hits counter

نقاش مانجا One Piece

Netero

True Gamer
حملو مانجا بلس وتابعوا بالترجمة الرسمية.. الترجمة الحالية مرة سيئة وتغير تفاصيل مهمة كثيرة.
 

Punished Noctis

A Silver Bullet
969 !!!

انا افهم انه ون بيس تصنيفه كوميدي لكن عدم الاحترام للشخصيات صار مو طبيعي مع اودا، لول قبل السنتين الشخصيات العظيمة كانت تحصل على هيبة مو طبيعية لكن لما وصلنا لوقت الجد شغال يحطم صورتهم بهالشكل

على اي حال ننتظر ونشوف التفسيرات

"الكوميديا" مالها دخل باللي حصل اليوم. البانل ماكان غرضه انك تضحك عليه. البانل كان غرضه انه يقهرك. يفاجأك. يحسسك بالغضب ويطيح اودين من عينك. لأن هذا اللي شعر بيه اهل وانو وقتها. الموضوع كان فعلاً مؤلم ومؤثر.

ليش صار هو اللغز وقابلية الحدث للتصديق تعتمد عليه.. لكنه ما ياخذ من ألم وقيمة اللحظة.

شخصياً لو عندي ملاحظة على الشابتر (اللي اشوفه ممتاز)... وهي ملاحظة عامة على الآرك بصراحة لكن وضحت أكثر هنا... هو أنه rushed شوية وكان احسن لو تقسم على شابترين. وانو رائع. خرافي حتى. بناء على الباقي منه يمكن يكون آركي المفضل بون بيس (وبتكلم عن هذا بالتفصيل لاحقاً).. لكن في شعور عام فيه أن اودا بدأ يستعجل شوية ويحاول يخلص والرتم أسرع بكثير من المعتاد في كتابته بالعادة... للحين هذا ما ضر الآرك بشكل ملحوظ... لكن خايف شوية من المستقبل الصدق.
 

Cloud_no_sora

مكجول سعيد ولا محنك مكتئب
السلام عليكم ورحمة الله..

كنت اتناقش مع صديقي عن ون بيس وخلال النقاش انتبهت على شي..
كلنا شفنا دانجيرو أحد رفقاء اودين
latest

المهم انتبهوا على تصميمه وشكله ومقبض السيف الي على ظهره..
وشوفو هذا السيف
latest

وشوفو صورة هذي الشخصية..
latest

نعم معلم زورو:coldsweat:
لا اعلم لكن والله التشابه كبير هنا عدى الاسم طبعاً ولكن حتى اسم كوشيرو واضح من اسماء وانوكوني..
المهم قد يكون كل الموضوع خطأ لكن حبيت اشارك الموضوع:laughing:
هو على الاغلب انت صح ... لانه ما شفنا دانجيرو بالوقت الحالي ابد وما اظن حتى سمعنى عنة
ايضا ايذكرني هذا الشي بمومو وعن الكلمة “Snatch” الي استخدمها من كان يتدرب والي اتعلمها من زورو (والي هو بالمقابل سمعها من عجوز بقريتة والي هو ممكن نفسة معلمة) ومنعو من استخدامها لانه من لهجة كوري القديمة
 
  • Like
Reactions: "_"

Cloud_no_sora

مكجول سعيد ولا محنك مكتئب
تقدر تذكرني بأي chapter كان هالشي لأن ما اتذكر هذا الموضوع صراحة حتى ارجع اشوفه
934 ومومو عاد الموضوع على زورو ب 955
 
  • Like
Reactions: "_"

Netero

True Gamer
أودين فعلياً هزم كايدو تقريبا لكن تدخلت أعظم أعداء أودين فيه عصره، the old hag، وتسببت في خسارته.. العجوز هذه فعلياً أخطر كارثة اصابت وانو مش كايدو ولا اوروتشي، ما نكب أودين في عمره الا هي ::laugh:: أتمنى ما تكون ماتت موتة طبيعية.
 

Cloud_no_sora

مكجول سعيد ولا محنك مكتئب
نفسي اعرف مين هو الخائن .. وعلى الاغلب هو نفس الخائن بالوقت الحالي الي افشل مخططات الساموراي وسرب المعلومات لاوروتشي
وشي ثاني .. اتمنى انه اودا ما نسى كيف تشتغل ثمرة مستر 2 لانه حصول العجوز على شكل مومو يطرح تساؤلات
 

Netero

True Gamer
نفسي اعرف مين هو الخائن .. وعلى الاغلب هو نفس الخائن بالوقت الحالي الي افشل مخططات الساموراي وسرب المعلومات لاوروتشي
وشي ثاني .. اتمنى انه اودا ما نسى كيف تشتغل ثمرة مستر 2 لانه حصول العجوز على شكل مومو يطرح تساؤلات


بصراحة العجوز نوعاً ما مأخذي الوحيد على الفلاشباك الحالي، هل كان أودا يقدر يسوي سيناريو أخر من دونها؟ غير التسرّع في الأحداث، هل 970 كان فعلياً الفصل اللي مفروض ما أغمض عيني ولو للحظة عشان ما أفوّت أي شيء من ساعة الأساطير؟ الأحداث كانت جداً rushed وما أعطتني مجال أدخل جو مع القتال.
 

