طبعا بكتبها على شكل نقاط عشان كذا أكشخ و أسهل
- الديمو الأول عبارة عن جس نبض لعالم اللعبة فقط، بيطلبون منك تتجول بحرية بدون أي مهام معينة
- التحكم كالمعتاد، لكن شعرت بحرية و سلاسة أكبر، خصوصا مع الركض و القفز، و أيضا أنميشن جسم لنك أفضل من أي وقت سبق
- بعض الأشياء تغيرت عن السابق، الitem على الأرض لا يأخذ مباشرة، لازم تضغط A عشان تاخذه
- الأسلحة اليدوية متعددة، في الديمو استخدمت للقتال غصن شجرة (2)، فأس (3)، سيف عادي (5)، كلايمور (10)
- اللي كتبته فوق هو قوة كل سلاح، نعم في زيلدا الجديدة كل سلاح بيكون له قوة مختلفة، و أيضا سرعة مختلفة، مثل الكلايمور ثقيل و ضربه أبطأ
- لا مزيد من قص العشب و جمع القلوب عشان تعبي قوتك، الآن تسوي هالشي عن طريق الأكل، و مثل الأسلحة لكل طعام تأثير مختلف في تعبئة طاقتك، و هنا يجي دور الطبخ
- في الطبخ مثلا ممكن أجمع قطعتين مشروم (تلقاه عالأرض تحت الشجر) و قطعتين ستيك (اذبح خنزير تاخذه) و تسوي منهم مثلا طبخة جديدة (كباب) يكون لها القدرة تعبي قوتك بشكل أفضل من كل item منفرد
- عداد اللياقة الأخضر يعمل بشكل متوقع، مثل دارك سولز، اركض و يخلص عليك و تتعب و توقف، و لازم تنتظره يعبي بالكامل عشان تركض من جديد، الا في حال وقفت ركض قبل ما يوصل للنهاية
- نفس الشي التسلق، فمثلا كان في برج كبير نتسلقه، و انت تتسلق لازم توقف على platforms معينة في النص عشان ترتاح و تكمل، أو بتسقط للأخير
- طبعا القفز و إمكانية التسلق يخليك تتجاوز المرتفعات الصغيرة بسهولة، الآن تحس من جد إن عندك حرية كبيرة في الحركة
- في عدادين خاصين مهمين في اللعبة، عداد الصوت، و عداد درجة الحرارة
- درجة الحرارة مشابهة لمبدأ اللبس الأحمر في أوكارينا أوف تايم، اذا رحت مثلا مكان بارد لنك يبدأ يرجف، هنا ادخل على معداتك و البس شي دافي أكثر، واضح إن في اللعبة بيكون في أكثر من لبس
- عداد الصوت مبدأه بسيط أيضا، فمثلا فادني وقت الصيد، لما قربت من الخنازير البرية هربت، لذلك استخدمت الزحف على رجولي (عن طريق L3) و هنا يصير عداد الصوت هادي، و أعرف إني أقدر أقترب من الفرائس و الأعداء بدون ما ينتبهون لي
- الآن تقدر تستخدم الـD-Pad عشان تغير الأسلحة كإختصار بدل دخول القوائم
- تقدر تستخدم التابلت عشان تشوف وجهتك القادمة، أو تحدد أماكن في الخريطة الكبيرة عشان تروح لها
- تقدر تسمع أصوات في اللعبة تكلمك، طبعا للي ما يعرف الشخصيات تتكلم في اللعبة بإستثناء لنك
- في اللعبة في ما يقارب 100 دنجن صغير، و فكرتها مش جديدة و شفناها في ألعاب سابقة، تقدر تدخلها و تحل كم لغز بسيط و تفتح كنز في النهاية
- التحكم في السهم صار أسهل من قبل، فقط اضغط R2 و مباشرة بيشد السهم و تصوب بالأنالوج أو التابلت
- العالم كبير جدا، تقدر تشوف أماكن مثيرة للإهتمام في كل زاوية، للأسف ما كنا نقدر نروح بعيد بسبب عدم وجود طريقة تنقل سريعة (الحصان؟)
- نظام القتال بالسيف هو هو كالمعتاد، اضغط زر الضرب باستمرار و حاول تتجنب ضربات الأعداء
- في شي باللعبة عند لنك مثل المغناطيس، يقدر يخليك تحرك أشياء ضخمة بسهولة مثل الأحجار أو الممرات، و هذا بيكون دوره أكبر في حل الألغاز
- مظهر اللعبة أقدر أقول عادي، مش اللي شفناه في التريلر أكيد، هذاك بشكل واضح كان من نسخة NX، أقدر أقول من التيكستشرز و الإضاءة بسهولة
في النهاية الديمو كان ممتع، و لأول مرة حاس إني مهتم جدا بقصة اللعبة، بخلي هذي الأشياء ليوم ثاني نناقشها... لكن بشكل عام العالم المفتوح يفتح آفاق جديدة للعبة زيلدا، و إمكانية تقدم أسرار و مهمات جانبية أكثر من أي وقت مضى... التغييرات اللي حاصلة مبشرة، و أخيرا ترك مسلمات و مباديء قديمة في السلسلة لأول مرة... أيضا سلاسة و حرية التحرك، و اللي تذكرني كثير بشعوري لما جرب Link Between Worlds لأول مرة
متحمس جدا للعبة، و بشكل واضح نسخة NX و فقط نسخة NX غالبا في شهر مارس القادم
أي سؤال أنا حاضر يا حلوين، و هذي إنطباعات حصرية للمنتدى بما إن عمر بيكتب إنطباعاته في الموقع الرسمي
