hits counter

نقاش أنمي خريف 2012 | Psycho-Pass حالتك النفسية لن تكون على ما يُرام

AM152

True Gamer
@Royal Spark

ده ردى الأخير عليك بخصوص الموضوع

هو مش شيء بس إنت قاعد تذكر سبب زيادة ليش الشيء ماله معنى. طيب و صادوا كيريتو بعدين ويش؟ ولا شيء. متابعة هالافتراض ما لها قيمة أكثر من أي شيء. إنت لسا تلاحق شبح، شيء ما تقدر تلمسه و ما تقدر تتحقق منه و حتى لو تحققت مارح توصل شيء.

كوجامي أكثر شخص ما كان يشتغل تحت الشيبل سيستم فالشيء ماله أهمية فعلية إنه عمل الشيء لأنه ما ينطبق على شخص ملتزم بالقانون. هو كل ما فكرت بالشيء سالفة ليش ماحد صدق أكاني هبلة و نقاشها سفسفطة لأنك تقدر تطلع مليون سبب و كلهم بكونوا صحيحين و يفسروا بشكل منطقي ليش "افتراض واحد ثاني زي ماكيشيما مش معقول" أو " نلاحق حاجة نقدر نحلها حاجة أفضل". هالنقاش هذا مايقدر يروح مكان.

إنت بتفترض إن حتى لو وصلت لكاموى فده مش مهم و ده إفتراض غير منطقى ، إحنا بنتكلم من ناحية الواقع و مش ناحية النظرة الفلسفية و لو وصلت للشخص المسئول عن الجرائم ففى اكثر من طريقة للتعامل معاه حتى لو ماقدرتش أقبض عليه ، على سبيل المثال القبض على أعوانه او إفساد خططه و ممكن التفكير فى طرق تانية بالإضافة إن إذا كان كوجامى ما بيطبقش القانون فأكانى بتطبقه و مع كده قدرت توصل لنفس النتائج و على العكس لو تم تجاهل الإحتمال ده فالموضوع هايبقى شبيه بالقصة عن شخص كان بيدور على حاجة ضاعت عنه فى الشارع و لما حد ساله هى الحاجة ضاعت منك فين قال إنها ضاعت فى البيت بس البيت ضلمة و عشان كده بدور عليها هنا فى النور :nomouth:، ده نفس المنطق هنا إنت ممكن تتجاهل الإحتمال و دور على مجرم مالوش وجود لمجرد إن ده أسهل بس ساعتها دى هى اللى هاتبقى مطاردة الشبح الحقيقية بس فى الآخر متفق معاك إن النقاش ده مش هايوصل لى مكان

النظام مكون من ناس زي أكاني و ناس زي ماكيشيما. هو الفكرة إلا ناسخها جن كانت إن بإضافة مجرم جديد للنظام فالنظام يصير يقدر يتعرف على أي مجرم مشابه للمجرم الموجود في النظام، بس في سايكوباس مافي شيء يدعم هالفكرة غير إن ما في شيء يدعم إن كل العقول مجرمة.

فكرة الموسم الثاني إن شيبل كان يضيف و يضيف بدون ما يراجع حالة العقول الموجودة داخله، لو تتذكر فجزء جيد من الموسم الثاني كان على إن الimmunity مش دائمة و في النهاية لحظة وعي ممكن جدا تؤدي على Slip و هو ليش الشيبل سيستم إلا كان يضيف بدون ما يراجع حالة الحاجات الموجودة داخله و هذا إلا صار بس. الحاجة مش معقدة و ما تطلع من " النظام مش برفكت فماله حق يحكم على أحد هههه، بس الحين صار برفكت و السماء زرقاء و الطيور تغرد" لأنه ما قدر يعطي عواقب فعلية للشيء لول. بس ذن أجين كونه أحسن من الأول ما يخليه سوى كل شيء برفكت.