YazeedVx

True Gamer
الفلاشباك هذا فصلين طيحت مستواه بشكل كبير

يعني هذا هو كايدو اللي فك البيق مام من سلاسلها عشان يقاتلها بتكافؤ، وراح يطارد الوايت بيرد للمارينفورد، واللي حاول يقتل نفسه، ويروح لطواقم يونكو لحاله عشان يقاتل

بالنهاية اودا يخليه ينتظر لحظة غدر حتى ينتصر على اودين وهو معه 1000 قرصان .. واو

لكن على اي حال توقعت اودا يبدا ينقص من قيمة كايدو عشان سقوطه قرب
 

لُقمَان

True Gamer
من البداية ماحبيت وانو كثير، ولكن اللي توضح لي من الأركات الأخيرة أن مستوى كتابة أودا هبط بشكل عنيف، من بعد زوو وحاس فيه أستعجال وأستبدال السيناريوات بأخرى مفاجئة
أتمنى يبيضها على الخاتمة ولكن حقيقة فقدت الأمل به، حتى الفلاش باك الأخير ماحمسني =_(
 

AM152

True Gamer
شابتر 970

ماكنتش ناوى أرجع للموضوع قبل إنتهاء الفلاشباك بالكامل أو لما كل الأمور تبقى واضحة بس ده بقى صعب مع آخر شابترين

بصفة عامة الفلاشباك كان Mixed بالنسبة لى و ده قلته قبل كده ، فيه جزئيات كانت ممتازة فعلا و فى جزئيات كانت غير مقنعة بالمرة بس اللى حصل فى آخر شابترين كان على مستوى تانى و قلل جدا من نظرتى للأحداث الحالية :angry:
فى البداية لازم أعلق على نقطة إن الأحداث Rushed و تحديدا من ناحية المواجهات ، الفكرة هنا إن من الأول كنت متوقع إننا مش هانشوف أى قتال حقيقى بين الشخصيات فى الفلاشباك سواء وايت بيرد أو جولد روجر أو حتى كايدو و أودين ، الشخصيات دى تبقى فى أعلى مستويات القوة فى عالم ون بيس و لو أودا قدم قتال حقيقى بينهم (خصوصا جولد روجر و وايت بيرد فى قمتهم) فأى شئ بعده بعده هايبقى Downgrade ، فى الحالة دى المشكلة بالنسبة لى ما كنتش فى عدم عرض القتال و إنما التلميح ليه من البداية بالرغم من عدم وجود نية حقيقية لعرضه

الفكرة إن أودا هنا حط نفسه فى موقف صعب ، من جهة هو مايقدرش يأجل كل حاجة لنهاية العمل و مع إتساع العالم و قرب المواجهات الأخيرة فلازم يقدم التفاصيل بخصوص باقى الشخصيات المعروفة و اللى بعضها أقوى من الفريق الحالى بمراحل و من جهة تانية عرض المواجهات بالكامل هايتسبب له فى مشكلة لما يرجع للشخصيات الرئيسية الأضعف و اللى بيعمله حاليا يبقى الحل الوسط بالنسبة له ، السؤال هنا هل كان فيه طريقة تانية ؟ أظن إن ده كان ممكن عن طريقة تغيير اسلوب الفلاشباك بس كان هايبقى صعب عمله


بعيدا عن النقطة دى هارجع هنا لمشكلتى الأساسية مع الأحداث الحالية ، كنت ذكرت فى رد سابق إنى كان عندى مشكلة من السهولة الغريبة اللى أوروتشى وصل بيها للحكم بس اللى حصل هنا على مستوى تانى :angry:

فى البداية الحوار اللى حصل بين أودين و أوروتشى كان فيه مشكلة كبيرة فى المنطق ، كلام أوروتشى لأودين عن إنه مش ملزم بتسليمه الحكم لأن اللى حطه فى الحكم ماكنش الشوجن الحقيقى مالوش معنى ، على حسب خدعة أوروتشى فهو مجرد بديل لحين عودة أودين و مش الشوجن الحقيقى و عدم تسليمه الحكم معناه إنه استولى عليه و بيدى أودين الحق فى التخلص منه من غير أى مشكلة و ده شئ أودين كان قادر عليه فى الوقت ده أما فكرة إن اللى قال الكلام ده مش الشوجن الحقيقى فده اعتراف صريح من أوروتشى بإن توليه الحكم يبقى مجرد خدعة و إنه استولى الحكم و برضه يدى أودين الحق كشخص من عائلة الكوزوكى الحاكمة فى إنه يتخلص من أوروتشى من غير مشاكل ، فى الحالتين أوروتشى استولى على الحكم و أودين عنده كل الحق فى القضاء عليه سواء كان اللى حطه شوجن حقيقى أو لأ بس بالرغم من كده هو ترك أوروتشى بسبب النقطة التانية و الأهم و هى كايدو

من اللى شفناه واضح إن ترك أودين لأوروتشى و موضوع الرقص لخمس سنوات يبقى نتيجة تهديد (ماتمش توضيحه حتى الآن) بس على الأغلب يبقى متعلق بحياة الناس فى وانو و فى المقابل أوروتشى كايدو وعدوا أودين بحاجة (أظن تبقى إن كايدو هايرحل بعد ما يحقق شئ ما أو ماشابه) و للسبب ده و عشان يحمى أهل وانو أودين وافق على موضوع الرقص لحين تحقيق الوعد ده بس مين كان يتوقع إن أكبر خاين فى وانو و اللى قتل والده و استولى على الحكم و خرب كل حاجة هايخلف وعده ؟؟!! ::confused::::confused::::an::::an::

