نفس إحساسى بالضبط ، ماتخيلتش إنى هاتحمس بالشكل ده مع إنى عارف الأحداث و حاليا العمل يبقى أكثر أنمى بانتظره كل اسبوععلى رغم إني قاري المانقا ولكن كل شيء فيها طلع خرافي وخلاني منذهل مرة ثانية وبشكل أقوى بكثير.
حدث مش متوقع ان البطل خسر، بس لسى كان القتال حلو
بس لسى
انا اقول ان البست جيرل كان المفروض تفوز في القتال الا راح، او على الاقل هذا الا بصير لو اراكي كتب هذا القتال... اتوقع
بالعكس إذا كان الأرك الجاي عبارة عن مواجهة حادة بين تنظيم الأشرار والأبطال حيكون تقديم النقطة الآن قبل نهاية الأرك الأول ممتاز بس هو كله يتعلقكأننا بمرحلة مبكرة جدا لتقديم موت شخصية حتى لو كانت فرعية و بهذا الشكل ؟
أيوه لأزم تتابعي الموسم الأول علشان تفهمي الأحداث وسير القصة كيف و ترابط الشخصيات ببعضها ، الموسم الثاني يعتبر حماسي أكثر فأغلب المدح عليه.لازم اتابع الجزء الاول عشان افهم القصة ولا عادي ابدأ على طول في الجزء الثاني؟؟
للعلم ، الإيندنج يبقى مبنى على رسم للشخصيات عمله مؤلف المانجا من فترة بمناسبة استطلاع شعبية الشخصيات الثانىالاندينغ الجديدة من قبل LiSA بسيتينغ ربج فانتاسي اختيار موفق
اللى لاحظته فعلا من انطباعات متابعى الأنمى إن عدد مش قليل منهم كان محبط من اللى حصل فى المواجهة للأسف ، ده شئ ممكن فهمه بسبب التوقعات العالية بعد معركة تودوروكى و ميدوريا و كم الحماس اللى كان فى الدورة و شئ جيد إنك قررت تأجل حكمك على اللى حصلحبدأ من إنتهاء المسابقة وكيف أنتهت بشكل غريب وغير متوقع أظن في فئة من المتابعين و "أنا منهم" كانت متوقعة معركة نيران وقدرتين متشابهة في كمية الإنفجارات الهائلة إلي ممكن تسببها كل وحده فيهم ، لكن عوضًا عن ذلك شفنا المسار أختلف وأتجه لنقطة عملت زي الـ"Full Stop" خلال المعركة وأتجهت لمسار ذكريات الشخصية في فترات الطفولة ، بالنسبة لـ"Shouto Todoroki" ماضيه غير متزن ، ذكريات مؤلمة ، أبوين غير متفقين ، الأم حاولت محو جانب الأب في إبنها لكونه قبيح ، كل هالذكريات سببت نوع من الضرر في قرارته في إستخدام الجانب الناري وإلي هو حسب ما شفنا خلال الأحداث يعتبر الأقوى لو أستخدم بمزيج من قدرة التجميد لصنع إنفجار مدمر. الأنمي ما عدى النقطة هذي وقلك أوكي تحفيز ميدوريا لشوتو حيمسح كل الماضي المؤلم هذا. صحيح أنه أستخدم جانبه الناري لأول مرة في مواجهة وأستعمله بشكل ذكي كذلك مو مجرد إستخدام ، لكنه وضح أن أول أستخدام كان أشبه بتشجيع شخص للمشي على جسر متهالك كأول مرة ممكن يعدي ويوصل للجهة الأخرى لكن بعد ذلك لو رغب بالعودة فالجسر تحطم وعليه البحث عن طريق أخر. وهذا الي حصل فنظري مع نهائيات المسابقة ميدوريا حفز شوتو للمرة الثانية والأخر أستجاب وبدأ بالإستجابة ولكن عند النقطة الحاسمة وجد أنه لا يمتلك المقدرة على المضي وترك الماضي خلفه فأنهزم هزيمة رضوخ لتقبل رغبته في عدم إستخدام قدرة والده إنديفور. تعليقي على النقطة هذي كان صعب وقت صدور الحلقة لأن المسار نفسه عمل زي الـ"Confusing" فجأة الأنمي قرر يتجه لشيء مغاير تمامًا. صحيح عنصر المفاجأة فالأحداث والمسارات كان موجود من قبل لكن هالتغير كان حقيقي مربك. وعني شخصيًا ما تقبلته فالبداية وما حبيت أحكم بشكل مستعجل وأقول لا وكانت خيبة أمل والتوجه كان سيء و.. إلخ على حكم مبني لتوقع لمعركة حماسية ومجنونة فقط لقدرات الخصمين العالية. أنتظرت الوقت المناسب والمدة الجيدة علشان أقرر هل فعلًا إلي صار شيء مناسب أو لا ، والآن أقدر أقول أنه كان شيء مناسب وصحيح كذلك لأن المسار جزء من العمل مو فقط شيء أتخذ للهرب لوضع نهاية لقتال مجنون ما كان عارف المؤلف كيف حينتهي لا ، كله كان محسوب حسابه فالتوجه هذا.
