hits counter

رأي غير شائع يخليك مختلف ومتفرد ♠

MaherMatrix

True Gamer
انت فعلا ماتقدرش تجزم بنية المؤلف و انا مانكرتش وجود أعمال تحتمل أكثر من تفسير و بالعكس فى أعمال كثيرة بينطبق عليها ده بس النسبة الأكبر من الأعمال مابتبقاش بالتعقيد ده و توجهها واضح عادة خصوصا إن فى أوقات كثيرة المؤلف بيبقى عاوز يوصل فكرة معينة و مش بيحاول يخبى ده أو يترك الموضوع للتساؤلات و وجود أعمال تظهر شئ و تبطن شئ آخر حقيقى بس ده الإستثناء مش القاعدة و للسبب ده قارنت بين كم الأعمال اللى انت ماحطتش احتمال إنها تحتمل أكثر من معنى بالأعمال اللى انت حسيت إنها ممكن يتم رؤيتها من أكثر من زاوية

الشخص اللى ذكرته ممكن يكون قدم case سيئة ، بس فرض أفكارك الشخصية على عمل مايحتملهاش يبقى شئ حقيقى خصوصا لما يكون توجه العمل واضح

انا اكدت أكثر من مرة فى ردى إنى مش ضد رؤية الأعمال بنظرة مختلفة و شايف إنه شئ طبيعى و إنما أنا ضد اعتبار إن كل شئ غير ثابت لأن فى حاجات واضحة فعلا و اعتبارها غير ثابتة يبقى نوع من إنكار الحقيقة

ادري انك مو ضد رؤية الاعمال باكثر من طريفة بس اللي ناقشته انك ما تقدر توصل لنية المؤلف منها باي طريقة. تقدر فقط تقرّب لشيء منطقي عن طريق ادلّة من العمل بس هالشيء يبقى واسع وقابل للنظر باكثر من طريقة بسبب وجود عنصر المتابع اللي دائما حيكون مختلف. ما تقدر تفصل هالشيء عن التجربة و ممكن ناقش شخصيا انها بتاخد اهمية اكبر بكثير من النظرة المعتادة بتحديد شو عم يحاول العمل يساوي وشيء ما يقدر المتابع يفصله. لهيك بنظري مستحيل توصل لهالشيء ك حقيقة بل شيء تقريبي بنظرك ممكن يختلف بنظر غيرك.

بالنسبة لى فى فرق بين المعنى اللى العمل أو المؤلف بيحاول يوصله و اللى عادة بيبقى ظاهر فى العمل و بين المعنى اللى انت ممكن تطلع بيه من وجود العمل فى حد ذاته و كونه بالشكل اللى هو عليه و كلامى على النقطة الأولى تحديدا أما النقطة التانية فهى شئ أوسع قابل للتحليل و الإفتراضات بس فى الآخر انت هنا بتبقى عارف إن ده مش شئ مقصود من العمل و ده المهم بالنسبة لى أما عدم الفصل بينهم فهو شئ عندى مشكلة تجاهه
بكده المؤلف ممكن يقدم حركات ترولة أو أخطاء واضحة فى العمل و هو عارف تماما إن هايظهر اللى يدافع عنه و هايفترض إن فى معنى عميق من اللى حصل فى الوقت اللى هو بيضحك عليهم (و بعضهم عمل كده فعلا) و المسألة ممكن توصل إنك تقدم شخبطة و تدافع عنها باعتبارها عمل فنى رفيع و تلاقى اللى يقتنع بده و بمعنى آخر انت ممكن تعتبر أى شئ عمل فنى قيم حتى لو كان تم عمله بدون أى جهد أو إهتمام أو حتى لو كان مجرد خدعة أما كونك تخرج بمعنى من وجود العمل بالرغم من معرفتك بحقيقته فهو شئ مختلف بالنسبة لى و ماعنديش مشكلة فيه

