S30D1999
True Gamer
جوجو فانز متوقع منهم اي شي، الخامس كان مكروه والان كثير يقول انه الافضلاحتمال ينكره أكثر من أي بارت &
جوجو فانز متوقع منهم اي شي، الخامس كان مكروه والان كثير يقول انه الافضلاحتمال ينكره أكثر من أي بارت &
بس هنا فيه سبب فعلي يخليك تكره صدق ومش ترجمة غلط بحطه سبويلر:جوجو فانز متوقع منهم اي شي، الخامس كان مكروه والان كثير يقول انه الافضل
بس هنا فيه سبب فعلي يخليك تكره صدق ومش ترجمة غلط بحطه سبويلر:
الستاندات يا تحب يا تكره وبعضها غثيث الطابع مش متخيل الجمهور راح يرتاح معها:
Dragon's Dream
Yo-Yo Ma
Bohemian Rhapsody
هذه راح تشكل خصوصًا الأول منها.
متأكد من الآن أنمي السادس راح يكون المفضل عندي مثل ما بارت السادس في المانجا هو المفضل عندي وما فيه احد راح يقنعني العكس >ـــ>
حاليا الرابع بس سمعت وايد اشياء حلوة عن السادس والسابع، الحلو بالسادس ان البطلة بنت وتصميمها جميل.
اللي يفضل الثالث على الخامس نحتاج ناخذه لموضوع الاراء غير الشائعة حتى نقدر نتضارب بدون مشاكل
بالحديث عن مشاكل القصة الثغرات فهذا حديث قابل للتأويل البعض فقط ما يحاول يربط أكثر ولا راح يطلع بتفسير والثغرة ما هي ثغرة بالفعل، مجرد عدم إحاطة ببعضها وأراكي تركها لا يعني بالضرورة ثغرة ومشكلة بالقصة.
هو ليس الأفضل بالتأكيد، ولكنه الأفضل من جانب الغموض وإثارة الأهتمام والسرد القصصي..الثامن ما تابعته فبرا الحسبة (&)
على عظمة السادس واركه الاخير بس السابع هو ذروة اراكي في كل شيء ومتماسك اكثر من السادس هذا غير الستاندات اللي راح تفجر عقول الناس من عبقريتهاهو ليس الأفضل بالتأكيد، ولكنه الأفضل من جانب الغموض وإثارة الأهتمام والسرد القصصي..
تشعر بأنه ذروة أراكي بهذين الجانبين
كنت أقصد الثامن ^^على عظمة السادس واركه الاخير بس السابع هو ذروة اراكي في كل شيء ومتماسك اكثر من السادس هذا غير الستاندات اللي راح تفجر عقول الناس من عبقريتها
الثامن من اللي قرأته قريب جدا من السابع ويمكن افضله عليه اذا استمر على مستواه هذاكنت أقصد الثامن ^^
ومعك بكون السابع كان الأكثر تكاملًا بين كل شيء قدمه أراكي
ما أتفق، الباب مفتوح للتأويل وممكن أقولك شئ ينكر ذا من النهاية نفسها:آراكى مش عشوائى بالشكل اللى البعض بيتخيله فعلا و بعض النقط اللى ضايقت عدد من المتابعين و اعتبروها ثغرات كان ليها تفسير حقيقى بس فى نفس الوقت ده ماينفيش إن العمل فيه ثغرات حقيقية و مشاكل من حين لآخر و زى ما أنا ضد المبالغة فى الهجوم على آراكى فأنا ضد المبالغة فى الدفاع عن أخطائه و تبريرها و على سبيل المثال :
آراكى كان بيجرب بشكل واضح مع قدرات جورنو فى بداية الجزء الخامس و لما لقى إنها Overpowered جدا قرر إنه يعدلها و يتجاهل بعض الجزئيات بخصوصها ، انت هنا ممكن تحاول تلاقى تفسير منطقى لإختفاء قدرة رد الضربات عند جورنو مثلا و تحاول تخلى الموضوع يبان منطقى بس ده مش هايغير إن الحقيقة واضحة و معروفة
ما أتفق، الباب مفتوح للتأويل وممكن أقولك شئ ينكر ذا من النهاية نفسها:
تقول علشان ما يصير Overpowered علشان كذا شالها؟ طيب ما النهاية نفسها تتجه أن يكون Overpowered بشكل ما حصل مثله مع أي جوجو، كلام الفيديو فيه منطق أن صدق من بعد ذاك القتال ما دخل أبد بقتال يحتاج هذه القدرات. وممكن تلقى مخرج لذا بسهولة.
