hits counter

[ الــمــجـــلــــس ] - Japanese Stuff

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
إعلان جوائز كرنشي رول للسنة الماضية:
https://www.crunchyroll.com/ar/anime-news/2020/02/15/---

علشان ما أحد يتفاجئ Kimetsu no Yaiba أنمي العام :sweat:

هو بش تنظر للترشيحات راح تشوف كثير منها أشياء خربوطية. لكن الشعبية التي محصلها هذا الأنمي ما حصلتش سواء بالشرق والغرب.

عادي ممكن تمرر أي شونين بس خليه وراه ufotable وإنتاج كويس وبيرضوا عنه ويكون أنمي السنة، لأن جديًا هذه واحدة من الأشياء التي تحصل شعبية ما تسوي ولا شئ جديد أو تقدم تقديم مختلف لعناصر موجودة بس شونين قتالي ونفس كل حركات الجنرا المعيودة 10101001 مرة.

أدري أملاح بس أستحملوني لأني مش فاهم شعبيته أبد وعمل عادي بالكثير :angry:
 

MaherMatrix

True Gamer
إعلان جوائز كرنشي رول للسنة الماضية:
https://www.crunchyroll.com/ar/anime-news/2020/02/15/---

علشان ما أحد يتفاجئ Kimetsu no Yaiba أنمي العام :sweat:

هو بش تنظر للترشيحات راح تشوف كثير منها أشياء خربوطية. لكن الشعبية التي محصلها هذا الأنمي ما حصلتش سواء بالشرق والغرب.

عادي ممكن تمرر أي شونين بس خليه وراه ufotable وإنتاج كويس وبيرضوا عنه ويكون أنمي السنة، لأن جديًا هذه واحدة من الأشياء التي تحصل شعبية ما تسوي ولا شئ جديد أو تقدم تقديم مختلف لعناصر موجودة بس شونين قتالي ونفس كل حركات الجنرا المعيودة 10101001 مرة.

أدري أملاح بس أستحملوني لأني مش فاهم شعبيته أبد وعمل عادي بالكثير :angry:

هو للمعلومية اختيار النتائج ما بيكون فقط بالتصويت انما فيه راي "حكام" له افضلية فيعني لولا هالشيء بتشوف كيميتسو يفوز حرفيا كل كاتاغوري اترشح لها

بالنسبة لشعبية كيميتسو كل مرة انظرلها ما لها غير تفسير واحد .. يوفوتيبل والايفيكتس اللماعة والالوان الفاقعة بال Digital processing اللي يستخدموها ممكن اكثر توجه ماينستريمي ممكن (يور نيم يلعب نفس اللعبة بنظري) ..
الباقي كله عادي لسيء بس جنرا الشونين اساسا لها appeal قوي حتى لو كانت باكثر حالاتها الجينيرك .. تقدر تقول شيء مرتبط بالجنرا نفسه واللي اثبت نجاحه لسنين طويلة ::sweat::
 

ADab1za

Hardcore Gamer
فكره ان الاستديو أو الانميشن هو سبب نجاح كيميتسو ما يفسر مبيعات المانجا ولا كون انمي مثل Fire Force ما احد يفتكره اساسا ولا عدم شهره انميات يوفو الأخري مثل TK خارج اليابان.

عموما الملح ممتع:smile: ويستاهل كيميتسو وسعيد صراحه للمانجاكا والاستديو علي النجاح وضمنا تكمله الاقتباس
 

AM152

True Gamer
إعلان جوائز كرنشي رول للسنة الماضية:
https://www.crunchyroll.com/ar/anime-news/2020/02/15/---

علشان ما أحد يتفاجئ Kimetsu no Yaiba أنمي العام :sweat:

هو بش تنظر للترشيحات راح تشوف كثير منها أشياء خربوطية. لكن الشعبية التي محصلها هذا الأنمي ما حصلتش سواء بالشرق والغرب.

عادي ممكن تمرر أي شونين بس خليه وراه ufotable وإنتاج كويس وبيرضوا عنه ويكون أنمي السنة، لأن جديًا هذه واحدة من الأشياء التي تحصل شعبية ما تسوي ولا شئ جديد أو تقدم تقديم مختلف لعناصر موجودة بس شونين قتالي ونفس كل حركات الجنرا المعيودة 10101001 مرة.