أظن إن اللى حصل يبقى من أكثر الحاجات اللى استفزتنى من بداية متابعتى لون بيس ::an::، كون إن أودين مشى ورا كلام أوروتشى و ماعملش حاجة خلال خمس سنوات يبقى شئ يفوق إحتمالى بمراحل ، أنا ممكن أفهم موافقته على الخطة لحماية أهل وانو فى الوقت الحالى بس أى شخص عاقل هايعرف إن أمثال أوروتشى و كايدو مش هايلتزموا بكلامهم و أصلا من غير أى تهديد مجرد اللى بيعمله أوروتشى فى أهل وانو و الضحايا اللى سقطوا بسببه خلال السنوات اللى اكتفى فيها بالرقص يبقى كفاية و فى الحالتين أهل وانو كانوا بدون حماية حقيقية ، اللى كان المفروض إنه يعمله إنه يتظاهر بالموافقة على خطة أوروتشى و بعدها يحاول يحط خطة لإزالته هو و كايدو و حتى لو ماكنش عاوز يخلف وعده لأنه ساموراى فكان ممكن ده يتم بشكل غير مباشر عن طريق كينيمون و اللى يقدر على كده و بيعمله فعلا فى الوقت الحالى لكن لأ ، أودين ما أكتفاش بكده و إنما مابلغش أى حد من اللى معاه بأى حاجة و اللى بدورهم برضه ماعملوش أى حاجة خلال خمس سنوات على أمل إن المشكلة تتحل لوحدها و طبعا النتيجة معروفة بس المفاجأة إن ده مش كل حاجة ، فى الشابتر الجديد بنكتشف إن أودين ماكنش حتى محتاج أى تعاون من هيوجورو و باقى ساموراى وانو و مجرد هو و عشرة من أتباعه فقط كانوا كفاية لهزيمة كايدو لولا الخدعة من السيدة العجوزة :nomouth::nomouth::nomouth:

الفكرة إن ده مش بس مش منطقى و إنما إنه بيخلى (تضحية) أودين خلال السنوات دى مالهاش أى معنى إذا كان ممكن يقضى على كايدو بالسهولة دى :angry:

أنا فاهم اللى أودا كان عاوز يعمله بخصوص أودين و إزاى إن شخص زيه عمل تضحية كبيرة و اتذل و اتعرض للمهانة عشان أهله بس للأسف كتابة أودا للجزئية دى ماكنتش مقنعة بأى شكل و المستوى اللى وصل ليه بقى محزن بصراحة
 

Punished Noctis

A Silver Bullet
الشابتر محبط فعلاً.. لكن لأي درجة هو محبط شيء يعتمد على ايش اللي خلى اودين يصبر 5 سنين.. واللي هي معلومة مش فاهم ايش العبرة من اخفاءها لحد هذه اللحظة.. ما احس أنه بيطلع شيء خارج توقعاتنا مرة ويغير منظورنا تجاه اللي حاصل يعني.

مشكلة الشابتر أنه rushed بزيادة زيه زي أغلب احداث الفلاشباك.. لكن تذكروا ان هذا اولريدي أطول فلاشباك في ون بيس كله.. ومع هذا احتاج وقت زيادة. أتمنى اودا يطلع فكرة أنه يبغى المانجا تخلص في 5 سنين هذه من راسه لأنه مش خلاص على خط النهاية بتستهبل وتخبص. مشكلة ثانية هي الاعتماد المبالغ فيه على قدرة الأولد هاج بتحريك أحداث الفلاشباك.

لكن مختلف تماماً مع اللي يقول أن اللي صار كان out of character لكايدو. هذا كايدو اللي استغل هجوم اسطول الوايت بيرد على مارينفورد وحاول يباغتهم، واللي ماعنده أي مشكلة أنه يتعاون ويحمي مخلوق من أقذر وأخبث وأجبن ما يكون مثل أوروتشي. كايدو ماعمره كان characterized كواحد يهمه عدل القتال أو أي شيء من هذا القبيل. حتى مباغتته لتحالف كيد عرفنا أنها كانت خطة غدر بالتنسيق مع آبو يعني. مافي أي شيء جديد في استغلاله للحظة distraction ليسقط اودين.

اللي استغربته ان الشابتر مطلع كأن اودين كان بيفوز لولا هذا لأني ماتوقعت أن اودين المفروض أنه بهالقوة (ولو أنه باقي الساموراي كانوا قاعدين يخسروا لكينج وكوين).... لكنه برضو مايكسر أي شيء نعرفه كون من ظهور كايدو الأول قالوا أنه خسر بحياته 7 مرات. هزيمة كايدو مو مستحيلة، قتله هو اللي للآن يبدو مستحيل. ولو في 7 أشخاص هزموا كايدو.. مش مرة غريب أن واحد منهم يكون قرصان أسطوري أبحر مع الوايتبيرد وقاد روجر للون بيس. أحداث الفلاشباك من 20 سنة عموماً وأكيد كايدو صارأٌوى بكثير من وقتها.. لوفي مهمته صعبة.

الفلاشباك أقل من التوقعات اللي حطها أودا بتهييبه المستمر وتأجيله له بصراحة.. لكنه لسه جيد جداً بشكل عام وسوبر ممتاز كلور دمب. جاهز للعود للفاير فيستفل خلال اسابيع قليلة.
 

Punished Noctis

A Silver Bullet
نستقبل اعتذاراتكم لاودين هنا.

الشيء اللي كان عندي فضول بشأنه هو ليش اودين صدق وعد اوروتشي وكايدو؟ والشابتر هذا قدم تفسير لا بأس به بالقصة المقنعة ان اوروتشي مايبغى يكون شوجن قد ماهو بس يبي ينتقم من وانو، ومذلة حاكم وانو ل 5 سنين هو احسن انتقام ممكن من المملكة فعلاً. كانت كذبة ذكية على طرف اوروتشي. حط على هذا كونه فعلاً توقف عن الخطف والقتل خلال ال 5 سنين وتقدر تشوف ليش اودين استمر... هو كان قاعد يحمي وانو فعلاً.