فالثغرات شئ والتأويل شئ ثاني خصوصًا في باب مفتوح مثل هذا. وأنت تقول واضح بصراحة الباب غامض أكثر منه واضح.
طيب أقدر أجادل قدرة جورنو من دون ذي قوية جدًا ومبالغ فيها حتى! وكلامي بيكون صحيح. أنت الحين تعطي تفسير ما أنت متأكد منه 100% وهذا باب تأويل برضو xD لأن بصراحة الغموضية كبيرة كفاية تخليك ترمي رصاصة عليه أو ضدهزى ما ذكرت دى النهاية و كونه يبقى Overpowered وقتها مش هايبقى مشكلة (من ناحية المعارك) لأن مافيش قتالات بعد كده لكن المشكلة فى وجود القدرة دى من البداية و كون إن الشخصية Overpowered بالطريقة من البداية دى هايضعف من أى Tension فى العمل أو على الأقل هايخلى كتابة و تصميم المعارك صعبة و لسبب مشابه الكاتب سحب على فوجو تحديدا لأن قدرته مش مناسبة
أما كلامك عن التأويل فجوجو بالرغم من تميزه مش عمل مثالى عشان نعتبره خالى من أى ثغرة و ده مايقللش منه و المسألة مش بالغموض ده ، انت ممكن تقدم تفسير أو تأويل شبه منطقى لأى نقطة غريبة فى العمل أو حتى فى أعمال تانية بس كونه مقبول أم لا فده شئ مختلف و فى أوقات كثيرة المسألة بتبقى أقرب لتبرير للخطأ و محاولة لتجاوزه أكثر منها تفسير حقيقى للموقف
طيب أقدر أجادل قدرة جورنو من دون ذي قوية جدًا ومبالغ فيها حتى! وكلامي بيكون صحيح. أنت الحين تعطي تفسير ما أنت متأكد منه 100% وهذا باب تأويل برضو xD لأن بصراحة الغموضية كبيرة كفاية تخليك ترمي رصاصة عليه أو ضده
حتى نقطة فوغو برضو مش جازمة 100% أنت فقط تعطي تبريرات وأنا أقدر أعطي تبريرات ما دخلنا بمشكلة "ثغرة" بالفعل.
أنت تعزو الغموض إلى ثغرة وأنا أقدر أعزوه إلى تفسير معين من عندي ونقدر نتجادل وقتها.
فكرتي كلها أن الباب مفتوح للتحليل هنا بشكل عالي من اي شونين، أنا ما أقول ما في ثغرة اطلاقًا، بس أقول طريقة كتابة أراكي الغامضة عديمة التفسير تعطيك الباب لتطلع مخارج في كثير أمور نقول عنها ثغرات، وشوف الفرق بكلامي ^^.
مثل ما قلت قبل، كل المواجهات التي تتقدم قدام ما تتطلب هذه القدرة. فمسألة عدم استخدامها ما يعني بالضرورة ثغرة خصوصًا لو القتال نفسه كان يخدم أفكار مختلفة عن بعض، حتى استخدامات القدرة الأصلية فيه من الغموض يتجدد مع كل قتال لو على منطقك بقول ثغرة والمفروض يكون واضح.كون إنك تقدم قدرة مش بسيطة أو عادية بالشكل ده للشخصية الرئيسية و بعدها تخليه مايستخدمهاش فى أى مواجهة على مدار العمل فدى ثغرة فى حد ذاتها ، لو مافيش تفسير فكلامى بخصوصها صحيح أما لو فى تفسير فدى برضه مشكلة كتابية فى إنك قدمت قدرة (باكرر إنها مش بسيطة) و خلتها بلا أهمية بعد كده على مدار العمل و ده اللى كنت أقصده بكلامى إن حتى لو التفسير منطقى فده مش معناه بالضرورة إنه مقبول
فى عالم الواقع انت ممكن يكون عندك سلاح قوى بس ماتقدرش تستخدمه لأنه مش مناسب للمواجهات اللى انت بتدخلها لكن لما تكتب قصة و تضيف فيها السلاح ده فالقارئ بيتوقع إنه موجود عشان تستخدمه و لو ده ماحصلش فطبيعى إنه يتساءل هو تمت إضافته ليه أصلا ، انت ممكن تقدم أكثر من تفسير منطقى للنقطة دى بس كونه منطقى مش هايغير حقيقة إنك قدمت سلاح قوى فى مواجهة ما و سحبت بعدها عليه تماما لباقى العمل و ده بيخلى القارئ يحس تلقائيا إن الكاتب ماقدرش يتعامل مع السلاح ده فى المواجهات و انه حطه عشان يحل مواجهة ما و ماعرفش يستخدمه بعدها و حتى لو قدم تفسير منطقى للنقطة دى فمش هايبقى مقبول أو مقنع لأنه بيدى الإحساس إنه محاولة للتبرير و مش سبب حقيقى و دى النقطة اللى اقصدها