أدري أملاح بس أستحملوني لأني مش فاهم شعبيته أبد وعمل عادي بالكثير :angry:

جوائز كرانشى رول عمرها ما كانت مقياس حقيقى و النتيجة كانت متوقعة بالنسبة لى و لناس كثيرة من زمان و للسبب ده ماباخدهاش بجدية (و حتى كانت بتتعرض لهجوم مستمر من الكل فى كل سنة)

بالنسبة لموضوع كيميتسو فبالرغم من إنى حبيته إلا إنى شايف إن شعبيته مبالغ فيها و على العكس ضرت العمل و لو هانتقد العمل بشكل موضوعى فهو فيه عدد من المشاكل فعلا بس فى نفس الوقت شايف إن وصفك ليه مبالغ فيه خصوصا من شخص ماشافش غير حلقة واحدة على حد علمى و Ufotable ياما عملت أعمال بإنتاج ممتاز بس كانت سيئة من باقى النواحى و ماحققتش نجاح حقيقى ، أنا ممكن اتكلم عن مميزات العمل بس ماظنش إن ده هايغير حاجة لأن الموضوع أملاح فعلا كما ذكرت

بالنسبة لشعبية كيميتسو كل مرة انظرلها ما لها غير تفسير واحد .. يوفوتيبل والايفيكتس اللماعة والالوان الفاقعة بال Digital processing اللي يستخدموها ممكن اكثر توجه ماينستريمي ممكن (يور نيم يلعب نفس اللعبة بنظري) ..
الباقي كله عادي لسيء بس جنرا الشونين اساسا لها appeal قوي حتى لو كانت باكثر حالاتها الجينيرك .. تقدر تقول شيء مرتبط بالجنرا نفسه واللي اثبت نجاحه لسنين طويلة ::sweat::

الإيفكتس و الأنيميشن ليهم دور و ده مش هانكره بس ده مش كل حاجة و زى ما قلت فى ردى ده مش أول عمل بأنيميشن جيد من Ufotable و فى أكثر من سبب للنجاح ده

أولا جنرا الشونين ليها Appeal قوى فعلا و أظن إنها كانت المدخل لنسبة كبيرة من المتابعين لعالم الأنمى و زى ما فى أجيال دخلت عالم الأنمى عن طريق أعمال زى دراجون بول و ناروتو و غيرها فأعمال الشونين الحديثة تبقى مدخل الأجيال الجديدة للعالم ده ، الفرق هنا إن على عكس زمان الأنمى بقى شئ معروف أكثر و شعبيته زادت و وسائل الإتصال بقت على مستوى تانى ، قبل كده نجاح عمل ما كان بيبقى مقتصر غالبا على فئة محدودة من الناس اللى بتتابع الأنمى على استحياء أما فى الوقت الحالى فالوضع مختلف و مع سهولة التواصل و نقل المعلومات إنفجار شعبية عمل حتى بدون وجود دعاية حقيقية ليه بقى شئ ممكن زى اللى حصل مع كيميونو فريندز على سبيل المثال ، الفرق هنا إن طبيعة العمل كشونين تخليه موجه لفئة أكبر من المتابعين

ثانيا و الأهم ، العمل لازم يكون بيعمل شئ ما صح عشان يخلى المتابعين يتفاعلوا معاه و شعبيته تنتشر بالشكل ده و أنا هنا ما بتكلمش عن الأنيمشن أو الأستديو لأن كما ذكرت ياما اعمال قدمت أنيميشن ممتاز و كان مصيرها النسيان و إنما إنه يقدم شئ يحرك مشاعر المتابعين و يخليهم يتأثروا بيه و ده اللى حصل فى العمل هنا (الحلقة الأولى مش مقياس للتوضيح) ، العمل يمكن مابيقدمش اشياء جديدة كشونين بس فى نفس الوقت بيديك الإحساس إن كتابته (بالرغم من مشاكلها ) من القلب و سواء دوافع شخصياته أو ثيم العائلة فى العمل فالإثنين بيدوك الإحساس إنهم شئ قوى و حقيقى و اتقدموا بشكل رائع يخليك تحب العمل و شخصياته و تتفاعل مع المواقف المختلفة اللى بيتعرضوا ليها بشكل مش موجود فى أعمال تانية ممكن تكون أقوى منه من باقى النواحى ، أكبر مثال يبقى المواجهة المشهورة فى الحلقة 19 و اللى لو قيمناها من ناحية الأنميشن فقط هاتبقى أقل بكثير من حاجات تانية نزلت فى نفس السنة بس الشئ اللى رفعها للمستوى ده ماكنش الأنيميشن و إنما البناء ليها من الناحية النفسية و إنها كانت صراع بين أفكار و مبادئ الشخصيتين و اللى العمل أبدع فى إظهار دورهم بالنسبة لكل شخصية و الفرق بينهم فى المواجهة
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
شخص ماشافش غير حلقة واحدة على حد علمى و Ufotable ياما عملت أعمال بإنتاج ممتاز بس كانت سيئة من باقى النواحى و ماحققتش نجاح حقيقى ، أنا ممكن اتكلم عن مميزات العمل بس ماظنش إن ده هايغير حاجة لأن الموضوع أملاح فعلا كما ذكرت
صحيح شفت أول حلقة وعملت دروب له، بعدين رجعت شفته من جديد لحتى الحلقة السادسة وعملت دروب ثاني له (&).
 

