hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

the obscure

True Gamer
مانجا ReLIFE انتهت من كم يوم، تذكير لأي شخص كان ينتظر تنتهي حتى يكملها/يبدأ يقرأها.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
منتج و أسمه بيحطونه لأغراض تجارية شوفوا الفلم من المخرج المعروف و كذا و هو ما سوا شي يذكر. راح اتفاجئ لو فعلاً مسك دفة الإخراج.
خخخخ، طلع المخرج وبكذا يكون ذا أول مشروع له في العشرية الثاتية بعد فلمه في 2008 the sky crawlers
 
  • Like
Reactions: Tia

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
خخخخ، طلع المخرج وبكذا يكون ذا أول مشروع له في العشرية الثاتية بعد فلمه في 2008 the sky crawlers

نبذة النوفلز ما تخليني اقتنع انها سبب رجوع أوشي.(&)

متوقع أوشي راح يطلع برؤيته الخاصة و الفلم بيكون حاجة بعيدة عن المصدر الأصل. نشوف وش يطلع معهم.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
فيه أوشي وميازاكي وواتانابي وإيكوهارا...
خطة رجعة جامد وما توقعت نحصل مشاريع كذا دفعة واحدة! مؤمن إنهم مش بأوج قدراتهم لكن تواجد الاسامي كذا مثير للاهتمام.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
نبذة النوفلز ما تخليني اقتنع انها سبب رجوع أوشي.(&)

متوقع أوشي راح يطلع برؤيته الخاصة و الفلم بيكون حاجة بعيدة عن المصدر الأصل. نشوف وش يطلع معهم.
فيه شئ ساخر قبل فترة طلع وشب على الميديا اليابانية وكيف واحد مثله مش محصل شئ يشوفه لإن كلها أعمال مراهقين، الحين شغال على فلم أنمي لرواية عن هوشة مراهقين وبرضو لايف أكشن مع برودكشن آي جي عن دراما مدرسية خيالية @@
 

AM152

True Gamer
فيه أوشي وميازاكي وواتانابي وإيكوهارا...
خطة رجعة جامد وما توقعت نحصل مشاريع كذا دفعة واحدة! مؤمن إنهم مش بأوج قدراتهم لكن تواجد الاسامي كذا مثير للاهتمام.
مش من المهتمين بأعمال أوشى و إيكوهارا و ماقدرش أقول إنى متحمس لرجوع ميازاكى و واتانابى بالرغم من حبى لبعض أعمالهم بس بغض النظر عن ده أظن إن إنت شخصيا أثبت قبل كده إن موجة رجوع الأسامى و الأعمال القديمة فشلت للأسف
بالنسبة لى و لفترة قريبة كنت متحمس ليها بس للأسف الحماس ده كان بيقل مع كل عمل مخيب للآمال و انتهى تماما فى الوقت الحالى :disappointed:
آخر حاجة تحمست ليها كانت Kino no Tabi و اللى بالرغم من إنى مش متابعيه إلا إنى كنت متحمس لفكرة رجوع و استكمال عمل مهم فى حد ذاتها و إيه اللى ممكن يحصل لو الفكرة دى نجحت بس النتيجة كانت معروفة :weary:
نفس الوضع بالنسبة للأعمال اللى وراها أسامى كبيرة و فى الآخر بتطلع ضعيفة و أقل من المستوى حتى لو كانوا هما المسئولين فعلا و مش مجرد إن اسمهم بيستخدم فى الدعاية فقط
أظن إن معظم الأعمال الجيدة فعلا فى كل موسم بتبقى أعمال مش مشهورة و الدعاية ليها أقل بكثير من أعمال تانية أقل فى المستوى بس مشهورة نتيجة الاسامى اللى وراها
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
مش من المهتمين بأعمال أوشى و إيكوهارا و ماقدرش أقول إنى متحمس لرجوع ميازاكى و واتانابى بالرغم من حبى لبعض أعمالهم بس بغض النظر عن ده أظن إن إنت شخصيا أثبت قبل كده إن موجة رجوع الأسامى و الأعمال القديمة فشلت للأسف
بالنسبة لى و لفترة قريبة كنت متحمس ليها بس للأسف الحماس ده كان بيقل مع كل عمل مخيب للآمال و انتهى تماما فى الوقت الحالى :disappointed:
آخر حاجة تحمست ليها كانت Kino no Tabi و اللى بالرغم من إنى مش متابعيه إلا إنى كنت متحمس لفكرة رجوع و استكمال عمل مهم فى حد ذاتها و إيه اللى ممكن يحصل لو الفكرة دى نجحت بس النتيجة كانت معروفة :weary:
نفس الوضع بالنسبة للأعمال اللى وراها أسامى كبيرة و فى الآخر بتطلع ضعيفة و أقل من المستوى حتى لو كانوا هما المسئولين فعلا و مش مجرد إن اسمهم بيستخدم فى الدعاية فقط
أظن إن معظم الأعمال الجيدة فعلا فى كل موسم بتبقى أعمال مش مشهورة و الدعاية ليها أقل بكثير من أعمال تانية أقل فى المستوى بس مشهورة نتيجة الاسامى اللى وراها
يب صحيح عندي نقد وضرب لذا الشئ وحتى ذي الإعمال مش مرة متحمس لها، بس الفكرة تبعك غلط في كثير منها ^__^ لإنك تشيل الاسم من كونه الحماس له بالاساس لإنه موهوب ^__^ أنا وكثير غيري ما يتحمس للاسم وحده كذا بل من موهبته المكتسبة وفكرة الأعمال التي مش مشهورة جيدة برضو غلط لإن مثل شئ زي كيمنو فريندز سبب شهرته اتقان المخرج لعمله والذي صار مشهور بسببها ولما سحبوه إيش صار للكل؟ يب الطاقم شئ مهم واساسي قبل الاسم حتى وتجربة كينو فشلت لإن الطاقم ما أعطاها حقها مثل تجربة الأنمي القديم تبع ناكمورا.
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
فيه شئ ساخر قبل فترة طلع وشب على الميديا اليابانية وكيف واحد مثله مش محصل شئ يشوفه لإن كلها أعمال مراهقين، الحين شغال على فلم أنمي لرواية عن هوشة مراهقين وبرضو لايف أكشن مع برودكشن آي جي عن دراما مدرسية خيالية @@