ستاين قتل عدد من الأبطال فعلا قبل كده بس ممكن المقصود إنه باللى عمله يعتبر كأنه قتل البطل إنجينيوم أو أنهى حياته كبطل لأن فى الآخر هدف ستاين مش القتل فى حد ذاته ، اللى أقدر أقوله هو ركز على شخصية ستاين و أفكاره فى الوقت الحالىبينما الموضوع مع إيدا مختلفة تمامًا مسار الشخصية أختلف بالكامل بسبب تضرر أخوه من قاتل الأبطال "ستاين" ما أعرف ليش ظهر الموضوع كأنه قتل بينما هو بمعايير الأنمي المقصود فيه أن البطل غير قادر على التحرك بعد ذلك وخسارته لكامل إنجازاته بعد هزيمته من قبل شرير في معركة
الحقيقة فى نقطة معينة مش عارف إذا كانت ابتدت تتضح و لا لأ و كنت خايف اتكلم عنها عشان ممكن تعتبر سبويلر بس أظن بقى فى تلمحيات كافية ليها و هى إن شيجاراكى شرير مبتدئظهور تنظيم الأشرار للمرة الثانية ورغبتهم في هدم وتيرة السلام الحاصلة فالمدينة دليل ثاني أن المواجهة مستمرة حتى هزيمة العقل المدبر وهالشيء نقدر نستنتجه من أعداد المخلوقات الظلامية إلي ظهرت والمعروفة بإسم الـ"نومو" كل هالأعداد ظهرت بعد مدة قصيرة تقريبًا من المعركة الأولى.
أوه أجل فعلًا الإحباط ما كان غريب زي ما توقعت @@ ، فترة الإنتظار كان لا بد منها خصوصًا أن الحكم المستعجل هذا ما أحبه أفضل أشوف العمل حيتجه لفين بالزبط قبل ما أقرر هل إلي صار صح ولا خطأ.اللى لاحظته فعلا من انطباعات متابعى الأنمى إن عدد مش قليل منهم كان محبط من اللى حصل فى المواجهة للأسف ، ده شئ ممكن فهمه بسبب التوقعات العالية بعد معركة تودوروكى و ميدوريا و كم الحماس اللى كان فى الدورة و شئ جيد إنك قررت تأجل حكمك على اللى حصل
سعيد أني حصلت شخص بمثل منطقيتك العالية أهنيك حقيقي على التفكير الممتاز (&) ، أتفق معاك هو فعلًا لو نظرنا لها من منظور الشونين حنحصل على معركة كويسة وممتازة .. إلخ لكن فالنهاية حيكون شيء غير منطقي تمامًا ! كلامك صحيح وهالشيء شفته في أعمال سابقة لدرجة ما تقبلت التطور السريعة للشخصية وفقدت إهتمامي بالعمل بعد فترة.بالنسبة لى الكاتب كان عنده طريقين الأول كان طريق الشونين المعروف ، الكاتب كان ممكن يخلى تودوروكى يتخطى ماضيه بكل سهولة و يقدم معركة رهيبة مناسبة لتوقعات المتابعين بس المشكلة هنا إن بعد انتهاء الآرك و حتى لو حبيت المعركة لما تبتدى تفكر فى اللى حصل مرة تانية هاتحس إنه مش منطقى و إن تطور تودوروكى حصل بسرعة مبالغ فيها ده غير إنه هايخلى كل البناء اللى اتعمل لشخصيته مالوش معنى بما إن كل مشاكله اتحلت فى خمس دقائق و ده هيأثر على دوره بعد كده و ممكن يبقى أقرب لمساعد للبطل من إنه يبقى شخصية مستقلة و ده حصل فعلا فى عدد من أنيميات الشونين المعروفة