لُقمَان

True Gamer
مشكلة كيميتسو، عمل جيد + إنتاج خارق = طلعنا بعمل جيد جدًا بشعبية كبيرة،
العمل بصراحة عشان مانظلمه فيه شوية أصالة، مب أحس نسخ لصق نفس بلاك كلوفر وباقي شلة الشونين الحديث ==
 

MaherMatrix

True Gamer
فكره ان الاستديو أو الانميشن هو سبب نجاح كيميتسو ما يفسر مبيعات المانجا ولا كون انمي مثل Fire Force ما احد يفتكره اساسا ولا عدم شهره انميات يوفو الأخري مثل TK خارج اليابان.

مبيعات المانغا قبل الانمي في 2018 ما كثير مختلفة عن فاير فورس حسب ما قرات سابقا (اظن حتى فايرفورس كان يبيع اكثر) .. ولو نتكلم بشكل عام ما اقول المانغا خالية حتى فنيا فيها حاجات مثل طريقة عرض ال Patterns بالارت وهكذا بس النجاح بشونين جامب قضية ثانية تماما عن اللي اتكلم عنه
بالنسبة لانمي فايرفورس ناقشت سابقا انه بالرغم من الانيميشن الكويس اخراج العمل فظيع وما يعرف ابدا يسوي capitalizing على لحظات الكلايمكس فيه (عكس كيميتسو اللي رفعه هالشي بالحلقة 19 بشكل واضح) .. ايضا العمل يمتلك توجه كرتوني اكثر وهذا مختلف تماما عن اللي ذكرته بتعليقي .. انميات يوفوتيبل الثانية معظمها مرتبطة بالعاب وفرانشايزز مختلفين مع قواعد معقدة عادة يجعل الدخول لها من الجدد صعب (ايضا معظمها مو شونين)

الإيفكتس و الأنيميشن ليهم دور و ده مش هانكره بس ده مش كل حاجة و زى ما قلت فى ردى ده مش أول عمل بأنيميشن جيد من Ufotable و فى أكثر من سبب للنجاح ده

أولا جنرا الشونين ليها Appeal قوى فعلا و أظن إنها كانت المدخل لنسبة كبيرة من المتابعين لعالم الأنمى و زى ما فى أجيال دخلت عالم الأنمى عن طريق أعمال زى دراجون بول و ناروتو و غيرها فأعمال الشونين الحديثة تبقى مدخل الأجيال الجديدة للعالم ده ، الفرق هنا إن على عكس زمان الأنمى بقى شئ معروف أكثر و شعبيته زادت و وسائل الإتصال بقت على مستوى تانى ، قبل كده نجاح عمل ما كان بيبقى مقتصر غالبا على فئة محدودة من الناس اللى بتتابع الأنمى على استحياء أما فى الوقت الحالى فالوضع مختلف و مع سهولة التواصل و نقل المعلومات إنفجار شعبية عمل حتى بدون وجود دعاية حقيقية ليه بقى شئ ممكن زى اللى حصل مع كيميونو فريندز على سبيل المثال ، الفرق هنا إن طبيعة العمل كشونين تخليه موجه لفئة أكبر من المتابعين

تماما هذا اللي ذكرته بتعليقي السابق .. الشونين له appeal ذاتي للجدد وخصوصا المراهقين .. هالشيء ما يجعله جيد بشكل تلقائي بس يفسر هذا الانجذاب الهائل له بالذات والامثلة كثيرة
اما بالنسبة لكونه ما مختلف عن اعمال يوفوتيبل الثانية ما اظن انك تنظر للموضوع من نفس الناحية .. هذا اكثر عمل من يوفوتيبل broadly accessible للمتابعين الجدد بدون شك .. ماله مرتبط باي فرانشايز معقدة او لعبة ثانية وما يركز على نييش صغيرة مثل اعمال الفوجوشي اللي سووها


ثانيا و الأهم ، العمل لازم يكون بيعمل شئ ما صح عشان يخلى المتابعين يتفاعلوا معاه و شعبيته تنتشر بالشكل ده و أنا هنا ما بتكلمش عن الأنيمشن أو الأستديو لأن كما ذكرت ياما اعمال قدمت أنيميشن ممتاز و كان مصيرها النسيان و إنما إنه يقدم شئ يحرك مشاعر المتابعين و يخليهم يتأثروا بيه و ده اللى حصل فى العمل هنا (الحلقة الأولى مش مقياس للتوضيح) ، العمل يمكن مابيقدمش اشياء جديدة كشونين بس فى نفس الوقت بيديك الإحساس إن كتابته (بالرغم من مشاكلها ) من القلب و سواء دوافع شخصياته أو ثيم العائلة فى العمل فالإثنين بيدوك الإحساس إنهم شئ قوى و حقيقى و اتقدموا بشكل رائع يخليك تحب العمل و شخصياته و تتفاعل مع المواقف المختلفة اللى بيتعرضوا ليها بشكل مش موجود فى أعمال تانية ممكن تكون أقوى منه من باقى النواحى ، أكبر مثال يبقى المواجهة المشهورة فى الحلقة 19 و اللى لو قيمناها من ناحية الأنميشن فقط هاتبقى أقل بكثير من حاجات تانية نزلت فى نفس السنة بس الشئ اللى رفعها للمستوى ده ماكنش الأنيميشن و إنما البناء ليها من الناحية النفسية و إنها كانت صراع بين أفكار و مبادئ الشخصيتين و اللى العمل أبدع فى إظهار دورهم بالنسبة لكل شخصية و الفرق بينهم فى المواجهة