وطلع ان ساعة الأساطير اللي تكلم الراوي عنها بالشابتر قبل الماضي ماكانت معركة اودين وكايدو... بل كانت ساعة ساق اودين وحمله للساموراي التسعة على ظهره.... ال imagery مهيبة ومؤلمة. شابتر ممتاز.

الشابتر هذا يؤكد لي شيء تكلمت عنه قبل كدة. على عكس اغلب المانجاكا، اودا همه مش القارئ اللي يقرأ المانجا اسبوعياً، همه كيف راح تبدو المانجا هذه على رف التاريخ بس تنتهي. اما تقرأها كرواية عملاقة من اولها لاخرها وتشوف الصورة الكبيرة.. هذا اللي يفكر فيه اودا اكثر بكثير من تفكيره بكل شابتر على حدى. لهذا شابترات كثيرة في ون بيس مش ""مرضية"" لذاتها... لكن بس تأخذ خطوة للخلف وتفكر بون بيس كآرك، كساجا، ككل، واو.
 
التعديل الأخير:

Netero

True Gamer
نستقبل اعتذاراتكم لاودين هنا.

الشيء اللي كان عندي فضول بشأنه هو ليش اودين صدق وعد اوروتشي وكايدو؟ والشابتر هذا قدم تفسير لا بأس به بالقصة المقنعة ان اوروتشي مايبغى يكون شوجن قد ماهو بس يبي ينتقم من وانو، ومذلة حاكم وانو ل 5 سنين هو احسن انتقام ممكن من المملكة فعلاً. كانت كذبة ذكية على طرف اوروتشي. حط على هذا كونه فعلاً توقف عن الخطف والقتل خلال ال 5 سنين وتقدر تشوف ليش اودين استمر... هو كان قاعد يحمي وانو فعلاً.

وطلع ان ساعة الأساطير اللي تكلم الراوي عنها بالشابتر قبل الماضي ماكانت معركة اودين وكايدو... بل كانت ساعة ساق اودين وحمله للساموراي التسعة على ظهره.... ال imagery مهيبة ومؤلمة. شابتر ممتاز.

الشابتر هذا يؤكد لي شيء تكلمت عنه قبل كدة. على عكس اغلب المانجاكا، اودا همه مش القارئ اللي يقرأ المانجا اسبوعياً، همه كيف راح تبدو المانجا هذه على رف التاريخ بس تنتهي. اما تقرأها كرواية عملاقة من اولها لاخرها وتشوف الصورة الكبيرة.. هذا اللي يفكر فيه اودا اكثر بكثير من تفكيره بكل شابتر على حدة. لهذا شابترات كثيرة في ون بيس مش ""مرضية"" لذاتها... لكن بس تأخذ خطوة للخلف وتفكر بون بيس كآرك، كساجا، ككل، واو.


ما أقدر اتفق معاك أكثر من كذا، حاليا قاعد أعيد مانجا ون بيس بالألوان ومن أجمل التجارب صراحة وتختلف عن المتابعة الأسبوعية.
640px-Excecution_of_Goemon_Ishikawa.jpg




شابتر عظيم، منظر أودين شايل أتباعه هي لوحة جديدة من أودا، بزعل جداً لو الأنمي ما خصص أوبنينج لفلاش باك أودين.
 

Netero

True Gamer
همممم في نقطتين أفكّر فيهم من مدة وكلهم مرتبطين بالوايتبيرد:

أول حاجة، الـScar اللي في صدر الوايتبيرد، اللي تؤلمه كل ما شاف شانكس، كلنا توقعنا وقلنا روجر، لكن شابتر 966 ما حصلت أي ندبة للوايتبيرد، وفي لقائهم القادم واللي شفناه في أرك المارينفورد الوايتبيرد الريدي عنده الندبة، ممما يعني أنه تلقاها خلال سنة إبحار أودين مع روجر، إذاً هل هي غلطة من أودا ونسي يخلي روجر يجرح الوايتبيرد، أو في شخص أخر مرتبط في شانكس جرح الوايتبيرد؟ مهما فكّرت مافي جواب.

الثاني ممكن يتجاوب بعدين، الوايتبيرد ليش ما انتقم لأودين؟ أتمنى اودا يوضحها وما يتركها لتفسيرات القراء.
 

Cloud_no_sora

مكجول سعيد ولا محنك مكتئب
همممم في نقطتين أفكّر فيهم من مدة وكلهم مرتبطين بالوايتبيرد:

أول حاجة، الـScar اللي في صدر الوايتبيرد، اللي تؤلمه كل ما شاف شانكس، كلنا توقعنا وقلنا روجر، لكن شابتر 966 ما حصلت أي ندبة للوايتبيرد، وفي لقائهم القادم واللي شفناه في أرك المارينفورد الوايتبيرد الريدي عنده الندبة، ممما يعني أنه تلقاها خلال سنة إبحار أودين مع روجر، إذاً هل هي غلطة من أودا ونسي يخلي روجر يجرح الوايتبيرد، أو في شخص أخر مرتبط في شانكس جرح الوايتبيرد؟ مهما فكّرت مافي جواب.