الطريقة الوحيدة اللى ممكن تخلى ده مقنع بيها هى إن عدم استخدام السلاح يبقى ليه معنى خاص بالنسبة للقصة (يبقى جزء من تطور شخصية البطل على سبيل المثال) و ساعتها القارئ مش هايحس إن الموضوع عشوائى و إنما هو ليه معنى مهم فى العمل بس دى مش الحالة هنا و المسألة كانت عادية
برضه للتوضيح ده يختلف بشكل كبير عن إنك تقدم جزئية غامضة تحتمل أكثر من تأويل و على سبيل المثال التطور اللى حصل فى المواجهة الأخيرة (بالرغم من إنى ماحبيتوش) كان شئ يحتمل عدد من التأويلات ليه بس ده ماجاش من فراغ و إنما جه من ارتباطه بثيمات العمل و فكرة التحكم فى القدر و اللى كانت شئ مهم على مدار الجزء لكن الوضع مختلف لما تقدم شئ مش مرتبط بحاجة محددة و تخليه يختفى بدون سبب واضح فده مش غموض فى العمل و إنما نقطة ضعف
فكرة إن كل المواجهات بعد كده ماتتطلبش القدرة دى مشكلة فى حد ذاتها بالنسبة لى و ده وضحته أما الغموض فى استخدام القدرة الأصلية فده شئ مختلف تماما و طول ما الإستخدام الجديد يتماشى مع طبيعة القدرة و مايتعارضش معاها فده مافيهوش مشكلةمثل ما قلت قبل، كل المواجهات التي تتقدم قدام ما تتطلب هذه القدرة. فمسألة عدم استخدامها ما يعني بالضرورة ثغرة خصوصًا لو القتال نفسه كان يخدم أفكار مختلفة عن بعض، حتى استخدامات القدرة الأصلية فيه من الغموض يتجدد مع كل قتال لو على منطقك بقول ثغرة والمفروض يكون واضح..
تفسير القدرات بجوجو مفتوح كثير لأن الأمر ما يتوقف عند جورنو بل حتى بالباراتات السابقة تشوف الشخصية عندها القدرة على استخدام قدرة موجودة لكن بشكل ما ظروف القتال تحول إلى شئ ثاني كان ممكن يصير أسهل وأسرع حتى! بقول على كذا أراكي عنده مشكلة بوزن القدرات وتفعيلها بالقتالات! لكن لو تفكر أكبر أن كثير قتالات تنتهي بظروف خارجة عن العادة، تشوف الشخصية تتصرف بحمق وبشكل انساني مغرور زي ديو مثلًا، أو غباء مفرط زي أوكوياسو. هذا ما يعيب القتال وما يطرح السؤال أوه أراكي نسى!
وجود التنوع و عدم التكرار فى البارت الخامس حقيقى بس زى ما قلت استخدام جديد للقدرة يختلف عن ظهور قدرة جديدة تماما و اختفاءها بعد كده ، قدرات ميستا تم استخدامها بعشرات الطرق فى العمل بس من البداية إطار القدرات كان مفتوح كما ذكرت و مافيش استخدام للقدرة كان بيتعارض مع ماهو معروف عنها أو بيدى الإحساس إنه خارج تماما عن إطارها بس الوضع مختلف مع مثال جورنو و القدرة فى حالته كانت أقرب لشئ مستقل و برضه وضحت إن عدم استخدام القدرة مش لازم يبقى مشكلة كتابية و ممكن يبقى مقبول لو ليه معنى فى العملأنت تفترض فرضية أن عدم استخدام القدرة = مشكلة كتابية لكن الصدق تنسى كثير محددات القتالات نفسها والأختلافات حولها، هذه بعد مهمة، ما في قتال بالخامس يكرر نقطة معينة حتى بالقدرات المعروفة زي ميستا مثلًا ويمكن ذا يقولك ليش الخامس مختلف عن الرابع أو الثالث. أراكي فاتح المجال أن كل قتال تقريبًا اضافة وفيه بحر من التفسيرات غير مسبوقة وأقول حتى بالباراتات اللاحقة الخامس يتفوق هنا.