اختلف من هالناحية .. شخصيا اشوفه ضعيف بتوضيح ثيماته وما يسوي اكسكيوشن قوي لها (ممكن استثني علاقة تانجيرو بنيزوكو هنا) .. قتال الحلقة 19 كان مؤثر لانه كلايمكس مع اكسكيوشن قوي .. انا ما ذكرت بتعليقي ان انيميشن يوفوتيبل كان الافضل السنة الماضية وكنت حذر باختيار كلماتي هنا .. الموضوع انه الاكثر تناسب مع الاشياء اللي ممكن يشاهدها جمهور الماينستريم ولسه يعتقد انها انيميشن ماستربيس و حاجة Crisp من كثر الايفكتس المستخدمة هنا (شاهد التصويت اللي سووه كرنشي رول قبل اعلان نتائج افضل انيميشن .. كيميتسو كان السابق بمسافة كبيرة مقارنة باعمال واضح انها افضل مثل موب سايكو) ..
اللي جعل هالقتال مؤثر هو مجرد استخدام كل العناصر اللي كان بالاصل بالعمل نفسه من ارت لماع واخراج مناسب لاقصاها هنا (وهذا يتضمن الساوندتراك) .. ما اشوفها لحظة مبنية على بناء قصصي قوي مقارنة باي عمل شونين ثاني شاهدته .. هو فقط اكسكيوشن كويس جدا للحظة ابهارية وهذا اللي جعلها مميزة داخل العمل
شيء ثاني ياكد على نظرتي هي قرائتي لبعض انطباعات قراء المانغا اللي قراوها قبل الانمي .. قتال هالحلقة حسب معظهم هو قتال كويس بس ما كان له اي اثر مشابه للانمي مقارنة بالمانغا ..
..

للتوضيح بس هدفي هنا ما اتكلم شت على كيميتسو ومعظم الكلام هنا موله حتى عن رايي الشخصي بالاعمال هذه .. نتائج كرنشيرول متوقعة جدا اساسا واشوفه ك Event ممتع للمتابعة طالما تفهم انها مسابقة شعبية وراي عام مو جودة فعلية ..
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED

ما شفت لقطات جديدة لكن يبدو عرضه قريب جداً(الله اعلم في شهر اربعة موسم الصيف) وراح يعرض على كرانشي رول. تصاميم الوحوش رهيبة في العرض لكن عندي حدس ان السي-جي راح يقلل كثير من جماليتها :/

متحمس جداً للأنمي يارب الاسماء والاستوديو الي راح تشتغل عليه كويسة
 

Zy-ad

True Gamer

ما شفت لقطات جديدة لكن يبدو عرضه قريب جداً(الله اعلم في شهر اربعة موسم الصيف) وراح يعرض على كرانشي رول. تصاميم الوحوش رهيبة في العرض لكن عندي حدس ان السي-جي راح يقلل كثير من جماليتها :/

متحمس جداً للأنمي يارب الاسماء والاستوديو الي راح تشتغل عليه كويسة

التصاميم طالعه تو دي في العرض
بس الخوف من التنين
 

AM152

True Gamer
صحيح شفت أول حلقة وعملت دروب له، بعدين رجعت شفته من جديد لحتى الحلقة السادسة وعملت دروب ثاني له (&).
فى الحالة دى هاسحب كلامى بخصوص إنك شفت حلقة واحدة و من حقك إنك تكره العمل بس هاختلف معاك فى الرأى بخصوصه و مش شايف إنه بالشكل السيئ ده ، هو مش أنمى السنة بس فى نفس الوقت مش مجرد عمل شونين مكرر و بس

اما بالنسبة لكونه ما مختلف عن اعمال يوفوتيبل الثانية ما اظن انك تنظر للموضوع من نفس الناحية .. هذا اكثر عمل من يوفوتيبل broadly accessible للمتابعين الجدد بدون شك .. ماله مرتبط باي فرانشايز معقدة او لعبة ثانية وما يركز على نييش صغيرة مثل اعمال الفوجوشي اللي سووها

