف ناس كثيره تحدث عنه
مثال انمي موهوشكو ايسكاي من زمان ما استمتعت بانمي ايسكاي من ايام اوفرلورد بصراحه


+
هو ممكن ذلك فعلا بس انا شخص عايش على اطلال الماضي واشوف فترة التسعينات هي الاقرب الى قلبي مع كمية الاعمال المفصلة على ذوقي المعروضة في تلك الفترة، اعشق اعمال مادهاوس في العشرية الاولى من الالفية بشكل غير طبيعي وكانت فترة اعمال غير اعتيادية و متنوعة بشكل يرضيني تماما.

لكن اذا بنشوف اعمال الانمي اخر عشر سنوات طغت عليها التكرار بشكل شنيع و انحدر المستوى عند البعض للاسف الى درجة تشابه الاعمال كأنها اجزاء spin off من الاخر @@


اتفق في كلامك و يب انا متابع الانميات الموسميه اكثر من ١٠+ سنوات ممكن اكثر من الناس هنا بالتحديد ممكن ركز في كلمه ممكن

و يب المستوى انحدر صح ان اخر سنتين في تحسن ملاحظ بالنسبه لي على الاقل ممكن لغيري لكن مو مثل زمان لكن علي الاقل احسن من مستوى السنوات اللي قبل كذا بالطبع

و من ناحيه ان اغلب الاعمال من مواسم و سبين اوف او مشتقه يب ملاحظ عليها

عندك مسلسل انيوشا له موسمين من انمي مشتق من العالم

و الامثله كثيره لسبين اوف اخر كم سنه

لدرجه واضح ان الملل متمكن في المجال الانميات الموسميه رجعوا كذا انمي ريميك لدرجه اكثر من المعتاد عن السابق

و حاليا اخر ٣-٤ سنوات شوفنا اكثر من ٤+ انميات ريميك فقط

و هذا يدل على ان في تشبع في السوق و نفس الشئ يحصل مع عالم الالعاب من ريماستر و ريميكات بالهبل بدل تسوي اشياء جديده جيده

بالنسبه لفتره التسعينات فتره عشق افضل فتره من حيث المانجا و الانميات بالنسبه لي بصراحه

+


بصراحه من حيث الانميات الموسميه مستواه نازل يب بدأ النزول من عام ٢٠١٣ و لاحظت هذا الشئ و حاليا المستوى في ارتفاع ملاحظ لكل اخر سنتين


طبعا انا مو من النوع اللي يتابع كل الانميات و اعرف طبختها من و الى و اضيع وقتي اذا ما كان فيها لو شئ واحد يشدني مو شرط احسن قصه مو شرط احسن رسوم الخ اهم شئ يجذبني الانمي

لكن ملاحظ على ان مستوى الانميات الموسميه من زمان قليل لكن اخر كم سنه او اخر سنتين و شئ بدأ عدد الانميات الموسميه اللي اشوفها يكثر و اتمنى يستمر هذا الشئ بصراحه من وجه نظري

وبس
احس طولت هنا ههههه


لكن اذا في شخص قال ان مستوى الانميات الموسميه تعبان راح اتفق معاه و اختلف معاه كيف

مستواه تعبان من زمان لكن في تحسن ملاحظ لكل من حيث جوده الانميات اخر سنتين و شئ حتى اللي ما يحب يتابع الانميات الموسميه راح يتابع له اقل شئ عملين الى ثلاثه كل موسم بس


163754724816661.gif
163754724818432.gif
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
الذي صاير هنا الهروب من النقاش الحقيقي سواء هجوم على اليوتيوبرز أو حتى تحليل نفسي لشخصياتهم أو تراني أحصل أنميات أتابعها فخلاص هم غلط ☻
 

Gavroche

World history is a court of judgment
تفضيل نوعية وفترة من الاعمال شيء شخصي، لكن لو انت شخص عشت التسعينات وتابعت انمياتها بشكل موسمي ، بتطفش جدا برضو، وبتشوف كمية تكرار شنيعة برضو، الشيء مش حصر على أي عقد وفترة زمنية، الفرق انه التسعينات ولت، الانميات الموسمية الخايسة اتنست مع الزمن، بينما انت عايشت الانميات الموسمية الحالية آخر "عشر سنين" والشيء يكون ظاهر لك بشكل اوسع، فعليا اذكر الشيء زمان وكيف كنا نشوف اعمال عشوائية جدا بالتلفزيون وننساها، بالفترة اللي نسميها "فترة ذهبية"، ما يختلف عن متابعة الاعمال الموسمية بأي شيء.