ردك هو أكبر إثبات لصحة كلامى و إنك زى ما قلت ماكنتش مهتم بالتفاصيل أو بناء العالم اللى تم تقديمهم فى الموسم الأول أثناء متابعته و تركيزك كان على النقط السلبية

أنا رجعت للعمل مخصوص عشان اتأكد من اللى فاكره و فى حلقة كاملة (الحلقة رقم 17) بتشرح بالتفصيل نظام سيبل و بتأكد اللى قلته ، كل العقول المستخدمة فى النظام تبقى عقول إجرامية من نفس نوعية عقل ماكشيما (حوالى 247 عقل) و مش عقول إجرامية عادية أو عقول زى أكانى و العقول دى تم استخدامها تحديدا لأن ليها قيمها الخاصة المختلفة عن قيم المجتمع العادية و بكده تبقى أقدر على الحكم على المجتمع بما إنها خارجه و ما بتتأثرش بيه

الكلام ده ماتشرحش فى مشهد عابر و إنما فى حلقة كاملة و كانت ليه تبعات استمرت لباقى لنهاية العمل و كون إنك كنت شايف إن مافيش حاجة تدعم المعلومات دى فده يثبت إنك كنت غير مهتم بيها لأنك ماحبيتش العمل و ماركزتش فى تفاصيله

الفكرة هنا إن ده يلغى المعنى من النقاش بخصوص العمل ، النقطة الأساسية اللى بتكلم عنها تبقى التناقضات بين الموسم الأول و الثانى و إزاى إن الموسم الأول كان ليه هدف مختلف عن التانى بس من الأساس جزء مش بسيط من التفاصيل فى الموسم الأول مش متوفرة عندك و حتى لو شرحتها فماظنش إنك هاتهتم او تغير موقفك و بالنسبة لك هو شئ عشوائى فقط


ياه عشان هالشيء يشتغل لازم كل المشاهدين:
1- يقدروا يشوفوا المجهود إلا انحط في التخازين.
2- يتوقعوا إن هذا الشخص يهتم بالتخازين هذي و عليه فهو رح يتصرف بشكل شديد لو حصل للتخازين هذي شيء سيء.

إنت هنا شرحت بلوت قصص الانتقام و أنا فوق شرحت لك كيف هالقصص هذي تنعمل بشكل صحيح، المشكلة في الكتابة بعيدة عن كون الشيء relatable من البداية
إنت تخليه relatable و مفهوم. أي شيء غير كذا تخبيص و فشل كتابي حتى لو قدرت أتفهم الشيء. يعني خذ لك مثال القاتل في الأرك بتاع المدرسة، أنا أقدر أتفهم دوافعها بدون ما تنذكر، أنا أقدر أتعاطف إياها، أنا أشوف إلا تسويه جميل و يحترم، و لسا تبقى شخصية سيئة لأن ولا شيء من هذا واضح للمشاهد.

هو فى كلام أنا ماقولتوش هنا لأنى توقعت إنه واضح بس هاضطر أوضح و لآخر مرة

فى أكثر من ألف قصة بتقدم أكثر من ألف بطل و كلهم عاوزين ينتقموا و لأسباب و دوافع واضحة و منطقية بس من كل الأبطال دول عدد قليل جدا ممكن إعتبارهم Relatable و ده للسبب اللى إنت ذكرته إن بالنسبة لمعظم الشخصيات دى ده مش واضح للمشاهد

من البداية كلامى كان عن الشخصيات اللى معظم المتابعين اعتبروها Relatable و ده مش هايحصل مع شخصية إلا إذا كانت مكتوبة بشكل كويس و تنتطبق عليها الشروط اللى إنت ذكرتها ، الشخصية ممكن تكون محبوبة بالرغم من إنها غير منطقية أو ماظهرتش غير فى مشهدين بس عشان تكون Relatable إنت محتاج اكثر من كده و ده إنت ذكرته فعلا بس اللى عاوز اقصده إن حتى لو كتابة الشخصية كويسة و حتى لو كانت Relatable بالنسبة لمعظم المشاهدين فإذا كنت مش مهتم بالموضوع اللى بيدور عنه العمل أو بتعتبر المشكلة اللى بيواجهها مالهاش معنى من الأساس فممكن ماتقدرش تتعاطف مع الشخصية أو تقبل تصرفاتها ، فى الآخر كتابة الشخصية حتى لو كويسة هاتبقى فى الإتجاه الغلط بالنسبة لك


في ملاحظة أخرى إنت تتكلم عن الشونن و الشوجو كأصناف مجلات، هو لما أقول شونن أقصد الجنرا "شونن قتالي" و لما أقول شوجو أقصد إن الحاجة "رومانسية" و البطلة بنت. هالنقطة ساعات تضيع لأن المجلات تتصنف عادة كboys و girls كشيء ناتج عن تصنيف سابق للقصص كقصص رجولية و قصص مؤنثة، إلا هو شيء في النهاية ماكان يشتغل أبعد من "البطل ولد" و "البطلة بنت" بس. هذي وحدة من خرابيط التسويق إلا أقوله يعني.