عشان كذا مو مقتنع، شكله ناوي يغير حاجات كثيرة و يضيف من عنده و شوفوا هذي اعمال المراهقين الي انا ابغى اشوفها.(&)
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
عشان كذا مو مقتنع، شكله ناوي يغير حاجات كثيرة و يضيف من عنده و شوفوا هذي اعمال المراهقين الي انا ابغى اشوفها.(&)
لو نعطي قياس له فبصراحة أعماله الأخيرة حقت اللايف أكشن كلها دون المستوى! حتى كأسلوب فلمه الأنيمشن الأخير the sky crawlers كان مختلف عن تجاربه السابقة وما هو بقوتها السينمائية وهو بنفسه أعترف كيف أنه تغير بذا المشروع (يظل مع ذلك رائع @@)، فيعني فعلًا هو التوقع لذا المشروع المفروض يكون معقول لإن نفس الشخص دخل بأشياء كثير وأفكاره بعد ما تدري ممكن أنحرفت أكثر خصوصًا مع كلامه الشاطح الأخير وتقربه الغريب من هوليوود (@).
 

AM152

True Gamer
يب صحيح عندي نقد وضرب لذا الشئ وحتى ذي الإعمال مش مرة متحمس لها، بس الفكرة تبعك غلط في كثير منها ^__^ لإنك تشيل الاسم من كونه الحماس له بالاساس لإنه موهوب ^__^ أنا وكثير غيري ما يتحمس للاسم وحده كذا بل من موهبته المكتسبة وفكرة الأعمال التي مش مشهورة جيدة برضو غلط لإن مثل شئ زي كيمنو فريندز سبب شهرته اتقان المخرج لعمله والذي صار مشهور بسببها ولما سحبوه إيش صار للكل؟ يب الطاقم شئ مهم واساسي قبل الاسم حتى وتجربة كينو فشلت لإن الطاقم ما أعطاها حقها مثل تجربة الأنمي القديم تبع ناكمورا.