الثاني ممكن يتجاوب بعدين، الوايتبيرد ليش ما انتقم لأودين؟ أتمنى اودا يوضحها وما يتركها لتفسيرات القراء.
الاجابة على السؤال الاول انه ممكن باغي ::laugh::::laugh::::laugh::::laugh::
الاجابة على السؤال الثاني يمكن لانه وانو مغلقة الاخبار ما تطلع منها ولا تدخلها وانتقال نصف اتباع اودين بالزمن قلل من احتمالية معرفة اللحية البيضاء
 

Punished Noctis

A Silver Bullet
همممم في نقطتين أفكّر فيهم من مدة وكلهم مرتبطين بالوايتبيرد:

أول حاجة، الـScar اللي في صدر الوايتبيرد، اللي تؤلمه كل ما شاف شانكس، كلنا توقعنا وقلنا روجر، لكن شابتر 966 ما حصلت أي ندبة للوايتبيرد، وفي لقائهم القادم واللي شفناه في أرك المارينفورد الوايتبيرد الريدي عنده الندبة، ممما يعني أنه تلقاها خلال سنة إبحار أودين مع روجر، إذاً هل هي غلطة من أودا ونسي يخلي روجر يجرح الوايتبيرد، أو في شخص أخر مرتبط في شانكس جرح الوايتبيرد؟ مهما فكّرت مافي جواب.

الثاني ممكن يتجاوب بعدين، الوايتبيرد ليش ما انتقم لأودين؟ أتمنى اودا يوضحها وما يتركها لتفسيرات القراء.


1- وايت بيرد بصدره 3 سكارز.. اما قابل روجر مقابلتهم الاخيرة كان عنده 1 بس.. يمكن كان يكلم شانكس عن واحدة ثانية.
او الممكن اكثر أن روجر قاتل الوايت بيرد بمقابلتهم الاخيرة وأحدث له السكار هناك.. وأن الجلسة استمرت عدة ايام.

2- بما أن وايت بيرد اهم شيء عنده عائلته اقدر اشوفه يقرر أنه مايجازف بيهم بحرب عملاقة قدام يونكو ودولة كاملة من اجل انتقام فارغ. اما حارب الحكومة كان علشان "ينقذ" ايس مش ينتقمله، واما مات ايس طلب منهم الانسحاب مش الاستمرار بالقتال انتقاماً له. وايت بيرد عمره ما اعطاني انطباع المنتقم.
 

Netero

True Gamer
مدري ليش كثير وفي كل محل أشوف ناس زعلانة أنه أودين مصدق وعد كايدو مرة ثانية ومدري أيش.

أول شيئ، أودين مو سوبرمان، أودين راح يُعدم ومافي أي طريق لنجاته وقتها، فحرفياً اللي سواه إنه لقي فرصة ولو صغيرة ينقذ بها أغماده، وما كانت إنه فعلاً مصدق وعد كايدو أو لا.
الشيء الأخر، يوجد فرق بين وعد علني ووعد بالسر، وعد الشوغن فقط أودين كان يعرفه، أما وعد كايدو كان أمام الجميع وراح يطلع بشكل بايخ لو ما نفذه، طبعاً هذا ما ينفي أنه يستنذل نهاية التحدي ويرسل جيوش لحرق كوري أو ما شابه، أو يقول وعدت إني أخليهم يخرجوا من الوعاء وليس المكان، الخ....

بالنسبة لموت أودين، شبه متيقن راح يموت أخر دقائق من حمله لهم وراح يبقى شايلهم وهو جثة، أفضل موتة لرجل عظيم زيه.


بالمناسبة موعد صدور الشابتر 972 بشكل رسمي من مانجا بلس راح يكون 26 فبراير، أي الجمعة قبل يومين من موعده المعتاد، ما أعرف لو بيأثر على تسريب الشابتر بشكل مبكّر.
 

AM152

True Gamer
شابتر 971

إحساسى متضارب تجاه الشابتر و حاسس إنى الوحيد اللى لسه عنده مشكلة

فى البداية لازم أقول إن الشابتر كان أحسن بكثير من اللى توقعته ، الوعد بين أوروتشى و أودين ماطلعش بسيط زى ما كنت متوقع و الجزء الأخير و تضحية أودين كان ممتاز (و متعب للأعصاب :confounded:) و فى ظروف تانية كان ممكن اعتبر ده من أحسن ما قدمه ون بيس بس للأسف مشكلتى الكبيرة مع الفلاشباك و اللى بتأثر على تقبلى ليه بشكل عام مازالت قائمة :disappointed:


فى نقطتين بيخلونى أرفض موضوع الوعد بين أوروتشى و اودين و أشوفه غير منطقى حتى بعد اللى حصل

بالنسبة للأولى، أورورتشى خدع أودين بفكرة إنه مش عاوز الحكم و إنما فقط الإنتقام و إنه هايترك وانو فى خلال خمس سنوات بعد إذلال أودين و أودين صدق ده ، للأمانة جزء من ده ممكن يبقى بسبب إحساس أودين بالذنب من اللى حصل لعائلة كوروزومى و مش هانكر إن ده ممكن يخلى الموضوع مقبول أكثر بس فى مشكلة هنا و هى أوروتشى نفسه ، أوروتشى بيظهر كأحد أحقر و أسوء شخصيات ون بيس إن ماكنش الأسوء و أودين عارف ده ، أوروتشى نفسه اعترف لأودين إن إنتقامه بيشمل كل الناس فى وانو و إنه مش مهتم لو ماتوا و كم الجرائم اللى عملها تشهد بده بس الأهم إن من ضمنها إن حياته بالكامل كان مبنية على خداع اللى حواليه لغاية لما يوصل للحكم و اللى واضح إنه شئ محترف على عمله و السؤال هنا إيه اللى يضمن إن كلامه مش مجرد خداع زى كل اللى عمله قبل كده و هل شخص زى ده ممكن يسيب الحكم ببساطة، ده حتى لو كان صادق إيه اللى يضمن إن رأيه مش هايتغير على مدار خمس سنين، لو كان أوروتشى شخصية رمادية أكثر أو ليه أى مصداقية من أى نوع فالوضع كان هايبقى مختلف بس أيا كانت مبرراته فأوروتشى هو آخر شخص ممكن تسيب له الحكم حتى لو لخمس دقائق مش خمس سنوات و ده بينقلنا للنقطة التانية