لما اتكملت فده كان قصدى بالضبط شونن يبقى جنرا الشونين القتالى و شوجو يبقى الحاجة رومانسية و البطلة بنت ، المانجا اللى ذكرتها Shinobi Life تبقى مانجا رومانسية من بطولة بنت و فيها كل مقومات الشوجو المعروفة بس فى فى نفس الوقت كان فيها جزء قتالى (مش كبير بس موجود) بما إن عدد من الأبطال يبقوا Shinobi


لأن الجنرات أدوات تصنيف لتسهيل التعامل و المفترض تكون ضيقة يعني؟ الجنرات مش أدوات تسويق فما تغطي كل شيء تحت الشمس.


في البداية قبل لا تخربط على مؤخرتي حاجات زي "كيف إنت قاسي على الحاجات هذي بإنك تعتبرها حاجة ثانية غير جنرا الخيال العلمي البريستجس المميزة". فايدة الجنرا بشكل أساسي شيئين:
- تحديد الغاية من العمل.
- تحديد كيفية الوصول للغاية.

يا إما إنك تحصل على الشيئين هذيلين أو على أحدهم و غيابهم يخلي التسمية ما لها معنى. سايكوباس رواية خاوية علميا و الشيء هذا مهو عيب بأي شكل. هي بس تسوي حاجة ابتكرتها قصص السفر عبر الزمن في إنها تلعب على حبل الإحتمالية. زي ما تعرف السفر عبر الزمن مستحيل لسبب بسيط و هو إن الوقت ككل عبارة عن شيء مختلق، الوقت حاجة بسيطة تسمح بتبيان تغير معين. نظريا طبعا إعادة الزمن ممكنة بإنك تبذل طاقة كفاية حق تعيد كل شيء إلى الشكل إلا كان عليه عند نقطة. إلا هو شيء مستحيل طبعا لأن كل الأجسام ما تجمع طاقة و كل شيء في الوجود موجود عشان يحاول يرجع إلى لاشيء.
بصورة عامة سوء الفهم إلا تعتمد عليه قصص السفر عبر الزمن هو إنها تاخذ فكرة إن الزمن خط مستقيم أو تفرعات فطبعا تقدر ترجع أو تقفز إلى تفرع ثاني. طبعا لسا في قصص سفر عبر الزمن تبقى خيال علمي و تعرف ليش؟ لأن ما قلت إن الجنرا تحدد الأساس. الغاية تحدد توقعات المشاهد، بينما كيفية الوصول تقولك إن الشيء رح يتبع الطريقة العلمية في تطوير أفكاره و رح يشرح كثير أشياء في بناء عالمه عشان يبين كيف كل شيء يشتغل بطريقة علمية واضحة. الأول يحصل رغم غياب الثاني، بإن العمل في النهاية يقدر يعطي تفسير علمي معقول للفكرة الأساسية. الثاني ممكن يحصل بدون الأول في حالة Ghost in the shell