الطريق التانى كان طريق بناء الشخصيات و التخطيط للمستقبل ، الكاتب فضل إنه يعمل بناء منطقى للشخصية و ده حتى لو كان محبط لبعض المتابعين فى الوقت الحالى إلا إن تأثيره هيبان على المدى الطويل ، شخصيات العمل بتديك الإحساس إنها واقعية و البناء التدريجى ليها بيخليك تقبلها و تتعلق بيها أكثر و الأهم إنه بيديك الإحساس إنها شخصية مستقلة ليها أسلوبها و تفكيرها المختلف عن بطل العمل و ده شئ بيرفع من مستوى العمل بالنسبة لى و أظن إنك لاحظته فعلا مع الإتجاهات اللى خدتها شخصيات زى أوراراكا و إيدا
هو فكره كشرير ممكن يكون فيه نوع من الصحة من ناحية أن بعض الأبطال مهتمين للمهنة كمجال لتحصيل المال متناسين المعنى الحقيقي لمعنى البطل ، في معلومة ذكرت أن المدن إلي أستهدفها ستاين قلة فيها الجريمة وهالشيء أظن يؤكد نتائج أفعال ستاين فهالمدن بحيث أن الجريمة قلة بشكل عكسي لمن الأبطال أنخفض عددهم وكأن الموضوع كان أشبه بأن الأشرار حاقدين أو حاسدين لمستوى الأبطال إلي سهل يوفر لهم الفلوس والحياة الهانئة فنظرهم ، مدري مجرد تخمين متواضع لكلامه إلي ذكر في الحلقة الخامسة عشر.ستاين قتل عدد من الأبطال فعلا قبل كده بس ممكن المقصود إنه باللى عمله يعتبر كأنه قتل البطل إنجينيوم أو أنهى حياته كبطل لأن فى الآخر هدف ستاين مش القتل فى حد ذاته ، اللى أقدر أقوله هو ركز على شخصية ستاين و أفكاره فى الوقت الحالى
أيوه حسيت بالشيء هذا من طريقة التلفاز وأن في قائد مجهول للتنظيم حتى الآن ما ظهر وما نعرف عنه شيء ، بالنسبة ليه شيجاراكي متقدم فالمستوى أكثر من ميدوريا بحيث أن قدرته الأساسية موجودة معاه من البداية وقادر على إستخدامها بشكل كامل والدليل قتاله مع رأس الممحاة "البطل ذو كورك إيقاف القدرات الأخرى" xD ، بمعنى أن قدرته أشبه بشيء له علاقة بجسده وأن أي شيء يلمسه بيده يتكسر ويتحطم أو حتى يصدأ زي سيف ستاين لمن حوله لفتات ، فقدرته أشبه بكونها جسدية بعيدًا عن قدرة ميدوريا إلي ممكن تكون برضوا جسدية لكن لها قدرة أكبر ورينج أكبر من ناحية التأثيرات إلي ممكن تتسبب فيها زي ضغط الهواء العالي إلي كان يصدر لمن أستخدم ميدوريا قدرته في أصابعه فالبطولة. هالشيء لسه صعب يتحدد مين إلي حيمتلك الأفضلية على مين كونهم الإثنين في مستوى مبتدئ. لكن فنظري كما ذكرت أن شيجاراكي فالوقت الحالي ممكن يكون أعلى بشوي.الحقيقة فى نقطة معينة مش عارف إذا كانت ابتدت تتضح و لا لأ و كنت خايف اتكلم عنها عشان ممكن تعتبر سبويلر بس أظن بقى فى تلمحيات كافية ليها و هى إن شيجاراكى شرير مبتدئ