قبول أودين لوعد أوروتشى ممكن فهمه لو فرق القوة بينه و بين قوات كايدو كان كبير وقتها ، ساعتها الدخول فى حرب ضد أوروتشى و كايدو هايبقى شئ غير مضمون و الخسائر هاتبقى كبيرة حتى لو كسب و بما إن أودين هدفه حماية أهل وانو فى الأساس فده يفسر هو ليه أضطر للموافقة وقتها بس هنا بتيجى المشكلة الكبيرة ، أودين مع تسعة ساموراى فقط قدروا يواجهوا طاقم كايدو بالكامل و كانوا هايكسبوا لولا الخدعة فى النهاية :nomouth:
بصراحة أنا كان ممكن (بصعوبة ) اتجاوز النقطة الأولى بعد التفسير فى الشابتر بس النقطة دى هى المشكلة فعلا بالنسبة لى ، أودين وقت عمل الوعد كان معاه دعم وانو كلها و قوات كايدو كانت أضعف و ده معناه إن كايدو ماكنش عنده أى فرصة للفوز وقتها ضد أودين لو قرر إنه يتحرك بشكل جدى و أودين ماكنش عنده أى سبب حقيقى لقبول كل ده ، أودين كان ممكن يستخدم أتباعه و المؤيدين ليه زى هيوجورو فى تحرير السجناء و بعدها يقضى على كايدو و ساعتها الموضوع ينتهى بدل كل ده ، أظن إن أودا ماكنش عاوز يقلل من قوة أودين أو يظهره بشكل ضعيف أمام كايدو بس للأسف النتيجة كانت سيئة

فى الآخر أنا فاهم أودا كان عاوز يقدم إيه بالضبط هنا و الشابتر الأخير بيثبت إن الموضوع ماكنش محتاج غير تعديلات بسيطة عشان يبقى مقبول و مجرد وجود فرق حقيقى فى القوة بين أودين و كايدو كان هايبقى كفاية بس للأسف ده ماحصلش بس بالرغم من كل ده ماقدرش أقول إنى ماتأثرتش باللى حصل فى نهاية الشابتر و أودا أبدع فعلا فى إظهار تضحية أودين و اتمنى إن الفلاشباك ينتهى بشكل مناسب
 
التعديل الأخير:

Netero

True Gamer
!Niete nanbo no oden ni sōrō

فلاش باك عظيم، اودين شخصية عظيمة، وطريقة سرد أودا للفلاش باك من أجمل ما شفت، فعلاً موهبة لا يُرى مثلها أبداً وبالرغم من كم الفلاشباكات الرائعة اللي قدمها أودا في الماضي تفوق على نفسه هنا!


شكراً يا أودا والأن ننتقل إلى مهرجان النار!!
 

YazeedVx

True Gamer
972

رائع الحقيقة الفلاشباك بشكل عام سعيد وراضي باللي شفته كصورة عامة، لولا المتابعة الاسبوعية المراهقة اقدر اتخيل كوني ادمع من التأثر

ون بيس يرتفع مستواه اكثر بنظرك لو تشوفه كرواية مثل ماذكر @Punished Noctis

العشم بالاستوديو يكرم اودين ويقدم إنتاج يليق بعظمته
 

Netero

True Gamer
بالنسبة لي ودائماً، الستروهاتس هم شخصياتي المفضّلة في ون بيس، لكن لأول مرة أحب شخصية بقدرهم، وهي أودين. ممكن السبب الرئيسي إني خضت رحلته بشكل كامل، 13 شابتر كاملين شفت فيها عظمة وكاريزما هذه الشخصية.

طبعاً دائماً أقول إن لحظة موته راح تكون صعبة، كيف لا وون بيس خلاني أبكي وأدمّع في على شخصيات أحبّها أقل منه؟ لكن اللي حصل، وبشكل ما، شابتر 972 كان جداً سعيد. ما أعرف ليش، لكن ما حزنت أبداً، كانت موتة عظيمة، نسيت أنها مأساوية وكل اللي كنت أفكر فيه، هذا أودين، And he was born to boil.

الأن انتظر لحظة سقوط كايدو، واللي غالباً راح تخلي العالم يسمي لوفي يونكو، راح تخلي وانو وبسهولة أركي المفضّل طوال السلسلة.
 

Netero

True Gamer
لفتة بسيطة أعجبتني، وهي قول أودين أنه ما يهتم لو نسوه الناس. كلنا نعرف الإقتباس الشهير حق الدوكتور هيرلوك، وكيف إن الناس تموت لما تُنسى.

أودين لا يرى الأمور بهذا الشكل. أودين من البداية ما عمره اهتم لأيش الناس تفكر تجاهه واراءهم عنه. زي حادثة إله الجبل، أودين أوقف كينمون لما حاول يعلمهم أنه هو المذنب وليس أودين، وحتى أخر لحظة في حياته ما اهتم يعلّم الناس ليش كان يرقص أو يعطي مبررات، هذه شخصيته، ولا يهتم أن تُخلّد أفعاله في التاريخ. لأنه حتى لو نسوه الناس، روحه لا تموت.


روجر قال لريلي أنه لن يموت أيضاً، فهل لأن ذكراه لن تموت أبداً؟ أو لأن روحه وإرادته ستبقى حية بعد موته؟

يعجبني إختلاف وجهات النظر في عالم ون بيس.
 

