hits counter

أول عرض لأنمي يواسا القادم Japan Sinks: 2020

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

9 يوليو.

امم، فيه كم شئ مثير للاهتمام، لكن مدري أحس ممكن يكون ثقيل وميلودراما بشكل منفر ☺
 

Black Wolf

Woolfe
وانا بحضر العرض حسيت حالي بحضر انمي طوكيو ماغنيتود

مبدئيا صار عندي فضول حول العمل بشكل عام ومن هسا يا عبد الله بقلك العمل مش الك XD حتى لو كان من المخرج يلي بتحبه XD
 

cryptic

Hardcore Gamer
أول شيء جا ببالي هو أنمي tokyo magnitude 8.0. الفكرة تظل مثيرة للاهتمام.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
وانا بحضر العرض حسيت حالي بحضر انمي طوكيو ماغنيتود

مبدئيا صار عندي فضول حول العمل بشكل عام ومن هسا يا عبد الله بقلك العمل مش الك XD حتى لو كان من المخرج يلي بتحبه XD
بالضبط حسيته سيكويل له xd عاد ذا مختلف كثير لأنه شكله يلعب على المشاعر والدراما أكثر من أي شئ شفته ليواسا قبل.
 

Black Wolf

Woolfe
بالضبط حسيته سيكويل له xd عاد ذا مختلف كثير لأنه شكله يلعب على المشاعر والدراما أكثر من أي شئ شفته ليواسا قبل.

بالضبط عنجد مختلف عن اعماله السابقة، لما اقرأ اسم يواسا على اي عنوان خبر لانمي جديد بدخل وبكون مجهز نفسيتي اني اشوف انمي مختلف تماما عن اي شفته من قبل، فني .. جنون .. شطحات ومن هذا الكلام .. بس هنا شايف انمي دارمي ميلودرامي بس بجودة اعلى XD
 

MaherMatrix

True Gamer
امم، فيه كم شئ مثير للاهتمام، لكن مدري أحس ممكن يكون ثقيل وميلودراما بشكل منفر ☺

نفس الانطباع تقريبا ..
بس بالمجمل ما عانيت من دراما مع يواسا الا ببعض حلقات ديفل مان .. اتمنى يضبطها هنا
 

لُقمَان

True Gamer
ماشاء الله إلى الأن يعلن أعمال جديدة ؟ الرجال أتوقع تأتيه عين من حيث لا تحتسب على هالنشاط xD
ليته يعطي توغاشي شوي
 

AM152

True Gamer
لكن مدري أحس ممكن يكون ثقيل وميلودراما بشكل منفر

الميلودراما مش شئ جديد على يواسا و أعمال زى Kaiba و Kemonozume كانت مليانة بالميلودراما المبالغ فيها أحيانا
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
الميلودراما مش شئ جديد على يواسا و أعمال زى Kaiba و Kemonozume كانت مليانة بالميلودراما المبالغ فيها أحيانا
امم لا ما كان شئ منفر. والتريلر شئ مختلف كثير يخليك تتنبأه بهذا الشكل.
 

AM152

True Gamer
امم لا ما كان شئ منفر. والتريلر شئ مختلف كثير يخليك تتنبأه بهذا الشكل.

دى مسألة نسبية :
كل شخصيات العملين تقريبا باستثناء البطل و البطلة انتهوا بأكثر مصير مأساوى ممكن (و حتى البطل و البطلة خسروا كل حاجة تانية) و بعض الحلقات كانت كئيبة فعلا ، على الأقل من التريلر هنا تحس إن فى أمل
 
التعديل الأخير:

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
دى مسألة نسبية :

كل شخصيات العملين تقريبا باستثناء البطل و البطلة انتهوا بأكثر مصير مأساوى ممكن (و حتى البطل و البطلة خسروا كل حاجة تانية) و بعض الحلقات كانت كئيبة فعلا ، على الأقل من التريلر هنا تحس إن فى أمل
تكوين العملين مختلف تمامًا، كايبا فيه لحظات دراما بس أوه هي ما تشيل كل شئ ثاني من العمل اللي المفروض يعطيك شعور غريب سريالي نفس الشئ مع Kemonozume. حتى طريقة الإخراج والتقديم شئ تجريبي صعب أحطه مع العمل هنا الذي طالع حبوب مع الجماهير ويستهدف شريحة نتفليكس. فوين بعيدين عن بعض وما يتقارنوا.
 