بعد 50 سنة لو الكرة الارضية لسه صامدة، كل اللي بيتبقى من "آخر عشر سنين" هو الاعمال الممتازة فيها، أيضا كل فترة لها رجالها، مادهاوس كان لها فترة عز، الشيء اختفى منها، لكن لا يعني انعدام الاعمال المميزة الغير اعتيادية برضو بعدها

لسه قبل فترة كنا نتابع شوي اعمال قديمة تسعينية وثمانينية عشوائية تماما كنوع من التجربة،وكانت من أسوأ ما يكون، أفضّل اني اتابع ex-arm عليها، او اي شيء موسمي حالي عشوائي

ما زلت افضل فترة التسعينات على العشرية الاخيرة كل يوم، على الاقل الانميشن هناك كان افضل مجملا في غالب اعماله عن الحاضر الحالي و تروب الايسيكاي و الموي ما كان موجود (&)

اتفق مع كلامك بخصوص طفش الناس ايام التسعينات من الانميات الموسمية نفسي حاليا لكن لو يرجعون الحين تلاقيهم يقدرون ذيك الفترة بشكل اكبر مني لو رجعت بعد عشرين سنة من الآن مثلا، كانت فترة تجريبية بحق وحقيقي و ما راح نلقى تجربة مثل سلسلة المسرح العالمي المصنوعة بكل اتقان من فترة السبعينات الى التسعينات..

هم عملوا احياء لسلسة المسرح العالمي خلال الالفية هذي و كانت المحصلة هزيلة لذلك ما زلت عند رأيي الماضي افضل من الحاضر بقليل ومش علشان عامل النستولوجيا فقط -_-
 

Gavroche

World history is a court of judgment
والأعضاء الثلاثة فيه ما يعملوا محتوى عن الانمي حتى على قنواتهم الاساسية عدا سلسلة غيغوك عن الانميات الموسمية.

فيه واحد منهم مسمي نفسه انمي مان اتوقع يتكلم عن الانمي في قناته ::wow::

زيادة ان جوي يسوي مقابلات مع مؤلفين لايت نوفلز كثيرين و يسوي استعراض للانميات الموسمية كل فترة، أتوقع كلامك غير دقيق تماما يمكن اسلوب غيغوك تشوفه اكثر احترافية من الباقين ::sad::
 

wael5656

jojolands


اتفق معاهم بصراحه

الذي صاير هنا الهروب من النقاش الحقيقي سواء هجوم على اليوتيوبرز أو حتى تحليل نفسي لشخصياتهم أو تراني أحصل أنميات أتابعها فخلاص هم غلط ☻


يب ملاحظ هذا الشئ الهروب من المشكله مش حل خالص بصراحه مجرد تأجيل لحل المشكله بشكل عام في الحياه حقيقه و نصيحه



فيه واحد منهم مسمي نفسه انمي مان اتوقع يتكلم عن الانمي في قناته ::wow::

زيادة ان جوي يسوي مقابلات مع مؤلفين لايت نوفلز كثيرين و يسوي استعراض للانميات الموسمية كل فترة، أتوقع كلامك غير دقيق تماما يمكن اسلوب غيغوك تشوفه اكثر احترافية من الباقين ::sad::


يب اتفق معاك انمي مان مسوي مقابلات مع حقين الانمي و لايت نوفل و المانجا ممكن اكثر حتى من بعض القنوات المختصه و الكبيره في عالم الانمي مثل كرانشي رول و فن انمشين ( و اقصد الثلاثه لايت نوفل / مانجا / انمي ) ممكن يتفوق في بعضها او كلها حتى فعادي
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
ترا البودكاست هذا مو "بودكاست انمي" ولو الماركتينغ حقه يقترح هالشيء. نادر تشوف فيه اي نقاش عن اي شيء متعلق بالميديا. أغلبه عن الحياة باليابان. والأعضاء الثلاثة فيه ما يعملوا محتوى عن الانمي حتى على قنواتهم الاساسية عدا سلسلة غيغوك عن الانميات الموسمية.