AM152

True Gamer
شابتر 972

معظم الكلام اللى عندى بخصوص الفلاشباك قلته فعلا و بالنسبة للشابتر الحالى فلو قيمته لوحده هايبقى ممتاز و شابتر للذكرى و مع المستوى ده لو كانت المشاكل فى الفلاشباك تم حلها كان هايبقى شئ أسطورى بالنسبة لى بس الوضع حاليا مختلف للأسف ، بغض النظر عن ده فى نقطة لفتت إنتباهى فى الشابتر و كان صعب أتجاهلها

زى ما هو متوقع أوروتشى و كايدو ماهتموش بالوعد لتانى مرة بس المرة دى ماكنتش مشكلة بالنسبة لى و إنما الغريب كان إن كايدو قتل السيدة العجوزة ، من اللى شفناه منه ماظنش إن كايدو من النوع اللى بيهتم بإن القتال عادل أو ماشابه و بصفة عامة فبالرغم من إنه العدو الرئيسى فى الآرك إلا إننا مانعرفش حاجات كثيرة عن شخصيته حتى الآن و التركيز معظمه كان على أوروتشى بس على الأقل إحنا ممكن نحكم عليه من تصرفاته الحالية و تعاونه مع أوروتشى و للسبب فده فاللى حصل كان غريب و أظن إن فى إحتمالين
الأول إنه المسألة ماكنتش فى إن القتال كان عادل و إنما إنه اعتبر إن تدخل السيدة العجوزة إهانة ليه أو تقليل من قيمة المواجهة و الثانى إن أودا حاول يقدم شئ لتخفيف الصدمات المتتالية و بعد كل اللى عملته السيدة العجوزة فموتها على يد كايدو يبقى نهاية مناسبة ليها ، بالنسبة لى اتمنى يكون فى إحتمال ثالث متعلق بشخصية كايدو و اللى ممكن تكون أعقد من اللى شفناه حتى الآن
 

Orange

True Gamer
شابتر 972

معظم الكلام اللى عندى بخصوص الفلاشباك قلته فعلا و بالنسبة للشابتر الحالى فلو قيمته لوحده هايبقى ممتاز و شابتر للذكرى و مع المستوى ده لو كانت المشاكل فى الفلاشباك تم حلها كان هايبقى شئ أسطورى بالنسبة لى بس الوضع حاليا مختلف للأسف ، بغض النظر عن ده فى نقطة لفتت إنتباهى فى الشابتر و كان صعب أتجاهلها

زى ما هو متوقع أوروتشى و كايدو ماهتموش بالوعد لتانى مرة بس المرة دى ماكنتش مشكلة بالنسبة لى و إنما الغريب كان إن كايدو قتل السيدة العجوزة ، من اللى شفناه منه ماظنش إن كايدو من النوع اللى بيهتم بإن القتال عادل أو ماشابه و بصفة عامة فبالرغم من إنه العدو الرئيسى فى الآرك إلا إننا مانعرفش حاجات كثيرة عن شخصيته حتى الآن و التركيز معظمه كان على أوروتشى بس على الأقل إحنا ممكن نحكم عليه من تصرفاته الحالية و تعاونه مع أوروتشى و للسبب فده فاللى حصل كان غريب و أظن إن فى إحتمالين
الأول إنه المسألة ماكنتش فى إن القتال كان عادل و إنما إنه اعتبر إن تدخل السيدة العجوزة إهانة ليه أو تقليل من قيمة المواجهة و الثانى إن أودا حاول يقدم شئ لتخفيف الصدمات المتتالية و بعد كل اللى عملته السيدة العجوزة فموتها على يد كايدو يبقى نهاية مناسبة ليها ، بالنسبة لى اتمنى يكون فى إحتمال ثالث متعلق بشخصية كايدو و اللى ممكن تكون أعقد من اللى شفناه حتى الآن
يعني لو كنت مكانه بسوي نفس الشيء لان العجوز سلاح ذو حدين في النهاية ممكن في يوم من الايام يتوجه ضده عموما الجبابره والقادة يفكرون بنفس الطريقة يتخلصون من الخطر المحتمل وكايدو من سلوكة في وانو واضح انه جداً حذر اكثر من ما يبدو عليه
 

Punished Noctis

A Silver Bullet
شابتر 972

معظم الكلام اللى عندى بخصوص الفلاشباك قلته فعلا و بالنسبة للشابتر الحالى فلو قيمته لوحده هايبقى ممتاز و شابتر للذكرى و مع المستوى ده لو كانت المشاكل فى الفلاشباك تم حلها كان هايبقى شئ أسطورى بالنسبة لى بس الوضع حاليا مختلف للأسف ، بغض النظر عن ده فى نقطة لفتت إنتباهى فى الشابتر و كان صعب أتجاهلها

زى ما هو متوقع أوروتشى و كايدو ماهتموش بالوعد لتانى مرة بس المرة دى ماكنتش مشكلة بالنسبة لى و إنما الغريب كان إن كايدو قتل السيدة العجوزة ، من اللى شفناه منه ماظنش إن كايدو من النوع اللى بيهتم بإن القتال عادل أو ماشابه و بصفة عامة فبالرغم من إنه العدو الرئيسى فى الآرك إلا إننا مانعرفش حاجات كثيرة عن شخصيته حتى الآن و التركيز معظمه كان على أوروتشى بس على الأقل إحنا ممكن نحكم عليه من تصرفاته الحالية و تعاونه مع أوروتشى و للسبب فده فاللى حصل كان غريب و أظن إن فى إحتمالين
الأول إنه المسألة ماكنتش فى إن القتال كان عادل و إنما إنه اعتبر إن تدخل السيدة العجوزة إهانة ليه أو تقليل من قيمة المواجهة و الثانى إن أودا حاول يقدم شئ لتخفيف الصدمات المتتالية و بعد كل اللى عملته السيدة العجوزة فموتها على يد كايدو يبقى نهاية مناسبة ليها ، بالنسبة لى اتمنى يكون فى إحتمال ثالث متعلق بشخصية كايدو و اللى ممكن تكون أعقد من اللى شفناه حتى الآن

الانطباع اللي وصلني انه كايدو قرصان بالستايل الكلاسيكي. ماعنده مشكلة يكذب ويخون ولا code of honor حقيقي، بس الموضوع ومافيه ان المرأة خربت عليه قتال مسلي واهانته.