AM152

True Gamer
تكوين العملين مختلف تمامًا، كايبا فيه لحظات دراما بس أوه هي ما تشيل كل شئ ثاني من العمل اللي المفروض يعطيك شعور غريب سريالي نفس الشئ مع Kemonozume. حتى طريقة الإخراج والتقديم شئ تجريبي صعب أحطه مع العمل هنا الذي طالع حبوب مع الجماهير ويستهدف شريحة نتفليكس. فوين بعيدين عن بعض وما يتقارنوا.

فاهم قصدك و قلت المبالغ فيها أحيانا لأنها فى بعض الأوقات بتبقى مناسبة للعمل و على سبيل المثال الحلقة الثالثة من كايبا كانت ممتازة بس للأسف ده مش الوضع دايما و أحيانا بيبقى تأثيرها زائد ، فى Kemonozume على سبيل المثال الجانب الخيالى و التجريبى فى العمل بيدى الشعور السريالى اللى ذكرته فعلا و ده اللى خلانى اتحمس ليه فى البداية بس حتى مع الجانب ده ففى الآخر
انت بتشوف عمل كل شخصياته بيدمروا نفسهم و يسلموا مصيرهم للشرير الرئيسى و اللى فى الآخر هو كمان هايدمر نفسه و العمل بينتهى بموت الكل تقريبا ماعدا البطل و البطلة ، النهاية تبدوا سعيدة بس جت بعد 12 حلقة من الدراما و الإكتئاب
أنا ناقشتك بخصوص العمل قبل كده و عارف إن ليك رأى مختلف بس ده رأيى الشخصى و بالنسبة لكايبا فهاتكلم عنه بالتفصيل قريب إن شاء الله
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
فاهم قصدك و قلت المبالغ فيها أحيانا لأنها فى بعض الأوقات بتبقى مناسبة للعمل و على سبيل المثال الحلقة الثالثة من كايبا كانت ممتازة بس للأسف ده مش الوضع دايما و أحيانا بيبقى تأثيرها زائد ، فى Kemonozume على سبيل المثال الجانب الخيالى و التجريبى فى العمل بيدى الشعور السريالى اللى ذكرته فعلا و ده اللى خلانى اتحمس ليه فى البداية بس حتى مع الجانب ده ففى الآخر
انت بتشوف عمل كل شخصياته بيدمروا نفسهم و يسلموا مصيرهم للشرير الرئيسى و اللى فى الآخر هو كمان هايدمر نفسه و العمل بينتهى بموت الكل تقريبا ماعدا البطل و البطلة ، النهاية تبدوا سعيدة بس جت بعد 12 حلقة من الدراما و الإكتئاب
أنا ناقشتك بخصوص العمل قبل كده و عارف إن ليك رأى مختلف بس ده رأيى الشخصى و بالنسبة لكايبا فهاتكلم عنه بالتفصيل قريب إن شاء الله
هذه ما لها علاقة بالميلودراما كونه الشئ يتجه بهذا الشكل الأسود =//= ميلودراما.
 

Nostalgic

ᴛʜᴇ REMINISCER
طوكيو ماجنيتود 8.0 من أفضل الأنميات اللي شاهدتها على الإطلاق لذلك أنا متحمس... جميل، جميل جدًا! ربما هذا يكون أكثر عمل أتحمس له من يواسا.
 

AM152

True Gamer
هذه ما لها علاقة بالميلودراما كونه الشئ يتجه بهذا الشكل الأسود =//= ميلودراما.

أنا شفت أعمال سوداوية قبل كده و الوضع هنا مختلف ، هنا تحس إن الكاتب عاوز يفرض المصير المأساوى على كل الشخصيات و بطريقة مزعجة و مبالغ فيها أحيانا و للسبب ده قلت إن فى علاقة
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
أنا شفت أعمال سوداوية قبل كده و الوضع هنا مختلف ، هنا تحس إن الكاتب عاوز يفرض المصير المأساوى على كل الشخصيات و بطريقة مزعجة و مبالغ فيها أحيانا و للسبب ده قلت إن فى علاقة
مرة ثانية هذا تحليل لا أوافقه ولا أرى له ارتباط بالميلودراما وليس له علاقة بفكرة ردي كله من الاساس، أنا أتكلم عن عناصر ماري أوكادا هنا لول.
 

AM152

True Gamer
مرة ثانية هذا تحليل لا أوافقه ولا أرى له ارتباط بالميلودراما وليس له علاقة بفكرة ردي كله من الاساس، أنا أتكلم عن عناصر ماري أوكادا هنا لول.