ده صحيح نسبيا و مش هانكر إن توجيه العمل للمتابعين الجدد ليه دور كبير فى نجاحه بس ده مايغيرش رأيى فى إن الأنيميشن مش هو كل حاجة و مش السبب الوحيد لنجاح عمل ما و إلا كانت أعمال تانية بأنيمشن ممتاز حققت نفس النجاح و مش شرط تكون من Ufotable

اختلف من هالناحية .. شخصيا اشوفه ضعيف بتوضيح ثيماته وما يسوي اكسكيوشن قوي لها (ممكن استثني علاقة تانجيرو بنيزوكو هنا) .. قتال الحلقة 19 كان مؤثر لانه كلايمكس مع اكسكيوشن قوي .. انا ما ذكرت بتعليقي ان انيميشن يوفوتيبل كان الافضل السنة الماضية وكنت حذر باختيار كلماتي هنا .. الموضوع انه الاكثر تناسب مع الاشياء اللي ممكن يشاهدها جمهور الماينستريم ولسه يعتقد انها انيميشن ماستربيس و حاجة Crisp من كثر الايفكتس المستخدمة هنا (شاهد التصويت اللي سووه كرنشي رول قبل اعلان نتائج افضل انيميشن .. كيميتسو كان السابق بمسافة كبيرة مقارنة باعمال واضح انها افضل مثل موب سايكو) ..
اللي جعل هالقتال مؤثر هو مجرد استخدام كل العناصر اللي كان بالاصل بالعمل نفسه من ارت لماع واخراج مناسب لاقصاها هنا (وهذا يتضمن الساوندتراك) .. ما اشوفها لحظة مبنية على بناء قصصي قوي مقارنة باي عمل شونين ثاني شاهدته .. هو فقط اكسكيوشن كويس جدا للحظة ابهارية وهذا اللي جعلها مميزة داخل العمل
شيء ثاني ياكد على نظرتي هي قرائتي لبعض انطباعات قراء المانغا اللي قراوها قبل الانمي .. قتال هالحلقة حسب معظهم هو قتال كويس بس ما كان له اي اثر مشابه للانمي مقارنة بالمانغا ..
..
هنا هاختلف معاك ، لاحظ إنى ماتكلمتش عن المانجا و أنا مقتنع إنها أقل من الأنمى فعلا بس فى نفس الوقت العناصر اللى كانت بالعمل نفسه مش مجرد آرت لماع و إخراج مناسب فقط كما ذكرت و إنما فى عناصر من القصة الأصلية سواء الشخصيات أو الدوافع تم استغلالها و تقديمها بشكل أحسن فى الأنمى و بالنسبة لى التنفيذ القوى ممكن يرفع من مشاهد عادية بس لازم تكون الخامة نفسها جيدة عشان توصل للمستوى ده و لنفس السبب فحتى بالنسبة لبعض المتابعين المعتادين على الأنيمشن الممتاز و اللى شافوا حاجات أحسن فالقتال كان مؤثر لأسباب تانية و ده اتكلمت عنه فى موضوع العمل و إعتبار إنه كان أنيميشن و إخراج قوى فقط يبقى تفريغ للقتال من معناه


للتوضيح بس هدفي هنا ما اتكلم شت على كيميتسو ومعظم الكلام هنا موله حتى عن رايي الشخصي بالاعمال هذه .. نتائج كرنشيرول متوقعة جدا اساسا واشوفه ك Event ممتع للمتابعة طالما تفهم انها مسابقة شعبية وراي عام مو جودة فعلية ..

ماعنديش مشكلة فى إنك تقول رأيك عن العمل و عارف إن أكيد هايبقى فى إختلاف فى الرأى و بالنسبة لى ماعنديش إهتمام حقيقى بنتائج كرنشى رول ، مشكلتى بس فى الهجوم على عمل ما بسبب شعبيته أو إنطباعات الناس عنه و مش بسبب العمل نفسه
 

Cloud_no_sora

مكجول سعيد ولا محنك مكتئب
إعلان جوائز كرنشي رول للسنة الماضية:
https://www.crunchyroll.com/ar/anime-news/2020/02/15/---

علشان ما أحد يتفاجئ Kimetsu no Yaiba أنمي العام :sweat:

هو بش تنظر للترشيحات راح تشوف كثير منها أشياء خربوطية. لكن الشعبية التي محصلها هذا الأنمي ما حصلتش سواء بالشرق والغرب.

عادي ممكن تمرر أي شونين بس خليه وراه ufotable وإنتاج كويس وبيرضوا عنه ويكون أنمي السنة، لأن جديًا هذه واحدة من الأشياء التي تحصل شعبية ما تسوي ولا شئ جديد أو تقدم تقديم مختلف لعناصر موجودة بس شونين قتالي ونفس كل حركات الجنرا المعيودة 10101001 مرة.