- الديمو الأول عبارة عن جس نبض لعالم اللعبة فقط، بيطلبون منك تتجول بحرية بدون أي مهام معينة
- التحكم كالمعتاد، لكن شعرت بحرية و سلاسة أكبر، خصوصا مع الركض و القفز، و أيضا أنميشن جسم لنك أفضل من أي وقت سبق
- بعض الأشياء تغيرت عن السابق، الitem على الأرض لا يأخذ مباشرة، لازم تضغط A عشان تاخذه
- الأسلحة اليدوية متعددة، في الديمو استخدمت للقتال غصن شجرة (2)، فأس (3)، سيف عادي (5)، كلايمور (10)
- اللي كتبته فوق هو قوة كل سلاح، نعم في زيلدا الجديدة كل سلاح بيكون له قوة مختلفة، و أيضا سرعة مختلفة، مثل الكلايمور ثقيل و ضربه أبطأ
- لا مزيد من قص العشب و جمع القلوب عشان تعبي قوتك، الآن تسوي هالشي عن طريق الأكل، و مثل الأسلحة لكل طعام تأثير مختلف في تعبئة طاقتك، و هنا يجي دور الطبخ
- في الطبخ مثلا ممكن أجمع قطعتين مشروم (تلقاه عالأرض تحت الشجر) و قطعتين ستيك (اذبح خنزير تاخذه) و تسوي منهم مثلا طبخة جديدة (كباب) يكون لها القدرة تعبي قوتك بشكل أفضل من كل item منفرد
- عداد اللياقة الأخضر يعمل بشكل متوقع، مثل دارك سولز، اركض و يخلص عليك و تتعب و توقف، و لازم تنتظره يعبي بالكامل عشان تركض من جديد، الا في حال وقفت ركض قبل ما يوصل للنهاية
- نفس الشي التسلق، فمثلا كان في برج كبير نتسلقه، و انت تتسلق لازم توقف على platforms معينة في النص عشان ترتاح و تكمل، أو بتسقط للأخير
- طبعا القفز و إمكانية التسلق يخليك تتجاوز المرتفعات الصغيرة بسهولة، الآن تحس من جد إن عندك حرية كبيرة في الحركة
- في عدادين خاصين مهمين في اللعبة، عداد الصوت، و عداد درجة الحرارة
- درجة الحرارة مشابهة لمبدأ اللبس الأحمر في أوكارينا أوف تايم، اذا رحت مثلا مكان بارد لنك يبدأ يرجف، هنا ادخل على معداتك و البس شي دافي أكثر، واضح إن في اللعبة بيكون في أكثر من لبس
- عداد الصوت مبدأه بسيط أيضا، فمثلا فادني وقت الصيد، لما قربت من الخنازير البرية هربت، لذلك استخدمت الزحف على رجولي (عن طريق L3) و هنا يصير عداد الصوت هادي، و أعرف إني أقدر أقترب من الفرائس و الأعداء بدون ما ينتبهون لي
- الآن تقدر تستخدم الـD-Pad عشان تغير الأسلحة كإختصار بدل دخول القوائم
- تقدر تستخدم التابلت عشان تشوف وجهتك القادمة، أو تحدد أماكن في الخريطة الكبيرة عشان تروح لها
- تقدر تسمع أصوات في اللعبة تكلمك، طبعا للي ما يعرف الشخصيات تتكلم في اللعبة بإستثناء لنك
- في اللعبة في ما يقارب 100 دنجن صغير، و فكرتها مش جديدة و شفناها في ألعاب سابقة، تقدر تدخلها و تحل كم لغز بسيط و تفتح كنز في النهاية
- التحكم في السهم صار أسهل من قبل، فقط اضغط R2 و مباشرة بيشد السهم و تصوب بالأنالوج أو التابلت
- العالم كبير جدا، تقدر تشوف أماكن مثيرة للإهتمام في كل زاوية، للأسف ما كنا نقدر نروح بعيد بسبب عدم وجود طريقة تنقل سريعة (الحصان؟)
- نظام القتال بالسيف هو هو كالمعتاد، اضغط زر الضرب باستمرار و حاول تتجنب ضربات الأعداء
- في شي باللعبة عند لنك مثل المغناطيس، يقدر يخليك تحرك أشياء ضخمة بسهولة مثل الأحجار أو الممرات، و هذا بيكون دوره أكبر في حل الألغاز
- مظهر اللعبة أقدر أقول عادي، مش اللي شفناه في التريلر أكيد، هذاك بشكل واضح كان من نسخة NX، أقدر أقول من التيكستشرز و الإضاءة بسهولة
في النهاية الديمو كان ممتع، و لأول مرة حاس إني مهتم جدا بقصة اللعبة، بخلي هذي الأشياء ليوم ثاني نناقشها... لكن بشكل عام العالم المفتوح يفتح آفاق جديدة للعبة زيلدا، و إمكانية تقدم أسرار و مهمات جانبية أكثر من أي وقت مضى... التغييرات اللي حاصلة مبشرة، و أخيرا ترك مسلمات و مباديء قديمة في السلسلة لأول مرة... أيضا سلاسة و حرية التحرك، و اللي تذكرني كثير بشعوري لما جرب Link Between Worlds لأول مرة
متحمس جدا للعبة، و بشكل واضح نسخة NX و فقط نسخة NX غالبا في شهر مارس القادم
أي سؤال أنا حاضر يا حلوين، و هذي إنطباعات حصرية للمنتدى بما إن عمر بيكتب إنطباعاته في الموقع الرسمي