مش بالضروري مشكلة وهذه نقطة اختلافي معك، أنا أشوفه يدخل بالتفسيرات ومتروك لك، وليس كل شئ متروك منقوص. وبالمقطع الذي وضعته أعطاك تفسير لقدرة فقدان الوعي أنها ما تتحرك إلا مع البشر وكل قتالات جورنو بعدها مع ستاندات! هذه تأويلة مقبولة وبحكم المنطق بعد. وقس عليها أكثر.حالته كانت أقرب لشئ مستقل و برضه وضحت إن عدم استخدام القدرة مش لازم يبقى مشكلة كتابية و ممكن يبقى مقبول لو ليه معنى فى العمل
الفكرة أن الاستخدام يكون مختلف كثير عن فهمك أو فهمك السابق ما أحاط فيها لأنه يعتبر شئ جديد تمامًا. ما أعطى تفسير لها بوقت مبكر وما يعني ثغرة أو تسليكة بحد ذاتها.أما الغموض فى استخدام القدرة الأصلية فده شئ مختلف تماما و طول ما الإستخدام الجديد يتماشى مع طبيعة القدرة و مايتعارضش معاها فده مافيهوش مشكلة
أنا أتكلم بالعموم وما أقصدك بالضبط بنقطة نسى، أنت الحين تعطي مبررات لثغرة كونه تقدر تفسر ذا ينعكس حتى مع النقاط المتروكة والغامضة ولا بالأولى أشد ممكن لول.أنا ماذكرتش فى أى وقت جملة إن آراكى نسى لأنى ضدها و أكدت فى بداية الحوار إنه مش عشوائى بالشكل اللى البعض بيتخيله ، تقبل إنتهاء قتال ما بظروف خارجة عن العادة بيعتمد على طبيعة الظروف دى و طريقة تقديمك ليها و على سبيل المثال غباء أوكاياسو كان شئ واضح و موجود من بداية العمل و تدخله فى قتال ما يبقى شئ طبيعى و مش ثغرة و ده مش اللى اقصده بالثغرات
مفيش مشكلة، النقاش انتهى بأقل اضرار ومن دون تكسير عظام زي العادة
احس الانمي موجهة لمتابعين المانغا وهذا باين من كره وولفي
بس الخامس يعتبر اكثر جزء يكون لكل بطل فلاش باك ف ما توقعت ان في احد ما يرتبط بهم >>
بدأت البارت الرابع وهو كويس. تطور الستاندات فيه خصوصًا مبهر. لكن حمى الثالث تأبى أن تفارقني T_T
أتمنى يتغير رأيي بعد ما أمشي فيه.
ايش هي الإختلافات مع المانجا؟الثالث هو الذي خلاني أحب جوجو الصدق، لكن عاد أقول عنه الأفضل! أحس كذا راح أضحك على نفسي
ترتيب الأنمي كذا:
الرابع > الخامس > الثالث
الرابع لسى أفضل أنمي؛ أفضل إخراج، أفضل توجه فني ومتماسك أكثر، الخامس لو تشيل كم القتالات التي تبعوا فيها يصير مرة داونجريد عن الرابع.
مشكلة الرابع ما حصل لحظات أنيمشن زي الخامس مع ذلك هذا ما يعيبه أشوف نفسي أقدر أعيده أكثر من الخامس باستنثاء تلك القتالات.
أنا أكثر واحد كنت مدافع عن نظام الحلقات بالثالث لكن الحين أقدر أشوفه ممطط صدق وكان يقدر يختصر الحقيقة.
سؤال صعب خخخخ هو الصدق مش متذكر ومن الخامس أغلبها تفاصيل زيادة بالقدرات الأنمي مشى عليها بسرعة. الثالث أعتقد اقتباس بالحرف وما في فارق بين الأنمي والمانجا.ايش هي الإختلافات مع المانجا؟
مش بس الثالث، البارتات كلها بشكل عام.