برضه بأكد إن دى مش الحالة دايما و إن فى أعمال كثيرة المعنى فيها مش ظاهر و الفصل بين النقطتين غير ممكن و ممكن فعلا المؤلف يكون قاصد اللى عمله لمعنى أكبر بس اقتناعى يبقى إن ده الإستثناء مش القاعدة و إن فى فروق ممكن ملاحظتها بين الحالتين عادة

هالنظرة هي السبب الرئيسي لليش عم ناقش النقطة الرئيسية وليش اقنعتني بشكل جزئي. الفن الحديث موضع سخرية كبير من العوام (لاسباب مفهومة) بس السؤال هنا هو ليش هالشيء لازم يكون اسوء من اعمال اخذت عشرات السنين لانهائها.
الفكرة بالنهاية ترجع لانه ما في اي معيار معين تحدد فيه قيمة عمل فني. وما في سبب يقول ان الاهتمام او الجهد يساوي عمل افضل (اتوقع نقدر بسهولة نعطي امثلة معاكسة) لهيك دائما ارجع لفكرة ان قيمة الفن بنظر المُتلقي فقط. من هالمبدأ لو المتابع شاهد شخبطة وكانت بنظره شيء قيّم يعلّق على المجتمع فهذا الشيء كويس وصحيح (طالما ما ألصق هالشيء بالمؤلف نفسه) وما يعني انه اقل قيمة من نية المؤلف الاصلية هنا لان قطعة الفن حققت هدفها بالاتصال مع المتابع باسلوب معين.
الحين لو هالمتابع بده يناقش الفكرة هي وظهر بشكل يعطي الشيء اكثر مما يحتمل بالنسبة لغيره فهو عم يقدّم Case سيئة مثل ما ذكرت بس لازم تنتبه ان الفن مو مُباشر بالشكل اللي ينظرله الناس بالعادة وكثير منه ريفرنسات طويلة او ديكونستركشن لافكار سابقة بطريقة ما يفهمها الا اللي ضمن دائرة معيّنة وهنا يكون الانفصال.
اخر مثال اتذكره لهالشيء هو موضوع الموزة المُعلّقة اللي صارت مشهورة من فترة كمثال عالفن الحديث. السخرية منها كانت كبيرة كثير (وهالشيء ما امانعه صراحة) بس لها قصة طويلة تجعل لها قيمتها بنظر اللي يحبوها (هالفيديو كويس لشرح الموضوع). طبعا ما يعني انك لازم تتصل فيها شخصيا بس اللي اقوله الموضوع مو بهالبساطة والجهد احيانا بالفكرة المبنية على سنين سابقة من التفكيك والبناء بوسط الفن بدل الجهد الموضوع بصناعة القطعة نفسها.
..
اللي احاول اوصله عند هالمرحلة: حتى لو في طريقة لنوصل فيها لنية المؤلف، نظرته ما تختلف عن نظرة اي شخص عم يتابع الشيء اللي صنعه وطالما قيمة الفن بعين المتلقي فما فيه سبب يدعو كل المتابعين لمحاولة اكتشاف هالنظرة (بحالتي مثلا احب اعرف المؤلف وكيف كانت نيته هنا حتى اعرف ليش نظرت للعمل بهالنظرة المعينة بس هذا اشتقاق من نظرته مع نظرتي مو نظرته فقط .. ممكن غيري ما يهتم لهالشيء اساساً وما لازم يهتموا)

على العكس انت عندك قدرة على مناقشتها أكثر منى بكثير و انا عارف النظرية بس ضد التطبيق المبالغ فيه ليها

هو اكيد الموضوع مُربك وما اقدر استخدم طريقة النظر هي بنقاشات عادية دائماً لاني افترض ارضية مشتركة مبنية على محاولة فهم توجّه العمل الفنّي عادة لما اناقش غيري.
اظن انها نظرة كويسة عالاقل ضد فكرة الموضوعية الكاملة بالنقد والتقليل من تجربة المتابع على حساب ال "حقائق" والـ "قواعد الفنية" وهو الشيء اللي اكرهه بشكل هائل من النقاد التقليديين كونهم دائما يحاولوا يبيعوا فكرة فصل المشاعر عن الحكم على قيمة عمل فني ::confused::
 
