hits counter

نقاش مانجا Yakusoku no Neverland -بدأ الارك الأخير

كلام إيما كان قريب إى حد ما من فكرة الحل الوسط اللى اتكلمت عنها فى ردى السابق و إن كان متفائل بزيادة ، من جهة إيما أكدت فعلا على نقطة إن الوضع فى عالم البشر مجهول و زى ما فى إمكانية لعدم قبول باقى البشر لإنتقالهم ليه فى برضه إمكانية للعكس و لازم استكشاف الوضع قبل الحكم ، برضه إيما ماكنش عندها مشكلة مع إتفاق نورمان مع جيران و القضاء على العائلة الحاكمة و ده شئ جيد ،بس من جهة تانية كلامها عن عدم القضاء على النبلاء ماكنش مقنع ، صحيح ده مش بهدف الحفاظ على حياتهم و إنما بهدف استخدام دمهم لنقل قدرة موزيكا بس برضه شايف إن ده فيه خطورة و مالوش داعى ، إذا كانت القدرة بتتنقل عن طريق الدم للشخص التانى و الشخص التانى يقدر ينقلها لآخرين فموزيكا لوحدها كفاية أو حتى شخص واحد من النبلاء و الباقى يتم القضاء عليهم أما تركهم أحياء فممكن يتسبب فى مشاكل كثيرة خصوصا أنهم سبب الأوضاع السيئة الحالية سواء بالنسبة للبشر أو ال Demons

فى نقطة تانية و هى إنى مستغرب من عدم إمكانية نورمان لمعرفة مكان الأبواب السبعة بالرغم من الإمكانيات اللى عنده فى الوقت اللى إيما و راى قدروا يوصلوا ليها ، صحيح إيما حصلت على معلومات إضافية من موزيكا بس برضه عدم وصوله لأى معلومة كان شئ غريب فعلا بالنسبة لى بس بغض النظر عن ده فكرة عبور الأبواب السبعة و عمل إتفاق جديد غير مضمونة بأى شكل ، زى ما قلت إيما كانت متفائلة بزيادة و رد فعل نورمان كان منطقى تماما

حبيت إن نورمان ماغيرش رأيه و إن كان منظره فى آخر الشابتر يوحى بمدى الصراع اللى بيمر بيه و اللى حسيته إن تجربته خلته يفقد القدرة على التفاؤل و مابقاش قادر يشوف العالم زى ما إيما شايفاه
 
بادئ الموضوع #248
بعيدا عن نقاشات الفصول
المانجا في المركز الثاني بحوالي 4 مليون نسخه بعدد المبيعات الورقيه بعد ون بيس بفرق اقل من مليون نسخه


للمقارنه السنه الماضيه خلاص نصف سنه باعت تقريبا 2 مليون في المركز ال8 و خلال السنه كاملة في كان 4 مليون 200 الف نسخه و في المركز 7


الشكر للانمي للنجاح الكبير دا و قريبا صدور المجلد 14
 
بادئ الموضوع #252
الاحداث في تحسن بشكل كبير في الفتره الاخيره اعتراضي علي خروج راي من المشهد و جعل الدور المطلق لايما
الاحداث فيها اكثر من باب مفتوح حاليا جزء مع الوعد الجديد و بين خطه نورمان و اتجاه دون جيلدا (تحسنو بشكل ملحوظ عن السابق) و عن خط الماضي و صياغة الوغد الاول بين اول شخص من الريتاري و خيانته البشريه
و حاليا المؤلف فكره التضخيه بالقليل علشان الباقي يعيش موضوع اخلاقي و مش جديد و لكن نشوف الكاتب هيتعامل ازاي و يحلل الموقف
 
افضل فصل استمتع بقراءته منذ مدة..
بالنسبة لطلب ملك الشياطين فسيكون منطقي لو كان اكل ايما وراي.. بما انه في السابق طلب شيء شبيه بذلك بما ان انهما بعتبران من افضل جودة..
ربما هو الآخر يحتاج اكل البشر للحفاظ على شكله... لكن على الأغلب ستحصل تسليكة ما كالعادة..
 