لو متابع لسلسلة جيجوك للأنيميات الموسمية فهتلاقى إنه بيغطى معظم الأعمال خلال الموسم مش بس المشهور (حتى لو فى تعليق بسيط) ، The Anime Man مش متابع ليه بس لما شفت قناته واضح إنه ابتدى يركز على المانجا أكثر بس أظن إنه لسه بيتابع الأنمى

بعدها عندك اللي يتابع كل شيء لكن حصرا موسمي وبعدها اللي يتابع معه حاجات قديمة وبعدها عبدالله.

::laugh::

أنا شخصياً أشوف فئة الناس اللي تنوصف بال "محنّكة" هي اللي تفكّر بالاعمال اللي تتابعها ما تاخذها على face value او متعة لحظيّة زي المتابعين الثانيين ومن هالتفكير ينصنع ذوق معين وهكذا. بعض هالناس لسه يتذمر من ترندات الانمي بس عالاقل يتابع حاجات مختلفة كل موسم وهكذا لكن الكلام اللي بالفيديو اقرب لناس تشيك بس على السطح من الموسم وتعمم. لو انت فعلاً تهتم بانك تشوف اعمال جيدة لح ترجع تشوف حاجات قديمة وبالاخير حتوصل لنتيجة اللي قالها مهمد فوق: 90 بالمية من كل شيء زبالة على كل الميديا وكل الاوقات، الفرق اللي يعيش بذاكرة الناس هي الحاجات الجيدة لهيك نتذكر الماضي بايجابية اكثر. يعني exposure bias.

هالرأي "الأنميات القديمة أفضل" اشوفه كثير شائع بين الكاجوالز واتذكر تويتات ال"مقارنة" بين التصاميم القديمة الرجولية والحديثة اللي ما فيها تفاصيل ويع. الشيء ما تغير هنا بنظري لهيك اوصفهم كاجوالز.

متفق تماما مع كلامك و كلام مهمد بخصوص ال exposure bias بس هاختلف بخصوص المحنكين تحديدا ، كلامك ممكن ينطبق على بعضهم بس الحقيقة إن السمعة السيئة لل (محنكين) مش جاية من فراغ و مش كلهم بيفكر فى الأعمال اللى بيتابعها ، ياما شفت ناس بيهاجموا المينستريم لمجرد إن ده بيدهم إحساس بالتميز و الإختلاف عن الكاجوالز الرعاع و ممكن تلاقى واحد بيكتب مقالة فى الهجوم على عمل مع إنه واضح إنه مايعرفش العمل بيدور عن إيه أساسا بس العمل مشهور و مينستريم و لازم يتهاجم و العكس صحيح ( نسبة منهم انكشفت فعلا و الموضوع مابقاش سهل) ، فى فئة تانية واضح إنها ملت من الأنمى كله و رأيها مبنى على النوستالجيا فقط بس مش مدركين لده و بيعتبروا إن المشكلة فى الأنمى مش فيهم و تقدر تميزهم بسهولة لما يهاجموا عمل لأنه بيقدم شئ ما مع إنه نفس الشئ اللى حبوه و مدحوه فى عمل تانى قديم ، فى برضه فئة بتتسرع فى التعميم و الحكم على الأعمال من المظهر الخارجى زى الناس اللى بتعتبر إن عمل إيسيكاى = عمل سيئ بدون أى بحث و غيرهم كثير

هل ده معناه إن كلهم كده ، أكيد لأ و كما ذكرت فى نسبة منهم فعلا ليها ذوق معين و ممكن نعتبرهم اتظلموا وسط الباقى بس حبيت أوضح فقط إن وصف المحنكين و ال Elitist ليه أسباب منقطية
 

MaherMatrix

True Gamer
الذي صاير هنا الهروب من النقاش الحقيقي سواء هجوم على اليوتيوبرز أو حتى تحليل نفسي لشخصياتهم أو تراني أحصل أنميات أتابعها فخلاص هم غلط ☻
الفكرة انه نصفنا هنا مختلفين مع البريمس اساساً. الباقي كلام عن ليش الناس تفكر هالشيء لانها فكرة شائعة بس اشوفها خاطئة للاسباب اللي قالها مهمد.