أدري أملاح بس أستحملوني لأني مش فاهم شعبيته أبد وعمل عادي بالكثير :angry:
بغض النظر عن كيمتسو و اهمية الجوائز بس للامانة الخيارات والمرشحين والتصويت صاير افضل مع كل سنة يتقدم وما صرنا انشوف اكتساح لعمل واحد وبعض الخيارات كانت جيدة وتستاهل
 

MaherMatrix

True Gamer
الأنيميشن مش هو كل حاجة و مش السبب الوحيد لنجاح عمل ما و إلا كانت أعمال تانية بأنيمشن ممتاز حققت نفس النجاح و مش شرط تكون من Ufotable

اوافقك بس هي مو نقطتي الاساسية اصلا .. اتكلم عن مظهر معين يظهر من الايفكتس اللي تضيفها يوفوتيبل حاسوبيا على اعمالها والسي جي لهيك ركزت على اللمعة والتفاصيل هنا
ما فيه الا استديوهين يسوو هالنوعية من الديجيتال بروسيينغ .. يوفوتيبل و كيوتو انيميشن .. طبعا كيوتو توجهه نييش بحت ما يقدر يحصل على هالنوعية من الشهرة بهالاعمال خارج اليابان (داخلها هو اولريدي ظاهرة)

لازم تكون الخامة نفسها جيدة عشان توصل للمستوى ده
نقطتي ان الخامة عادية بالحلقة 19 مو سيئة .. بس مستحيل تسوي اي نوعية من الاثر اللي صار لولا هالنوعية من التنفيذ .. اكيد لو الخامة سخيفة ما لح تسوي نفس لاثر بس مو اي شيء ما يسوي شيء غلط هو جيد بنظري
اللي احاول اوصله اني ما اقدر اشوف هالعمل ينشهر باي شكل لولا يوفوتيبل وهذا مو تقليل له وتعظيم ليوفوتيبل (شخصيا لو مسكته بونز بتوقع يعجبني اكثر) انما جزء من نقطتي الاساسية وهي تحويله لشيء مناسب اكثر للجمهور الماينستريمي
ما ادري قديش صار تغيير قصصي بين المانغا والانمي بس لو تغييرات بسيطة ما تاثر على جوهر الشخصيات اشوف نقطتي اتجاهها لسه Valid .. الهدف من مقارنتي معها هو توضيح كمية الاثر اللي يخرج من مجرد اضافة اشياء مثل موسيقى كويسة او لقطات قتال satisfying مع ايفيكتس قوية لمشهد معين

مشكلتى بس فى الهجوم على عمل ما بسبب شعبيته أو إنطباعات الناس عنه و مش بسبب العمل نفسه
ما فيه هجوم هنا .. اساسا عملي المفضل من السنة الماضية يبقى من اشهر ما خرج منها وبرضو انطباعات الناس عنه كتير محبوبة فمو موضوع اني اتهجم على شيء لانه مشهور
 

AM152

True Gamer
ما فيه هجوم هنا .. اساسا عملي المفضل من السنة الماضية يبقى من اشهر ما خرج منها وبرضو انطباعات الناس عنه كتير محبوبة فمو موضوع اني اتهجم على شيء لانه مشهور

ماكنتش أقصدك تحديدا بده و على العكس كنت اقصد إن ماعنديش مشكلة معاك لأنه موضوع اختلاف فى الرأى فقط و كلامى هنا كان عام ، أنا ذكرت إن شعبية العمل المبالغ فيها ضرته لأنها رفعت التوقعات ليه بشكل مايتناسبش مع اللى بيقدمه و ده دايما بيعمل رد فعل عكسى من الهجوم على العمل بشكل زائد أحيانا و ده اللى عندى مشكلة معاه مش مع ردك
 

Zy-ad

True Gamer
اوافقك بس هي مو نقطتي الاساسية اصلا .. اتكلم عن مظهر معين يظهر من الايفكتس اللي تضيفها يوفوتيبل حاسوبيا على اعمالها والسي جي لهيك ركزت على اللمعة والتفاصيل هنا
ما فيه الا استديوهين يسوو هالنوعية من الديجيتال بروسيينغ .. يوفوتيبل و كيوتو انيميشن .. طبعا كيوتو توجهه نييش بحت ما يقدر يحصل على هالنوعية من الشهرة بهالاعمال خارج اليابان (داخلها هو اولريدي ظاهرة)