التعديل الأخير:

AM152

True Gamer
@MaherMatrix

متفق معاك فى بعض النقط و فاهم جزئية إن الجهد مش معناه بالضرورة عمل أفضل بس مختلف فى نقط أخرى لكن أظن إن وجهة نظرنا بقت واضحة
 

STARDUST

Gurenyuu
-قينتاما مع انه جات فترة كنت مهووس فيه الا انه كثير من حلقاته" الكوميدية " ما تضحك انما مقززة.

- ون بيس خلصت منه 220 حلقة اظن وما كملته بسبب انه كان ممل بنظري اولا، ثانيا كان جدا ممطوط، زي قدرة لوفي تحديدا الحلقة تمر وتخلص ومافي تقدم فعلي بالارك، ثالثا محروق علي بلوتات اساسية في القصة بعضها اظن كل شخص يعرف شي اسمه ون بيس بدون ما يتابعه يعرفها، وغير انه البلوتات ذي احتاج وقت طويل جدا عشان اوصلها+ التمطيط يتمطط اكثر مع الوقت على ما يبدو، حجة التمطيط يستخدمها الهبترز حقون الانمي ذا كثير، ونبيس مثير جدا للاهتمام واقدر اشوف ليه هو ممتاز ومشهور الخ... لكنه فعلا ممطوط ترا ::laugh::.

- اعترف انه دراغون بول ما تابعته بالكامل لفترة طويلة من الزمن معلوماتي كانت اغلبها من سبيستون والعاب الps2 وكنت اتكلم عنه كاني المؤلف واتفلسف فيه كثير، لكن الحمدلله تبت وتابعته بشكل كامل.


- احب اتابع الحاجات الملخبطة واللي مليانة اجزاء لسبب ما، دائما تجذبني، وعادة اطلع منها راضي.


حاجة برة الانمي:
- end game كان ممل وغير منطقي والحاجتين الوحيدة الرهيبة فيه بدايته والبارت الاخير منه بس، و فلم بلاك بانثر اكثر شي ممل في الحياة الفلم الوحيد من مارفل اللي شفته مرة وحدة وعلى ثلاث جلسات + ما افكر اشوفه ثاني..


وشكرا::sad::.
 

AM152

True Gamer
- ون بيس خلصت منه 220 حلقة اظن وما كملته بسبب انه كان ممل بنظري اولا، ثانيا كان جدا ممطوط، زي قدرة لوفي تحديدا الحلقة تمر وتخلص ومافي تقدم فعلي بالارك، ثالثا محروق علي بلوتات اساسية في القصة بعضها اظن كل شخص يعرف شي اسمه ون بيس بدون ما يتابعه يعرفها، وغير انه البلوتات ذي احتاج وقت طويل جدا عشان اوصلها+ التمطيط يتمطط اكثر مع الوقت على ما يبدو، حجة التمطيط يستخدمها الهبترز حقون الانمي ذا كثير، ونبيس مثير جدا للاهتمام واقدر اشوف ليه هو ممتاز ومشهور الخ... لكنه فعلا ممطوط ترا ::laugh::.
.

تابع المانجا ، التمطيط أقل هناك بكثير مقارنة بالأنمى
 

STARDUST

Gurenyuu
تابع المانجا ، التمطيط أقل هناك بكثير مقارنة بالأنمى

سويت الشي ذا، لكن سحبت، الفكرة انه تجربتي سيئة مع السلسلة بشكل عام يمكن مستقبلا اكملها... لما يخلصها اودا::whistle::
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
بعض الأعمال غير قابلة للتحليل أو التفسير أو حتى تقول ليش تحبها؟ فقط تقول أنا أحبها وكفى، محاولة قراءة هذه الأعمال يفسدها، والمحاولة لفهمها كارثة وخطأ فادح. هي مصممة لتحبها فقط!
 
أعلى