لو قصدك على الصراخ و البكاء و محاولة فرض المشاعر و ما إلى ذلك فالميلودراما مش مقتصرة على ده ، انت ممكن تقدم قصة فيها ميلودراما ثقيلة و مفتعلة بالرغم من عدم إحتواءها للعناصر دى و العكس ممكن تقدم قصة فيها صراخ و بكاء بس تبقى مقبولة و منطقية فى إطار القصة و المسألة بتعتمد طريقة استخدامك للعناصر دى و للسبب ده ماكنش عندى مشكلة فى قصة متعبة للأعصاب زى الحلقة الثالثة من كايبا كما ذكرت فى الوقت اللى كان عندى مشاكل مع حلقات أقل منها ، بالنسبة لحالة العمل هنا فممكن أفهم وجهة نظرك و العمل ممكن يكون ثقيل و مليودرامى فعلا بس ده مش بالضرورة يحصل زى ما قلت لو تم استخدام العناصر دى بالشكل المناسب و مش لمجرد التأثير على المتابع و المقياس الوحيد هنا هايبقى متابعة العمل
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
لو قصدك على الصراخ و البكاء و محاولة فرض المشاعر و ما إلى ذلك فالميلودراما مش مقتصرة على ده ، انت ممكن تقدم قصة فيها ميلودراما ثقيلة و مفتعلة بالرغم من عدم إحتواءها للعناصر دى و العكس ممكن تقدم قصة فيها صراخ و بكاء بس تبقى مقبولة و منطقية فى إطار القصة و المسألة بتعتمد طريقة استخدامك للعناصر دى و للسبب ده ماكنش عندى مشكلة فى قصة متعبة للأعصاب زى الحلقة الثالثة من كايبا كما ذكرت فى الوقت اللى كان عندى مشاكل مع حلقات أقل منها ، بالنسبة لحالة العمل هنا فممكن أفهم وجهة نظرك و العمل ممكن يكون ثقيل و مليودرامى فعلا بس ده مش بالضرورة يحصل زى ما قلت لو تم استخدام العناصر دى بالشكل المناسب و مش لمجرد التأثير على المتابع و المقياس الوحيد هنا هايبقى متابعة العمل
لاحظ كل نقاشي عن الميلودراما (المنفرة)، أنا ما عندي مشكلة مع الميلودراما ككونسيبت بشكل عام، ولا ما تشوفوني أحب أعمال المخرج ديزاكي جو البطل، وردة فرساي، ريمي وأوني ساما التي مغرقة بشكل تام فيها بس ستايله مسرحي يخلي تقبلها مختلف عن أعمال أوكادا وبقية أعمال كي والخ. هذا رأي من زمان وبينته بشكل واضح، حتى تعمدت أحط تحديد المنفرة للريفرنس لرأي السابق. هذه النوعية ما أحبها، العمل يذكرني فيها بشكل اساسي، أعمال يواسا الثانية ما تشبه هذا ما عدى يمكن بعض حلقات ديفيل مان. مدري أحس رأي واضح للغاية ☺
 

MaherMatrix

True Gamer
فاهم قصدك و قلت المبالغ فيها أحيانا لأنها فى بعض الأوقات بتبقى مناسبة للعمل و على سبيل المثال الحلقة الثالثة من كايبا كانت ممتازة بس للأسف ده مش الوضع دايما و أحيانا بيبقى تأثيرها زائد ، فى Kemonozume على سبيل المثال الجانب الخيالى و التجريبى فى العمل بيدى الشعور السريالى اللى ذكرته فعلا و ده اللى خلانى اتحمس ليه فى البداية بس حتى مع الجانب ده ففى الآخر
انت بتشوف عمل كل شخصياته بيدمروا نفسهم و يسلموا مصيرهم للشرير الرئيسى و اللى فى الآخر هو كمان هايدمر نفسه و العمل بينتهى بموت الكل تقريبا ماعدا البطل و البطلة ، النهاية تبدوا سعيدة بس جت بعد 12 حلقة من الدراما و الإكتئاب
أنا ناقشتك بخصوص العمل قبل كده و عارف إن ليك رأى مختلف بس ده رأيى الشخصى و بالنسبة لكايبا فهاتكلم عنه بالتفصيل قريب إن شاء الله