هممم..
إذًا، كما توقعنا للأسف، الكاتب كأنه ناوي يخلي نورمان الشرير الرئيسي في الآرك الأخير @@
الجميع ذاهب إلى العاصمة لإيقافه، اوكي...
عمومًا، ما أشوف في الواقع خطأ في الفكرة الأساسية لخطته نظرًا للظروف اللي كان يفكر فيها، ولكني استغربت جدًا من طريقة تصرفه نحو سونجو وموزيكا، بالطبع كونهم يشكلون تهديد قوي لخطته فبيكون غير منطقي تركهم في حال سبيلهم، ولكن قتلهم بالرغم من مشاعر ايما تجاههم....عكس الآرك الأول @_@ أكثر شيء صدمني كان عودة ايما بهذه السرعة، أتسائل ايش كانت الجائزة اللي لازم تدفعها مقابل الوعد؟ وهل فعلًا موضوع الوعد مر بهذه السلاسة؟ ما أتوقع، وما أتمنى صراحة...لأنه لسه بيظل غير منطقي إنه ما في شخص حاول يلقى الأبواب السبعة -يعود منها بشكل أصح- إذا كانت بهذه البساطة.
بشكل عام كان تشابتر جيد، وأتمنى الكاتب يجيب عن الأسئلة في التشابر الجاي وما يعلقنا زيادة : D
 
التعديل الأخير:
هممم..
إذًا، كما توقعنا للأسف، الكاتب كأنه ناوي يخلي نورمان الشرير الرئيسي في الآرك الأخير @@
الجميع ذاهب إلى العاصمة لإيقافه، اوكي...
عمومًا، ما أشوف في الواقع خطأ في الفكرة الأساسية لخطته نظرًا للظروف اللي كان يفكر فيها، ولكني استغربت جدًا من طريقة تصرفه نحو سونجو وموزيكا، بالطبع كونهم يشكلون تهديد قوي لخطته فبيكون غير منطقي تركهم في حال سبيلهم، ولكن قتلهم بالرغم من مشاعر ايما تجاههم....عكس الآرك الأول @_@ أكثر شيء صدمني كان عودة ايما بهذه السرعة، أتسائل ايش كانت الجائزة اللي لازم تدفعها مقابل الوعد؟ وهل فعلًا موضوع الوعد مر بهذه السلاسة؟ ما أتوقع، وما أتمنى صراحة...لأنه لسه بيظل غير منطقس إنه ما في شخص حاول يلقى الأبواب السبعة -يعود منها بشكل أصح- إذا كانت بهذه البساطة.
بشكل عام كان تشابتر جيد، وأتمنى الكاتب يجيب عن الأسئلة في التشابر الجاي وما يعلقنا زيادة : D
اتوقع ان الجائزة انها تضحي بكل الاصدقاءها بمقابل كل البشر يرجعون لعالمهم
و اتوقع انها رفضت لانه ما تبغى تخون اصدقاءها ...الخ ( كلام الفاضي حق الشونين)
في الاخير اعجبت فيها و بشجاعتها و غيرت الجائزة الى تحدي
اذا قدرت تفوز راح ترجع كل البشر الى عالم البشر و اذا خسرت راح ياكلها هي و اصدقاءها
٩٠٪ هذا اللي بيصير (&)
 
بادئ الموضوع #258
اخر كام شابتر كانو ممتازين خصوصا ال142-143
جعل نورمان العدو الرئيسي للارك دا مش بالفكره السيئه و منطقيه الي حد ما بس احس لسه في اشياء كثيره مش مواضحه زي مصير الراتري و حاجات تانيه تظل مبهمه لكن نشوف احس لسه في ارك اخر بعد دا
 
