hits counter

اسئله عن الدراسه او العمل في الخارج !

Kafka

Hardcore Gamer
دلوقتي انا رغبتي اسافر بره و اقصد بكده دوله اجنيه و ليس عربيه.. و عامه هو انا مش شايف غير حلين .. اني اكمل دراسات عليا بره و بعدين اكتشف طريقي بعدها .. او اني اعمل معادله ..
بالنسبه للدراسات العليا ده افهم اني محتاجه منحه .. لكن هل ده شئ مجدي ؟ غير ان معظمها بيطلب ان ترجع تشتغل في البلد سنتين مثلا
و المعادله .. ده شئ غامض جدا و ملقتش معلومات كثيره عنه ... انا سمعت ان في امتحانات نظري و عملي .. او انك تتقيم و تدرس من جديد علي السنه الي تمثل مستواك هناك.
انا دكتور بيطري و بقالي سنتين متخرج ..
فهل حد هنا جرب او عنده خلفيه في الموضوع ده سواء المنح او المعادلات ؟؟
شكرا
 

Lixnk

Twilight Prince
السلام عليكم، ممكن معلومات أكثر عن دراستك وشهاداتك وتخصصك ؟ حاس المعلومات ملخبطه شوي..

أول حاجه أستخير وفكر كويس في موضوع السفر الخارجي، مميزاته كثيره نعم لكن برضه سلبياته كثيره.
بالنسبه للمعادله ففعلاً الموضوع معقد، معلوماتي تتعلق بأمريكا فقط لكن إن شاء الله تفيدك:
المعادله دائماً تعتمد على الجامعه نفسها أولاً وأخراً وممكن بعض الدكاتره في الجامعه أو مشرفك الدراسي هناك يوصي بمعادله ماده معينه ويرفض معادله ماده معينه. أيضاً الولايه نفسها التي تقع فيها الجامعه قد تلعب دور في المعادله بسبب قوانينها، مثلاً (كينتاكي) لديهم قوانين معادله أسهل من غيرهم، يعادلون درجة المقبول D بينما ولايات أخرى مرفوض نهائيا معادلة ماده تحت الجيد C. أفضل حل لك إذا بحثت عن جامعه وقدمت أوراقك لهم أستفسرهم، غالباً يملكون قسم معادلات تستطيع أن تسألهم كما تحب.

المنحه في امريكا سيئه نظراً للجنسيات والفيزا وغيرها، يعني نادر جداً اشوف منحه تغطي كامل الرسوم الدراسيه حتى للأمريكان نفسهم. لكن إن كنت بمعدل عالي وتشتغل بالجامعه وظيفه ثانويه كـ "مساعد بروفيسور أو خدمات الطلاب في المكتبه" فأعتقد بأن الجامعه تعطيك منحه تتكفل فيها بدفع ٢٥٪‏ مثلاً من الرسوم الدراسيه. طبعاً إن كنت ستقدم بحث عندهم أو براءة إختراع فهذا شيء مقدس عندهم وما أستغرب لو تكفلوا بقدر عالي جداً من رسوم دراستك.

بالتوفيق
 

Kafka

Hardcore Gamer
شكرا علي المعلومات

بالنسبه للشهاده فانا معايا بكاليروس طب بيطري من جامعه الاسكندريه .. الطب البيطري عندنا مفهوش تخصص ..

معاي شهادات في الرقابه علي الاغذيه

للاسف الشديد انا مش شغال بالجامعه

انا الي لقيته في موضوع المنح هو منحه مؤسسه القلعه و منح تشفنيج

عدور برده في الجامعات علي نظام المعادله و ربنا يسهل
 

Qué mirás bobo

True Gamer
مرحباً أخي،
بالنسبة للمعادلة، في أغلب الحالات سيقوم رئيس القسم في الجامعة بدراسة ملفّك مع مجموعة من الدكاترة من أجل فعل ما يرونه مناسباً بخصوصك. ثمّة كذلك امتحانات من أجل تقييمك لكن هذا الأمر لا يوجد في كلّ الجامعات ولا يُعادل بالضرورة كافّة البرنامج الدراسي.
لكن عليك الأخذ في الاعتبار الفارق بين البرنامج الدراسي للجامعة في وطنك والجامعة الجديدة حتّى لو كان التخصّص هو نفسه، أحياناً يكون اسم المادة مماثلاً لما درسته في بلادك لكنّ المضمون مختلف تماماً لأنّ الأساتذة هنا يغيرّون دائماً المحتوى ولا يبقى ثابتاً مثلما هي حال بلداننا العربيّة.
لكن نصيحة، لا تعتمد على المعادلة بشكلٍ تام إذا كانت غير مضمونة.
 
أعلى