بالنسبة للأعمال القديمة اللى بيتم عمل مواسم جديدة أو Reboot لها فكلامك صحيح بالنسبة للطاقم و ده طبيعى ، اكيد بعد سنين طويلة الطاقم هايتغير و الطاقم الجديد مش هايكون ليه نفس الفكر أو الأسلوب أو حتى الإهتمام فى بعض الأحيان بالعمل و فى معظم الوقت مابيبقاش عندهم فكرة عن نقط قوة العمل الأصلى اللى خلته ينجح أساسا و النتيجة عمل دون المستوى بيعتمد فقط على شهرة الأصل

مع الاسامى الوضع مختلف ، عشان اوضح كلامى ماعنديش خلاف إن المتابع ممكن يتحمس لعمل عشان الاسامى لأن فى الآخر الاسم مشهور لموهبة صاحبه و ده شئ يشجع لمتابعه العمل بس الفكرة هنا إنى بتكلم عن حالة خاصة و هى الاسامى القديمة اللى بترجع بعد غياب طويل ، مافيش شك فى إنهم موهوبين بس الحقيقة الواضحة إن معظمهم مستواه قل بشكل واضح و ده طبيعى لأن مع الوقت الأفكار و القدرة على العطاء بصفة عامة بتقل و يمكن ده يكون أحد (مش كل) اسباب توقفهم من البداية و ده متفق مع اللى إنت ذكرته بخصوص إنهم مش فى أوج قدراتهم بس يمكن النقطة اللى أظن إنى مختلف معاك فيها هى إن فى المرحلة دى ماظنش إن هايبقى عندهم القدرة على تنفيذ عمل يقرب من مستواهم السابق مش حتى يوصله

بالنسبة لنقطة الأعمال المش مشهورة فلازم توضيح نقطة معينة
فى دعاية للعمل قبل عرضه و دعاية بعد عرضه ، الدعاية و الهايب للعمل قبل عرضه معروفين و ابسط مثال هو إنك يكون عندك هايب لعمل معين قبل عرضه نتيجة الاسم أو التريلر و الإعلانات المستمرة ليه ، الدعاية أثناء و بعد عرضه بتعتمد على كلام المتابعين و النقاد عن العمل فى معظمها و النقطة اللى كنت بتكلم عنها تبقى الأولى
قبل بداية أى موسم بيبقى فى دعاية كبيرة و هايب لأعمال معينة و مش بالضرورة إن ده يكون نتيجة الاسم تحديدا و إنما فى أسباب تانية كثيرة بس بعد بدء الموسم بيتضح إن عدد كبير من الأعمال دى ماكانتش قد الهايب فى الوقت اللى أعمال تانية ماكانش ليها نفس الشهرة كانت أحسن فى المستوى ، مع الوقت بعض الأعمال دى بتشتهر نتيجة كلام المتابعين المستمر عنها و كيمونو فريندز يبقى احد الأمثلة على ده ، العمل كان مجهول مع بداية الموسم و شهرته مابتدتش تظهر غير بعد كلام المتابعين المستمر عليه أثناء عرضه (للسبب ده أنا ضد اسلوب نتفليكس فى عرض العمل مرة واحدة تماما لأنه بيقضى على النقطة دى :angry:) ، فى اعمال تانية ماقدرتش تحقق الشهرة و الزخم المطلوبين غير قرب نهاية عرضهم زى أحد اعمال السنة اللى فاتت و المشكلة الحقيقية بالنسبة لى إن فى أعمال مابتقدرش تحقق الزخم ده فى أى وقت و بيتم إهمالها و اظن إنك عندك فكرة عن عدد كبير من الأعمال ال Underrated بالرغم من تميزها

انا مابقولش إن الحماس لعمل نتيجة الاسم يبقى غلط فى حد ذاته خصوصا فى النقطة الأخيرة (و للسبب ده قلت معظم الأعمال الجيدة مش كلها ) بس الفكرة إن مع ظاهرة استخدام الاسماء كدعاية فقط بالإضافة لنزول مستوى بعضها من جهة مع وجود مواهب جديدة بس مش بنفس الشهرة من جهة تانية فده بيخلى الهايب نتيجة الاسم مش مقياس اقدر اعتمد عليه
 
التعديل الأخير:

Royal Spark

Royal Guardian
فيه شئ ساخر قبل فترة طلع وشب على الميديا اليابانية وكيف واحد مثله مش محصل شئ يشوفه لإن كلها أعمال مراهقين، الحين شغال على فلم أنمي لرواية عن هوشة مراهقين وبرضو لايف أكشن مع برودكشن آي جي عن دراما مدرسية خيالية @@
wew
تخيل أشتغل على أنمي يوري و لا Bl من الخياس إلا تارس السوق...
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
double-decker-kv.jpeg