الإعجابات: AM152
بتحدث عن الأحداث الأخيرة، فيه حرق!!
السبويلر مب شغال معي-


لأتكلم بصراحة، طريقة طرح الكاتب في الأحداث الأخيرة ما أعجبتني بتاتًا، وكان الشيء الواضح إنه يحاول يثبت إن شخصية ما هي الصحيحة ويفرض أفكارها، ولكن ذلك بالتقليل من شأن شخصية أخرى، أي إنه يرفع أحد على حساب أحد آخر، وهذا بالضبط الحاصل مع نورمان وايما.
يعني هو يظهر لك إن كل شخصية عندها وجهة نظر مختلفة "والمفترض في الواقع أن لها أسبابها" ولكنه مع ذلك في الآرك الأخير حسيت إنه كل الشياطين فجأة صارت طيبة ومسكينة :nomouth: وأبدًا ما أظهر معاناة شخصيات لامبدا بشكل كافي ليأخذ القارئ موقف المحايد، لا...هو يحاول يفرض أفكار ايما على القارئ.
وذلك كان للأسف بجعل نورمان "اللي أفكاره منطقية بالنسبة لما مر به، ويمكن المتبقي من حياته" يظهر بمظهر الشرير والمتطرف الدكتاتوري، اللي يخدع أصدقائه، واللي بنسبة كبيرة راح تفشل خطته في النهاية ويمكن تجي شلة ايما تساعده*لأنها البطلة طبعًا* ويهدم بذلك كل شيء بناه في الآرك الأول لهذه الشخصيات الثلاث.
لماذا بنظره كان القارئ ينتظر ظهور نورمان كل هذه المدة؟ بسبب إنه يجعله بيدق يحقق أهداف الكاتب ويحوره بما يشاء، ثم يتخلى عنه ربما ؟ -المرض؟!-
عمومًا ما أعرف، ما راح أقول إن أفكار ايما خطأ مثلًا، ولكن طريقته في الطرح جدًا غير عادلة. العالم ليس مكان مثالي يعيش فيه الجميع بسعادة بعد كل شيء. وقصة نيفيرلاند خصوصًا كان لها بوتينشيال كبير لتعرض هذا الشيء، وتنهيه بطريقة رائعة، ولكن...للأسف...
عمومًا، حكمي النهائي بيكون على ما يختم به الكاتب الأحداث، لو لم يظهر أسباب منطقية فما أتوقع إن رأيي راح يتغير للأسف.
أنتظر أعرف آرائكم @@
 
بادئ الموضوع #261
Tohi__1@

هو التذبذب واضح في مستوي الاحداث و دا شي محدش يختلف فيه طريقه نهايه الحداث واضحه انها بتنتهي ازاي الفكره ان الكاتب و لسبب ما سرع الاحداث بشكل مريب يعني لسبب ما ماخدش وقته في انه يشرح اي الحصل لنورمان بالتفصيل اكتفي بفلاش باك في صفحتين رغم ان دا كان ممكن يكون ارك كامل و لما ايما راحت لقريه الشياطين لاول مره تم اختار الموضوع رغم ان حاجات زي دي فيها تفاصصيل مهمه و كانت بتساعد في سير الاحداث

و حاجات تانيه تحس ان الكاتب كان مخطط للها و سحب عليها زي الجده في المزارع وعمل دور مبهم عليها و تم التجاهل مش عارف لي تحس ان القصه كان مخطط لها شي ظلامي اكثر لكن انتهي بيها الحال لشي شونيني اكثر
اعمال شوين جمب الاخيره صعب نلاقي فيها فلسفه كبيره الجمهور المستهدف واضح يمكن المجله اثرت علي الكاتب و خلته يغير من الخطط الخاصه بيه في مرحله ما متقدمه لان القصه المفروض منتهيه ومخطط لها من سنين طويله او يمكن دي كانت خططت الكاتب من البدايه في النهايه مش هنعرف و كتوقع شخصي المانجا فضلها علي الاغلب 20 شابتر او اكثر بقليل
 
@Tohi__1

متفق معاكى فى معظم النقط

طريقة التعامل الحالية مع الشياطين مزعجة فعلا خصوصا لما تقارنيها بأحداث جولدى بوند على سبيل المثال و نفس الشخصيات اللى بتتكلم عن إنقاذ الشياطين حاليا (بما فيهم النبلاء المتسببين فى معظم الكوارث) ماكنش عندهم مشكلة فى القضاء على مجموعة منهم فى جولدى بوند بعد اللى شافوه منهم :angry:، نفس الكلام عن التفكير المثالى و إنقاذ الكل و اللى انتقدته أكثر من مرة
كنت فاكر إن الكاتب تعلم من أخطاءه فى جولدى بوند وعرف إن مافيش إمكانية لنجاة الكل و كان عندى أمل فى الوصول لحل وسط بين إيما و نورمان بس واضح إن المشكلة بقت أسوء و العمل خد إتجاه إيما بشكل كامل و أظهر نورمان كشرير

كلام @Abdo Aly عن تذبذب المستوى صحيح و الكاتب فعلا سحب على حاجات كثيرة بشكل غريب و ممكن المجلة يكون ليها دور بس اللى بيعمله حاليا زائد عن الحد حتى بالنسبة لعمل شونين خصوصا إنه بيخالف اللى تم بناءه فى العمل من بدايته
 
شابتر 150

لما تفكر إن أثناء اللى بيحصل فى الشابتر إيما بطلة العمل عاوزة توقف نورمان الشرير من قتل الملكة و أتباعها فده أكبر دليل على الخلل الواضح فى تفكير إيما و إنعدام المنطق فى العمل للأسف