الموضوع مشابه للموقف اللي حصل بقتال لوفي وكاتاكوري واحس النية انه يكون انعكاس ليه. هناك كاتاكوري، كونه رجل شريف وعنده code of honor، وقف القتال مجرد فهم اللي حاصل واصاب نفسه ليتعادل مع لوفي. كايدو بالمقابل، باراجماتي اكثر وانتهز الفرصة لأن الفوز هو المهم باللحظة، بعدين قتل المرأة لانها خربت عليه القتال وطلعت منظره بايخ حبتين.

الشيء اللي بواقفك عليه هو ان كايدو ملامح شخصيته مش واضحة باللحظة، والتركيز كله على اوروتشي كالـ main villain للآرك. اعتقد هذا الشيء لتلافي المشكلة اللي حصلت في نهايات دريسروزا، اما كان دوفلامينجو هو الفيلين الشخصي لقصة Law وهذا خلى كون لوفي هو اللي هزمه شيء... بايخ شوية في حق Law.

هنا في وانو في تقسيمة لتلافي المشكلة هذه... بكون اوروتشي هو الفيلين بقصة وانو والساموراي، لكن لوفي ماعنده اهتمام شخصي بهزيمته ولا هزيمته بتكون خطوة في طريقة انه يكون ملك القراصنة. فبالتالي، ممكن نخليه للساموراي ومونونوسكي وهيوري، ولوفي يهزم كايدو بنفسه بدون ما يضر بقصتهم.

اتوقع بنحصل فلاشباك منفصل لكايدو لاحقاً لبناء قصته وشخصيته، زي ماحصل في WCI اما حصلنا فلاشباك لسانجي وآخر للبيج مم.
 

Netero

True Gamer
اتوقع بنحصل فلاشباك منفصل لكايدو لاحقاً لبناء قصته وشخصيته، زي ماحصل في WCI اما حصلنا فلاشباك لسانجي وآخر للبيج مم.



أتوقع بما إن كايدو والبيق مام سوا، هنا أفضل فرصة (وممكن الوحيدة) لاستعراض فلاش باك الروكس، طبعاً مع تركيز على كايدو وكيف انضم للروكس وكيف بعد تفكك طاقمهم راح على وانو واتفق مع اوروتشي.
 

Punished Noctis

A Silver Bullet
أتوقع بما إن كايدو والبيق مام سوا، هنا أفضل فرصة (وممكن الوحيدة) لاستعراض فلاش باك الروكس، طبعاً مع تركيز على كايدو وكيف انضم للروكس وكيف بعد تفكك طاقمهم راح على وانو واتفق مع اوروتشي.

لا تنسى أن كايدو مدين لبيج مم A lifetime debt.. فواضح انه انضمامه للروكس وعلاقته بهم جزء كبير من قصته، عكس بيج مم اللي كان لها قصة مطولة قبلهم.

فيس اتوقع فلاشباك كايدو بيكون جزء كبير منه عن الروكس.
 

Netero

True Gamer
Screenshot-2020-03-01-One-Piece-Chapter-585.jpg


Screenshot-2020-03-01-One-Piece-Chapter-966.jpg


هذه غالباً كلمات روجر اللي لوفي قالها لشانكس، وغالباً مو عن كونه راح يصير ملك القراصنة، لأن روجر لقبه اكتسبه من الناس وكان حتى متفاجئ من اللقب وقال It has a nice ring to it.
 

لُقمَان

True Gamer
ختام جميل للفلاش باك.. أودين كان شخصية رائعة فعلًا، الأحداث كانت جيدة
بس لا زالت مشاعري مختلطة تجاه أشياء كثير، بأحاول أعيده قريب
 

AM152

True Gamer
شابتر 973

بسبب الإختلافات و المشاكل فى ترجمة الفانز مؤخرا بقيت أفضل إنتظار الترجمة الرسمية بس ألقيت نظرة سريعة على الشابتر عشان أتأكد من نقطة معينة
أكثر شئ فاجئنى إن كل المعلومات اللى عرفناها عن جوى بوى و ال Void Century تبقى جاية من اللى عرفه أودين و مش من توكى :nomouth:

كون إن توكى من ال Void Century خلانا نتوقع حاجات كثيرة بخصوصها بس الغريب إن ده مالعبش أى دور فى الفلاشباك و حتى بعض المعلومات المهمة توكى عرفتها من أودين مش العكس للدرجة اللى خلتنى أتساءل إذا كان الموضوع يبقى لمجرد جذب الإنتباه فقط بدون معنى حقيقى بس للأمانة و بالرغم من مشاكلى مع الفلاشباك فأودا مش من النوع اللى يحط حاجة بدون سبب و ده اللى بيخلى الموضوع غريب أكثر

عموما مش هاتسرع فى الحكم على النقطة دى و هانتظر الشباتر الجاية
 
أعلى