اظن -بالنسبة لي عالاقل- الاستخدام الشائع للكلمة ما بيعبر عن هالمشاهد اللي تفرض حدث مبالغ فيه (نظريا كثير من القصص تركز على عناصر معينة وتفرضها لتوصل رسالتها) انما اللي تستعرضها بهالدرجة من المبالغة .. هنا تكون النتيجة hit او miss بالنسبة لمعظم المشاهدين لان المشهد حيكون مبتذل تماما اذا ما ارتبطت بالعمل ولما تدمج هالاعمال بتوجه المراهقين تحصل على المشاهد المنفرة جدا باعمال اوكادا وغيرها
شخصيا ما امانع حتى هالشيء ببعض الاعمال (سارازانماي مثلا) .. يلي استوعبته اكثر انه مشكلتي هنا تكون باعمال ال tears p*rn يلي تكون الهدف الفني منها او اكثر شيء تنجح فيه هو ابكاء المتابع فقط
التريلر يعطي شوية هالفايب بس مين يدري الاحتمالات كثيرة
 

AM152

True Gamer
لاحظ كل نقاشي عن الميلودراما (المنفرة)، أنا ما عندي مشكلة مع الميلودراما ككونسيبت بشكل عام، ولا ما تشوفوني أحب أعمال المخرج ديزاكي جو البطل، وردة فرساي، ريمي وأوني ساما التي مغرقة بشكل تام فيها بس ستايله مسرحي يخلي تقبلها مختلف عن أعمال أوكادا وبقية أعمال كي والخ. هذا رأي من زمان وبينته بشكل واضح، حتى تعمدت أحط تحديد المنفرة للريفرنس لرأي السابق. هذه النوعية ما أحبها، العمل يذكرني فيها بشكل اساسي، أعمال يواسا الثانية ما تشبه هذا ما عدى يمكن بعض حلقات ديفيل مان. مدري أحس رأي واضح للغاية ☺

هو الإختلاف بينى و بينك هنا يبقى فى تعريف الدراما المنفرة ، ممكن أفهم وجهة نظرك بخصوص أعمال اوكادا و الإنطباع اللى التريلر بيديه قريب منها فعلا بس بالنسبة لى فى أنواع تانية من الدراما باعتبرها منفرة ، هى مابتستخدمش نفس عناصر أوكادا و هدفها مش البكاء بس بتشترك معاها فى محاولة فرض حالة معينة على المتابع
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
هو الإختلاف بينى و بينك هنا يبقى فى تعريف الدراما المنفرة ، ممكن أفهم وجهة نظرك بخصوص أعمال اوكادا و الإنطباع اللى التريلر بيديه قريب منها فعلا بس بالنسبة لى فى أنواع تانية من الدراما باعتبرها منفرة ، هى مابتستخدمش نفس عناصر أوكادا و هدفها مش البكاء بس بتشترك معاها فى محاولة فرض حالة معينة على المتابع
شوف الشباب ذكروا أنمي طوكيو ماجنيتود 8.0 حتى وولفي نفسه قال ما راخ يعجبني ليه؟ لأن فيه تشابه مظني يخليك تحسهم راح يتجهوا لنفس الاحساس، وفيه تشابه قوي بالتمثيل بالأنيمشن هنا، ما يحتاج تفكر كثير فيه لقطات مركزة عليه تعيطك فهم للتوجه. هذه يب تخلق مخاوفي وتسأولي من البداية لهذا الموضوع لول.
 

AM152

True Gamer
شوف الشباب ذكروا أنمي طوكيو ماجنيتود 8.0 حتى وولفي نفسه قال ما راخ يعجبني ليه؟ لأن فيه تشابه مظني يخليك تحسهم راح يتجهوا لنفس الاحساس، وفيه تشابه قوي بالتمثيل بالأنيمشن هنا، ما يحتاج تفكر كثير فيه لقطات مركزة عليه تعيطك فهم للتوجه. هذه يب تخلق مخاوفي وتسأولي من البداية لهذا الموضوع لول.

ده فهمته فعلا ، هى الفكرة إن نوعين الدراما بيشتركوا بالنسبة لى فى بعض النقط المنفرة و عشان كده رديت على اعتبار إن المشكلة مش جديدة بس زى ما قلت نظرتنا طلعت مختلفة و برضه كون إن نظرتى لطوكيو ماجنتيود مختلفة (العمل ماكنتش مشكلته الأساسية الميلودراما بالنسبة لى ) كان ليه تأثيره و للعلم ماعرفتش رأيك عنه غير من رد وولفى
 

cryptic

Hardcore Gamer
الميلودراما فن وأسلوب كتابة متشعب من القدم وأبرز الكتّاب أمثال شيكسبير استخدموها.
مع ذلك قدّم أعمال فلسفية وشخصيات عميقة ومتعددة الطبقات مثل "هاملت". هي بذاتها ما أشوفها عائق إلا في حالة كان الكاتب يستخدمها كغاية لا وسيلة.
 
أعلى