فيه واحد منهم مسمي نفسه انمي مان اتوقع يتكلم عن الانمي في قناته ::wow::

زيادة ان جوي يسوي مقابلات مع مؤلفين لايت نوفلز كثيرين و يسوي استعراض للانميات الموسمية كل فترة، أتوقع كلامك غير دقيق تماما يمكن اسلوب غيغوك تشوفه اكثر احترافية من الباقين ::sad::
يب اتفق معاك انمي مان مسوي مقابلات مع حقين الانمي و لايت نوفل و المانجا ممكن اكثر حتى من بعض القنوات المختصه و الكبيره في عالم الانمي مثل كرانشي رول و فن انمشين ( و اقصد الثلاثه لايت نوفل / مانجا / انمي ) ممكن يتفوق في بعضها او كلها حتى فعادي

The Anime Man مش متابع ليه بس لما شفت قناته واضح إنه ابتدى يركز على المانجا أكثر بس أظن إنه لسه بيتابع الأنمى


ترا لو تتابعوا البودكاست فيه نكتة دائمة تنقال فيه عن كيف "The anime man" ما يتابع أنمي .. هو نفسه يقول هالشيء واتكلم بكذا مرة عن كيف انه ببساطة ينتقل للمانغا بشكل دائم وما عاد يتابع انميات الا حاجات نادرة.
المقابلات شيء جميل بس ما تغير من نقطتي عن اخذ نظرة واسعة للساحة قبل الحكم.


لو متابع لسلسلة جيجوك للأنيميات الموسمية فهتلاقى إنه بيغطى معظم الأعمال خلال الموسم مش بس المشهور (حتى لو فى تعليق بسيط)

يب لهيك استثنيته بس ضمن هالبودكاست نفسه يقول انه ما يكمل متابعتهم. اساسا قال انه يشوف الحلقات مسرّعة ليعمل الفيديوهات الموسميّة فما ادري اذا عم يسوي هالشيء من رغبة بالبحث عن شيء يستمتع فيه ولو انه يتكلم عن حاجات كويسة ومو مشهورة.

كلامك ممكن ينطبق على بعضهم بس الحقيقة إن السمعة السيئة لل (محنكين) مش جاية من فراغ و مش كلهم بيفكر فى الأعمال اللى بيتابعها ، ياما شفت ناس بيهاجموا المينستريم لمجرد إن ده بيدهم إحساس بالتميز و الإختلاف عن الكاجوالز الرعاع و ممكن تلاقى واحد بيكتب مقالة فى الهجوم على عمل مع إنه واضح إنه مايعرفش العمل بيدور عن إيه أساسا بس العمل مشهور و مينستريم و لازم يتهاجم و العكس صحيح ( نسبة منهم انكشفت فعلا و الموضوع مابقاش سهل) ، فى فئة تانية واضح إنها ملت من الأنمى كله و رأيها مبنى على النوستالجيا فقط بس مش مدركين لده و بيعتبروا إن المشكلة فى الأنمى مش فيهم و تقدر تميزهم بسهولة لما يهاجموا عمل لأنه بيقدم شئ ما مع إنه نفس الشئ اللى حبوه و مدحوه فى عمل تانى قديم ، فى برضه فئة بتتسرع فى التعميم و الحكم على الأعمال من المظهر الخارجى زى الناس اللى بتعتبر إن عمل إيسيكاى = عمل سيئ بدون أى بحث و غيرهم كثير

هل ده معناه إن كلهم كده ، أكيد لأ و كما ذكرت فى نسبة منهم فعلا ليها ذوق معين و ممكن نعتبرهم اتظلموا وسط الباقى بس حبيت أوضح فقط إن وصف المحنكين و ال Elitist ليه أسباب منقطية

ما اختلف معاك ان فيه فئة واضحة من المتابعين زي كذا بس اشوف انهم دخيلين على المصطلح الاصلي اللي كان معناه شيء مشابه للي قلته انا. مدري بس من ناحيتي اشوف المصطلح ينرمى كثير لفئة ناس لما الشخص ما يحب انهم "يفكروا" بالشيء اللي يشوفوه وهنا ينجمع الكل تحته. مصطلح Hipsters اشوفه اصح لوصف هالفئة لانهم يلحقوا بالذات ال counter-culture. بس هنا صار كلامنا اختلاف semantics مو اكثر.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
الفكرة انه نصفنا هنا مختلفين مع البريمس اساساً. الباقي كلام عن ليش الناس تفكر هالشيء لانها فكرة شائعة بس اشوفها خاطئة للاسباب اللي قالها مهمد.
لو تشوف الكلام ما راح تشوفه غريب على الاطلاق فيه أنميات كثيرة وفيه أنميات ايسكاي مكررة بشكل ما عمره وصل تريند أنمي أبد ولا فيه مقارنة مع أي عصر قبل هذا الكلام صحيح وراح يوصل العن مع الرعاة المعفنين الجدد لول حتى ديزني دخلت على الخط.
 