أنا بالمناسبة مش مؤمن بإمكانية الأول في غياب الثاني، بس حاب ألتزم بالتعريف الأدبي عشان حضرتك ما تقول إني آخذ إلا يعجبني و أترك إلا ما يعجبني. أي شيء خارج إلا قلته فوق يبقى مجرد إفقاد للمعنى لأنه تسمية ما تؤدي لشيء. و " سايبربنك" ما رح تنقص من سايكوباس شيء و هي التسمية الصحيحة، و ترى يعني مافي ميديا رح تستفيد شيء من إنها تدعي إنها خيال علمي و هي مش خيال علمي ليي. أنا أقدر امسك أي عمل يدعي كذا و أشرشحه على كل خربوطة يسويها، أنا أقدر آخذ ستينز جيت و أتضحك عليها. هذا المجال حقي و أنا قوي هنا و أقدر اتنمر على الأعمال هذي، بس الشيء ماله قيمة. وش بستفيد وقت ما أراجع كل نقطة يطرحها أنمي و إنها بولشت و إنه ما في تفسير علمي، و الشيء مش قاعد يطور أفكاره من خلال النموذج العلمي... إلخ
أنا حسمي الحاجة باسم ثاني يناسبها و باحاسبها على الأساس هذا، أنا كذا أكون عادل أكثر و أضمن إني ما أظلم حاجة بس لأن قسم التسويق قال "إذا سميناها خيال علمي حتبيع"



جن طول عمره كان يكتب على لعبة الإمكانية، و بدون وعي للشيء. هو غالبا المنتج شاف "بروبزل" سايكوباس و جلس يصرخ خيال علمي و حيبيع في الغرب و كان صادق. بس سايكوباس مش خيال علمي أكثر من مادوكا ماجيكا يعني صراحة. هو أقرب حاجة كتبها جن للخيال العلمي كانت Saya no uta و يعني أتوقع اثننينا نعرف سايا نو أوتا فيها خرابيط خربوطية.

يس، اغلب قصص السفر عبر الزمن مش خيال علمي لأن السفر عبر الزمن حاجة رومانسية و خربوطة. حلم الناس تتمسك به عشان ما تواجه أخطائها و الشيء عبارة عن باور فانتزي لأنك تقدر تصلح أغلاطك و تقدر تراجع الهدف من ستينز جيت كاملة.
على كل هالرواية تبقى خيال علمي بناء على البند الثاني لأنها تتبع النموذج العلمي، و هي بالأساس ماكانت تناقش السفر عبر الزمن كفكرة كثر ما إن الشيء كان أداة لتطوير نموذج تخيلي عن تطور السلوك و الذاتية الفردية مع الاقتصاد و المقايضة/ البنى التحتية.

هو بالمناسبة الاقتصاد و السياسة علوم، و تسمية رواية زي world End Economica و كم حاجة ثانية خيال علمي بكون سليم، طبعا ما نقدر نسمي رواية لورانس و الثعلب حقه خيال علمي رغم إن تطويرها للاقتصاد صلب لأنها تخرج عن الطريقة العلمية في حاجات معينة كثيرة بدون تفسير معقول ممكن. بس في فصل لأن عادة إلا يهتم في خيال فيزياء، مش مهتم في خيال آداب زي الاقتصاد و السياسة. علوم النفس و الاجتماع ماتدخل لأنها في كثير حاجات ما تتبع النموذج العلمي و لأنها عندها جنرا لوحدها.

مش هادعى إنى متعمق فى عدد من النقط اللى إنت ذكرتها زى جزئية إمكانية السفر عبر الزمن و بصراحة ماعنديش الإمكانية لمناقشتها ، اللى اقدر اقوله إنى فاهم عدد من النقط دى و ده ردى

بالنسبة للتعريف اللى وضعته عن الخيال العلمى فماعنديش مشكلة فيه أما بالنسبة لفكرة إمكانية حصول الأول فى غياب الثانى فدى مقتنع بيها على عكسك ، الخيال العلمى أنواع و فى نوع اسمه ال Hard sci -fi و هو اللى بيعتمد على التفاصيل العلمية الدقيقة و بيحاول يكون منطقى على قدر الإمكان و أظن إن ده اللى تقصده بتحديد كيفية الوصول للغاية لكن ده مش نوع الخيال العلمى الوحيد و فى أنواع تانية مابتهتمش بالتفاصيل قد ما هى بتقدم فكرة خيالية معينة و بتشوف التبعات الناتجة عنها و فى النوعية دى من الأعمال التفاصيل مش هى المهمة و إنما الفكرة و تأثيرها هما المهمين و ده برضه يعتبر نوع من الخيال العلمى و على أساسه اعتبرت إن سايكوباس خيال علمى