زى ما ميدوريا بيتعلم إزاى يكون بطل على يد أول مايت ، شيجاراكى بيتعلم إزاى يكون شرير على يد معلمه المجهول و ده كان واضح من حوار معلمه مع كوريجيرى بخصوص إن التعامل مع ستاين هايبقى فرصة مناسبة لتطور شيجاراكى
متفق معاك فى النقط اللى ذكرتها و فعلا على الأغلب شيجاراكى ممكن يكون متفوق على ميدوريا من ناحية استخدام القدرات بس من ناحية تانية ميدوريا متفوق على شيجاراكى من الناحية النفسيةأيوه حسيت بالشيء هذا من طريقة التلفاز وأن في قائد مجهول للتنظيم حتى الآن ما ظهر وما نعرف عنه شيء ، بالنسبة ليه شيجاراكي متقدم فالمستوى أكثر من ميدوريا بحيث أن قدرته الأساسية موجودة معاه من البداية وقادر على إستخدامها بشكل كامل والدليل قتاله مع رأس الممحاة "البطل ذو كورك إيقاف القدرات الأخرى" xD ، بمعنى أن قدرته أشبه بشيء له علاقة بجسده وأن أي شيء يلمسه بيده يتكسر ويتحطم أو حتى يصدأ زي سيف ستاين لمن حوله لفتات ، فقدرته أشبه بكونها جسدية بعيدًا عن قدرة ميدوريا إلي ممكن تكون برضوا جسدية لكن لها قدرة أكبر ورينج أكبر من ناحية التأثيرات إلي ممكن تتسبب فيها زي ضغط الهواء العالي إلي كان يصدر لمن أستخدم ميدوريا قدرته في أصابعه فالبطولة. هالشيء لسه صعب يتحدد مين إلي حيمتلك الأفضلية على مين كونهم الإثنين في مستوى مبتدئ. لكن فنظري كما ذكرت أن شيجاراكي فالوقت الحالي ممكن يكون أعلى بشوي.
كلامك صحيح التغير النفسي عند شيجاراكي واضح للغاية حتى لمن يكون متوتر أو في حالة نفسية غير مريحة يجلس يحك رقبته بشكل مخيف لدرجة أحس احيانًا أنه حيقتل نفسه xDميدوريا متفوق على شيجاراكى من الناحية النفسية
حسنًا الحلقة كان جيدة جدًا ! .. نبدأ من بداية الحلقة و هو ان شيقاراكي عنده معلم .. نقدر نقول ان اشبه بميدوريا مع اول مايت .. ستين عرفنا قدرته و هي عن طريق لعقه لدم خصمه يوقفه عن الحركه في مدة لا تزيد عن ثمان دقائق .. و تعتمد على نوع الدم من شخص لآخر .. و هو السبب الي جعل ميدوريا اول من ينهض من جديد رغم ان هو اخر من تلقى تاثير من قدرة ستين .. - اعجبتني القدره حقيقةً و خصوصًا التفريق بالمدة على حسب نوع الدم .. - لكن ستين ابدًا مو مركز على استخدام هذه القده فقط .. انما قدراته القتالية ممتازة .. ممتازة جدًا! .. ميدوريا قدّم مستوى جيد في مواجهته لستين كذلك ظهور تودوروكي الي كان اقل تأثير في القتال من ميدوريات بسبب سرعة ستين .. اكثر ما يعجبني في هذا العمل ان يُخيب ظن المتابعين و يعطي فرصة للشخصيات .. اغلبنا توقع يجي برو للانقاذ لكن الي وصل هو تودوروكي و يبدو ايضًا حتى الحلقة القادمة ستكون المواجهة كما هي فقط بإضافة إيدا المتوقع نهوضه ..
هل الاحداث راح تكون طويلة في هوسو؟ هل بالامكان الارك يكون فقط في هوسو!