MaherMatrix

True Gamer
لو تشوف الكلام ما راح تشوفه غريب على الاطلاق فيه أنميات كثيرة وفيه أنميات ايسكاي مكررة بشكل ما عمره وصل تريند أنمي أبد ولا فيه مقارنة مع أي عصر قبل هذا الكلام صحيح وراح يوصل العن مع الرعاة المعفنين الجدد لول حتى ديزني دخلت على الخط.
النقطة ان نصف المشكلة مشكلة تضخّم الانتاج وهي فعلاً مشكلة كبيرة مثل ما ذكرت قبل. لكن الترند يبقى ترند وحيكون موجود باي عصر، ما اتوقع الناس بنهاية الالفيّة وبداية 2010s كانت فان لانميات الموي سلايس اوف لايف (التذمر منها كان نفس الايسيكاي حاليا) واكيد كان فيه ناس ببداية الالفية مو فان لمحاولات دمج الديجيتال الفاشلة وهكذا.
لو بتلوم شخص لوم كودوكاوا ونتفليكس وسياسة الانتاج بالكميّة هذه. بالرغم من هذا السوق مفتوح وبتشوف دائما حاجات مختلفة.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
النقطة ان نصف المشكلة مشكلة تضخّم الانتاج وهي فعلاً مشكلة كبيرة مثل ما ذكرت قبل. لكن الترند يبقى ترند وحيكون موجود باي عصر، ما اتوقع الناس بنهاية الالفيّة وبداية 2010s كانت فان لانميات الموي سلايس اوف لايف (التذمر منها كان نفس الايسيكاي حاليا) واكيد كان فيه ناس ببداية الالفية مو فان لمحاولات دمج الديجيتال الفاشلة وهكذا.
التذمر منه حق عام وبصراحة محاولة المقارنة مع أي عصر قبله سطحية كبيرة لا بالعدد ولا حتى بالوصول ما فيه تشابه على الاطلاق، من حق أي أحد يقول ذا هنا وما أشوفه هبسترة أو كاجوالز الخ فيه شئ واضح يعني لول.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بدأت أتابع الأنمي المترجم من 2005 تقريبًا عاصرت تريند الموي وتذمرت منه وقتها حتى هنا بالمنتدى موجود بس ما في فترة غثيثة مرت علي زي الوقت الحالي ما في! ::ton::
 

MaherMatrix

True Gamer
التذمر منه حق عام وبصراحة محاولة المقارنة مع أي عصر قبله سطحية كبيرة لا بالعدد ولا حتى بالوصول ما فيه تشابه على الاطلاق، من حق أي أحد يقول ذا هنا وما أشوفه هبسترة أو كاجوالز الخ فيه شئ واضح يعني لول.
حقك تتذمر لول انا اسخر من الايسيكاي بس مو هذه النقطة. لما تقول بطلت اتابع انمي بسبب ان كل شيء ايسيكاي مكرر تعرف انه نصف المشكلة عليك لانك ما تتعب بالبحث عن شيء تستمتع فيه (كلامي مو عنك انما بشكل عام).
كلامك عن اختلاف العدد والوصول يأكّد حكيي ان المشكلة مشكلة تضخّم اكثر من ترند واحد. هي شيء جوهري اكثر بنظري.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator


تعرف الدجة كيف يجيك واحد يقارن ذا مع تريند زي الميكا بفترة من الفترات اللي حزر فزر طول السنة ما تكمل 3 مدري اربعة بالكثير لا الموسم الواحد ممكن ما يعدي 6 أنميات عادية تعرض خخخخخخخخ.
 