قبل فترة طلع خبر عن مشروع جديد (أكثر من مشروع)، يخص سلسلة Tiger & Bunny واليوم طلع مشروع أورجنال "Double Decker! Doug & Kirill"
Takeshi Furuta (Utano☆Princesama Legend Star, The Seven Deadly Sins: Revival of The Commandments director, episode director and storyboarder on original Tiger & Bunny series) is directing the series at Sunrise. Ryo Ando (Interviews with Monster Girls) is in charge of series production, and Tomohiro Suzuki (Tiger & Bunny, One-Punch Man, ACCA: 13-Territory Inspection Dept.) is returning to oversee the series scripts. Manga creator Masakazu Katsura (Zetman) is returning to design the main characters, and Tokuhiro Itagaki is returning from the Tiger & Bunny The Movie -The Rising- and Tiger & Bunny the Movie: The Beginning films to handle the animation character design. Yuki Hayashi (My Hero Academia, Haikyu!!, Death Parade) is composing the music.
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
blackfox-clean.jpeg

Blackfox
أنمي أورجنال من Studio 3Hz نفس الاستديو اللي طلع (Princess Principal, Flip Flappers, Sword Art Online: Alternative Gun Gale Online). وطاقم من
Kazuya Nomura (Robotics;Notes, Joker Game, Ghost In The Shell: The New Movie) as director, Naoki Hayashi (Citrus, Flip Flappers) as scriptwriter, and Atsushi Saito (High School Fleet sub-character design) as character designer
أنمي في 2018. الشئ ما في معلومات زيادة لكن الاستديو ذا شغال بصورة جامدة أخيرًا!
=================================================================
iroduku.png.jpg

iduku-2.jpg

Iroduku Sekai no Ashita kara (so many colors in the future what a wonderful world)
أنمي استديو P.A. Works الجديد، وراح يكون فيري تيل. الشئ ما في معلومات أكثر لكنه على ما يبدو ذي السنة.
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED
الإعلانات كثيرة هاليومين اللهم زد و بارك. إعلانات FLCL و انمي 3Hz اكثر شي شدوني.. الأول ابغى اشوف التيك العصري حقهم عليه كيف راح يطلع و الثاني لأن أستوديو الترددات عاجبني كثير خلال السنتين الماضية فليب فلابرز و برينسيس برينسيبل استمتعت كثير بمشاهدتهم.

Steins;Gate زيرو مش متحمس نوعاً ما له. عندي فضول لكيف الماينستريم راح يستقبلونه.
 

Black Wolf

Woolfe
في شغلة كثيييير استغربت منها بصراحة واليوم لعرفتها وهي انوا الجزء الثالث من العمالقة رح ينعرض بالصيف مش بالربيع ::what::
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

خبر صادم @@ مافي اخبار عن طاقم العمل لكن كونه من أستديو WIT هذا الشيء مطمئن إلى حد بعيد

ذا خير تحطه هنا! أفتحله موضوع يا رجل ^__^
 

AM152

True Gamer
هجوم على العمالقة اخر؟
مش عارف إنت بتسأل بجدية و لا لأ بس العمل على حد علمى عن الفايكينج و مالوش أدنى علاقة بهجوم العمالقة
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
مش عارف إنت بتسأل بجدية و لا لأ بس العمل على حد علمى عن الفايكينج و مالوش أدنى علاقة بهجوم العمالقة
تدري أنا فهمتها بشكل أعمق؛ كل شئ من شهرة وأصداء العمالقة راح يطلع هنا @@
 

AM152

True Gamer
تدري أنا فهمتها بشكل أعمق؛ كل شئ من شهرة وأصداء العمالقة راح يطلع هنا @@
مش متأكد من النقطة دى :emoji_thinking: ، أظن إن العمل هنا بيدى إحساس مختلف خصوصا من البوستر و الإنطباع العام عن العمل

نقطة تانية : بصراحة انا عندى مشكلة تجاه تشبيه أى عمل البشر بيواجهوا فيه عدو معين بهجوم العمالقة :rage: ، الموضوع يبقى نوع من التعميم المزعج بالنسبة لى
 