على كل عمرو، أنا متأكد إنك لسا متحمس تبغى تكمل الحاجة عشان تحصل شيء تطلع به صح يعني و أنا مستعد أقعد أفر الردود إلا كتبتها و أحصل حاجة إنت قلتها صح، بس ترحمني ياخي. تعبت و أنا أعيد نفس الكلام إلا كنت أقوله عن السالفة البيض هذي يعني، على الأقل يعني خليني احط مجهودي على حاجة تسوى مو سايكوباس. يعني في البداية جيت تكلمني عن ردي و لما جلست أتكلم عن آرائي الشخصية ما عجبك لأنها آرائي عن الرأي حقي إلا جيت تناقشني عنه. فهالرد لو تشوف ما كتبت لك حاجة رأي فعلا حتى عن أكثر حاجة عندي آراء بخصوصها، تعريف الخيال العملي textbook و كلامي عن كتابة الشخصيات textbook و مو من مؤخرتي و مو جالس آخذ حاجات على كيفي على قولتك.

الموضوع مختلف عن اللى إنت متخيله على ، على عكس اللى إنت متوقعه الحوارات من النوع ده بتستهلك جزء كبير من وقتى و أعصابى و بتتعبنى فعلا و يكفى إن جزء مش صغير من الأجازة اللى خدتها بصعوبة راح فيها :sob:

أنا بارد لأنى مقتنع باللى باقوله و عاوز أوضح نقط شايف إنها مش واضحة و مش لمجرد الخلاف و المشكلة إن فى أوقات كثيرة باحس إن القصد من اللى كتبته ماوصلش بالشكل الصحيح و ده اللى بيخلينى استمر (زى جزئية الشخصيات المفهومة مثلا) لكن الخلاف فى الرأى نفسه موضوع تانى و عشان أوضح فمثلا ماعنديش مشكلة فى التعريف اللى إنت وضعته بخصوص الخيال العلمى و هو textbook فعلا و متفق معاه ، الفكرة إن تقسيم الخيال العلمى لفئتين مش من عندى و طبيعى إنى اعترض لما تعتبر إن الخيال العلمى هو ال Hard sci-fi فقط و اللى يختلف عن اللى أعرفه عن الخيال العلمى من غير ما توضح إن ده رأيك الشخصى المختلف عن التعريف العام و لو كان ده رأيك فمافيش مشكلة لأن كل واحد ليه رأيه و نظرته ، خلال الحوار أنا كنت بحاول أقنعك برأيى و اثبت صحته و كون إننا مانوصلش لنتيجة فده عادى و طبيعى إن الآراء تختلف، المشكلة بالنسبة لى لما ده يحصل قبل ما الصورة تتضح بالكامل و يبقى بسبب سوء تفاهم أو نتيجة نقص فى المعلومات أو عدم صحتها

عموما زى ما قلت قبل كده ده ردى الأخير فى الموضوع و ماعنديش حاجة تانية أقدر اضيفها
 
التعديل الأخير:

Royal Spark

Royal Guardian
فى نوع اسمه ال Hard sci -fi
هذي كلمة حديثة كمحاولة رد على التبييض إلا صار لفكرة الخيال العلمي و مش حاجة في ذاتها ليها معنى. النقطة هي إنك إذا بتشد التعريف حق الخيال العلمي للدرجة إلا مدراء التسويق يحبوها فالشيء يصير ماله معنى و آخر حاجة تبغاها إن التسمية تكون بدون معنى.
مابتهتمش بالتفاصيل قد ما هى بتقدم فكرة خيالية معينة و بتشوف التبعات الناتجة عنها و فى النوعية دى من الأعمال التفاصيل مش هى المهمة و إنما الفكرة و تأثيرها هما المهمين
تعرف وش نسمي هذي الجنرا عمرو؟ فانتازيا. عالم خيالي غير ممكن، بس العمل يستعرض و يبني هذا العالم و يستعرض تبعاته. بس تعرف ليش الحاجات ما تصير فانتازيا؟ لأن قسم التسويق يقول هالجنرا كخ.


هذا آخر شيء باقوله و بطلع من النافذة عشان أروح أكتب عن المعجزة الكتابية إلا اسمها Evenicle
 
أعلى