MaherMatrix

True Gamer
^
طالع اقل بكثير من اللي توقعته. خصوصا مع سياسة كادوكاوا بانتاج 40 انمي بالسنة:


وهذه من نتفليكس:


يب المشكلة اوسع بكثير من مجرد ترند. مدري اذا فقاعة بتنفجر او ناس تتحمّل بس النتيجة ما حتكون جيدة.
 

Omni-Doom

The Last Quincy
A24974-1204865646.1637144794.jpg


انمي جديد لمانجا shoot ! طبعا كان لها مسلسل قديم جاء فترة التسعينات و دبجلته سبيستون…

سيكويل ؟ الأنمي الاصلي من أعمالي الرياضية المفضلة ::involve::
 

AM152

True Gamer
ترا لو تتابعوا البودكاست فيه نكتة دائمة تنقال فيه عن كيف "The anime man" ما يتابع أنمي .. هو نفسه يقول هالشيء واتكلم بكذا مرة عن كيف انه ببساطة ينتقل للمانغا بشكل دائم وما عاد يتابع انميات الا حاجات نادرة.
المقابلات شيء جميل بس ما تغير من نقطتي عن اخذ نظرة واسعة للساحة قبل الحكم.

مش متابع ليه و كلامى كان على أساس نظرة سريعة على قناته فهاخد بكلامك هنا

ما اختلف معاك ان فيه فئة واضحة من المتابعين زي كذا بس اشوف انهم دخيلين على المصطلح الاصلي اللي كان معناه شيء مشابه للي قلته انا. مدري بس من ناحيتي اشوف المصطلح ينرمى كثير لفئة ناس لما الشخص ما يحب انهم "يفكروا" بالشيء اللي يشوفوه وهنا ينجمع الكل تحته. مصطلح Hipsters اشوفه اصح لوصف هالفئة لانهم يلحقوا بالذات ال counter-culture. بس هنا صار كلامنا اختلاف semantics مو اكثر.

على العكس ، لو الكلام على مجتمع الأنمى فقط فالمصطلح بيستخدم من زمان على الفئة دى كنوع من الإنتقاد أو السخرية و حتى البعض بيعتبره نوع من الإساءة و لو عملت بحث على كلمة Anime Elitist هتلاقى عدد من الفيديوهات بعضها يرجع لأكثر من أربع أو خمس سنوات بخصوص الموضوع و بتستخدمه على نفس الفئة و حتى أولها فيديو من اربع سنوات يتصادف إنه ل The Anime Man :

أذكر إن فى الفترة دى بالذات كان فى انتشار لليوتيوبرز ال Elitisit و الهجوم على كل ماهو جديد كان الترند وقتها ، ماظنش إنهم بنفس الشعبية حاليا

بالنسبة لكلامك عن الفئة اللى تحب انها تفكر بالشئ اللى تشوفه فبرضه فى سبب منطقى لإدراجها مع الثانية ، مافيش مشكلة إنك تتابع شئ غير شائع لإنك بتحبه (الشئ اللى خلانى ماعتبرش عبد الله Elitist لفترة طويلة ، حاليا مش متأكد:tongueout:) المشكلة فى التعالى على باقى المتابعين و اعتبار إن ذوقك أحسن منهم و أنهم مش فاهمين حاجة و للأسف نسبة مش قليلة منهم بيعملوا كده و دى نقطة بيشتركوا فيها مع الهبيسترز ، أصلا الكلام عن إن شخص بيفكر فى اللى بيشوفوه بيطرح إفتراض إن الباقى مابيفكرش و ده شئ أنا ضده لأن أسباب متابعة شئ ما بتختلف من شخص للتانى ، لو أنا بتابع عمل ضعيف لأنه Dumb Fun و أنا مدرك لعيوبه فده مش معناه إن ذوقى سيئ أو إنى مابحبش أفكر قد ما إن ده الشئ اللى محتاجه حاليا و نفس الشخص ممكن تلاقيه بيتابع عمل تانى عميق و بيحبه بس لو تابعت نفس الشئ الضعيف و اعتبرته عمل ممتاز كتابيا و أحسن شئ نزل و ما إلى ذلك فدى قصة مختلفة تماما


يب المشكلة اوسع بكثير من مجرد ترند. مدري اذا فقاعة بتنفجر او ناس تتحمّل بس النتيجة ما حتكون جيدة.

اتمنى تنفجر لأن الوضع الحالى سيئ فعلا
 
التعديل الأخير:
أعلى