مش عارف إنت بتسأل بجدية و لا لأ بس العمل على حد علمى عن الفايكينج و مالوش أدنى علاقة بهجوم العمالقة
لول، انا بس قاعد اسخر على موضوع الاعمال الشبيهة بالعمالقة الا من نفس الاستيديو
 

AM152

True Gamer
تذكرت ذي المقالة قبل كم يوم في ann والكلام أنه فعلًا شغال على نظام جديد! عاد كيف راح تضبط معه بس أتمنى ينجح.
شفت المقالة بس ماقريتهاش بالكامل لأن الأمل فى التغيير عندى ضعيف للأسف بس اتمنى فعلا إن الوضع يتغير
النظام الحالى سيئ جدا و يمكن الشئ الوحيد الإيجابى اللى طلع من أحد أغبى القرارات فى عالم الأنمى أنه خلى البعض يحاول يتحرك ضده و يعمل نظام بديل بس فى الآخر ده مش هايغير حقيقة إن الضرر حصل فعلا :disappointed:
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
اليوم كان فيه AnimeJapan 2018 وبصراحة أغلب الإعلانات عن اقتباسات إلعاب وأشياء كذا مرة مش لي لكن راح أحط بعضها:
Senjushi
Staff
Director: Kenichi Kasai (Hachimitsu to Clover)
Series Composition: Takashi Aoshima (Love Lab)
Character Design: Majiro (Barakamon)
Studio: TMS Entertainment
=================
1521706963-1e959cfdc2e43a0e1bb36c59bd82dfc2.jpeg

Lord of Vermilion
اقتباس لعبة بي سي من سكوير.
Staff
Director: Eiji Suganuma (Karneval (TV))
Series Composition: Masashi Suzuki (Oda Nobuna no Yabou)
Character Design: Toshie Kawamura (Kami nomi zo Shiru Sekai: Megami-hen)
====================
Hangyakusei Million Arthur
Staff
Director: Mitsutoshi Satou (Fate/Apocrypha storyboard)
Series Composition: Tsuyoshi Tamai (Strike Witches)
Production: Genco
Studio: J.C.Staff
وكورين بعد.
==============
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
1521658208-cb6e4debe0d866e1ccdc03a114ef72b9.jpeg

Happy Sugar Life
This is a shivering pure love psycho horror story of a girl named Satou Matsuzaka, who has someone she likes. She experiences a sweet feeling when she sleeps with her, and thought it must be love. Everything will be forgiven as long as she protects this feeling, even if she tricks, commits crimes, steals, or even kills, she thought.
Staff
Chief Director: Keizou Kusakawa (Action Heroine Cheer Fruits)
Director: Nobuyoshi Nagayama (Boku no Kanojo ga Majimesugiru Sho-bitch na Ken)
Series Composition: Touko Machida (Centaur no Nayami)
Character Design: Sachiko Yasuda (Sin: Nanatsu no Taizai)
Art Director: Kiyotaka Yachi (Sengoku Night Blood)
Color Design: Youko Matsubara (Handa-kun)
Director of Photography: Yasuyuki Itou (Gi(a)rlish Number)
Editing: Yuuji Oka (Handa-kun)
Sound Director: Yayoi Tateishi (Tsurezure Children)
Music: Koichiro Kameyama (Bobobo-bo Bo-bobo)
Studio: Ezo'la
يوري وياندري ما كنت راح أكتب عن شئ مثل كذا لكن من متطلبات الصداقة قلت لازم أهدي ذا الخبر ل @Royal Spark ومقدمًا متقبل شكره (@).
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
Director: Takuya Satou (Steins;Gate)
Original Character Designs: Yoshitoshi Abe (Serial Experment Lain)
Staff
Series Composition: Kenji Konuta (Blood Lad)
Character Design: Kouji Watanabe (Date A Live Movie: Mayuri Judgment)
Music: Maiko Iuchi (Toaru Majutsu no Index)
Sound Director: Yukio Nagasaki (B: The Beginning)
Music Production: Kadokawa
Sound Production: Half H.P Studio
Studio: Geektoys
Production: RErideD partners
عرفنا ذا المشروع السنة الماضية بالطبع ما أقدر أقول كيف ورطوا اسم Yoshitoshi Abe كمصمم للشخصيات لكن طلع مجرد كونسيبت حتى ما تطبق في النتيجة النهائية.
 
أعلى