نقطتي ان الخامة عادية بالحلقة 19 مو سيئة .. بس مستحيل تسوي اي نوعية من الاثر اللي صار لولا هالنوعية من التنفيذ .. اكيد لو الخامة سخيفة ما لح تسوي نفس لاثر بس مو اي شيء ما يسوي شيء غلط هو جيد بنظري
اللي احاول اوصله اني ما اقدر اشوف هالعمل ينشهر باي شكل لولا يوفوتيبل وهذا مو تقليل له وتعظيم ليوفوتيبل (شخصيا لو مسكته بونز بتوقع يعجبني اكثر) انما جزء من نقطتي الاساسية وهي تحويله لشيء مناسب اكثر للجمهور الماينستريمي
ما ادري قديش صار تغيير قصصي بين المانغا والانمي بس لو تغييرات بسيطة ما تاثر على جوهر الشخصيات اشوف نقطتي اتجاهها لسه Valid .. الهدف من مقارنتي معها هو توضيح كمية الاثر اللي يخرج من مجرد اضافة اشياء مثل موسيقى كويسة او لقطات قتال satisfying مع ايفيكتس قوية لمشهد معين


ما فيه هجوم هنا .. اساسا عملي المفضل من السنة الماضية يبقى من اشهر ما خرج منها وبرضو انطباعات الناس عنه كتير محبوبة فمو موضوع اني اتهجم على شيء لانه مشهور


شهره بيستارز جايه من المانجا
مش من الانمي
على عكس كيمتسو
 

ADab1za

Hardcore Gamer
مبيعات المانغا قبل الانمي في 2018 ما كثير مختلفة عن فاير فورس حسب ما قرات سابقا (اظن حتى فايرفورس كان يبيع اكثر) .. ولو نتكلم بشكل عام ما اقول المانغا خالية حتى فنيا فيها حاجات مثل طريقة عرض ال Patterns بالارت وهكذا بس النجاح بشونين جامب قضية ثانية تماما عن اللي اتكلم عنه
.. انميات يوفوتيبل الثانية معظمها مرتبطة بالعاب وفرانشايزز مختلفين مع قواعد معقدة عادة يجعل الدخول لها من الجدد صعب (ايضا معظمها مو شونين)

أتكلم عن المبيعات الحاليه(بالمناسبه المبيعات الشهريه لكيمستو كانت ضعف فاير فورس قبل بدايه الأنمي ) ماكانت هترتفع بهذا القدر لو كان بسبب الانميشن فقط وعموما الارتفاع بسبب ان الانمي قدم العمل لأشخاص ما بيقروا أعمال الشونين بشكل كبير (وقت إصدار المجلد 18 معظم المبيعات كانت من الإناث في عمر 30-40 سنه)

بالنسبة لانمي فايرفورس ناقشت سابقا انه بالرغم من الانيميشن الكويس اخراج العمل فظيع وما يعرف ابدا يسوي capitalizing على لحظات الكلايمكس فيه (عكس كيميتسو اللي رفعه هالشي بالحلقة 19 بشكل واضح) .. ايضا العمل يمتلك توجه كرتوني اكثر وهذا مختلف تماما عن اللي ذكرته بتعليقي

فاير فورس يظل قدم اقتباس ممتاز بانميشن ممتاز وحلقه مثل 21 عملوا capitalizing جيد للقتال.
عموما هو لو فكرنا بسبب الشهره هتختلف من شخص لأخر وزي ما انتقدت اخراج فايرفورس كمثال ممكن تنتقد اخراج كيمتسو أيضا فالفكره انو صعب تحديد سبب واحد ومشكلتي ان أشوف البعض ما يعطي المانجا حقها وأن أي عمل أخر كان هيحقق نفس النجاح لو كان اقتبسوه يوفو.
 

MaherMatrix

True Gamer
أتكلم عن المبيعات الحاليه(بالمناسبه المبيعات الشهريه لكيمستو كانت ضعف فاير فورس قبل بدايه الأنمي ) ماكانت هترتفع بهذا القدر لو كان بسبب الانميشن فقط وعموما الارتفاع بسبب ان الانمي قدم العمل لأشخاص ما بيقروا أعمال الشونين بشكل كبير (وقت إصدار المجلد 18 معظم المبيعات كانت من الإناث في عمر 30-40 سنه)

اه شكرا للتصحيح .. هو الموضوع ايضا مرتبط بالمجلة المنشور فيها العمل على ما اعتقد كون فايرفورس مو منشور بشونين جامب .. بكل الاحوال بالنسبة للارتفاع طبعا الانمي هو السبب الاساسي لهالشيء بعد العرض اللي كان ناجح اكثر باضعاف من نجاح فايرفورس فما اشوف المقارنة مفيدة هنا

فاير فورس يظل قدم اقتباس ممتاز بانميشن ممتاز وحلقه مثل 21 عملوا capitalizing جيد للقتال.
عموما هو لو فكرنا بسبب الشهره هتختلف من شخص لأخر وزي ما انتقدت اخراج فايرفورس كمثال ممكن تنتقد اخراج كيمتسو أيضا فالفكره انو صعب تحديد سبب واحد

هو لو نتكلم عن رايي الاثنين ما قدرت اكملهم (بس قدرت شاهد معظم حلقات كيميتسو) ومع اني احب التوجه الفني بفايرفورس اكثر بس الاخراج والبيسينغ قتل العمل بالنسبة لي .. بس عم حاول اكون عام اكثر هنا واشوف اراء متابعين اكثر فبتلاحظ بحالة فايرفورس شكوى واضحة من البداية لهالموضوع (مثال) عكس اللي بتلاحظه مع كيميتسو اللي تقريبا ما احد عنده مشكلة مع الفيجولز فيه بل الكل يمدحه جدا (ممكن مع استثناء بعض ساكوغا اينثوزيستس او اشخاص مثلي عندهم مشكلة مع مظهر اعمال يوفو)

ومشكلتي ان أشوف البعض ما يعطي المانجا حقها وأن أي عمل أخر كان هيحقق نفس النجاح لو كان اقتبسوه يوفو.

احاول اركز على ال mass appeal مو الجودة .. تبقى نظرية ممكن نشوف بالمستقبل لو قررت يوفو تقتبس شيء ثاني ناجح بشونين جامب اذا هذا كان فعلا السبب او لا
 
التعديل الأخير:

Zy-ad

True Gamer
أتكلم عن المبيعات الحاليه(بالمناسبه المبيعات الشهريه لكيمستو كانت ضعف فاير فورس قبل بدايه الأنمي ) ماكانت هترتفع بهذا القدر لو كان بسبب الانميشن فقط وعموما الارتفاع بسبب ان الانمي قدم العمل لأشخاص ما بيقروا أعمال الشونين بشكل كبير (وقت إصدار المجلد 18 معظم المبيعات كانت من الإناث في عمر 30-40 سنه)



فاير فورس يظل قدم اقتباس ممتاز بانميشن ممتاز وحلقه مثل 21 عملوا capitalizing جيد للقتال.
عموما هو لو فكرنا بسبب الشهره هتختلف من شخص لأخر وزي ما انتقدت اخراج فايرفورس كمثال ممكن تنتقد اخراج كيمتسو أيضا فالفكره انو صعب تحديد سبب واحد ومشكلتي ان أشوف البعض ما يعطي المانجا حقها وأن أي عمل أخر كان هيحقق نفس النجاح لو كان اقتبسوه يوفو.


اتوقع بشكل كيير jujutsu kaisen
بيحقق شعبيه قريبه من كيميتسو
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

وش التريلر الأسطوري هذا؟ يمكن تهمل لأنه بس Doraemon لكن قليل يعرف أن بعض أفلامه فيها جودة ولا جيبلي يا شيخ ::wow:: هذا الفلم مستند على فلم سابق الفلم السابق برضو حصل ريميك أسطوري أنصحكم كلكم تشوفوه Doraemon: Nobita's Dinosaur 2006

72431.jpg
 

AM152

True Gamer
بقالى مدة بتابع Yu Yu Hakusho (عمل توجاشى قبل Hunter ) بشكل متقطع و إنتهيت أخيرا من آرك ال Dark Toutnment الشهير و اللى إنطباعى عنه كان إيجابى نسبيا و هاتكلم عنه إن شاء الله فى موضوع العمل بس فى نقطة مهمة كنت عاوز اتكلم عنها قبل ده و حسيت إن مناقشتها هنا هاتبقى أنسب من موضوع العمل

فى البداية إتهام عمل شونين قديم بإحتواءه على كليشيهات أو جزئيات مكررة هايبقى فيه ظلم ليه خصوصا مع عمل زى ده سبق نسبة كبيرة من أعمال الشونين الحالية و هو اللى أثر عليها مش العكس بس كشخص شاف أعمال شونين كثيرة من جهة و ماعندوش فكرة عن الأحداث و العمل يعتبر جديد تماما بالنسبة له من جهة تانية فماقدرش أنكر إنى كان عندى صعوبة حقيقية فى المتابعة فى البداية خصوصا لما تشوف كليشيهات إنت شفتها قبل كده فى أعمال تانية و بشكل أحسن و اللى خلى الوضع أسوء إن الآرك الأول يعتبر عادى أو حتى ضعيف و فى شبه إجماع على ده بس فى نفس الوقت برضه كان فى شبه إجماع على إن العمل بيتحسن بشكل كبير فى الآرك اللى بعده ( آرك ال Dark Toutnment )و ده اللى شجعنى إنى أكمل و بصراحة مع أول مواجهة كنت على وشك عمل دروب للعمل بس كملت و مع الوقت الآرك شهد تحسن كبير فعلا و العمل قدر يميز نفسه و يغير إنطباعى عنه و هنا النقطة اللى بتكلم عنها و هى إن البداية مش دايما مقياس لمستوى العمل خصوصا فى الشونين الطويل

أعمال الشونين الطويلة عادة بتاخد وقت على ماتقدم شخصياتها و عالمها ، للأمانة بعض الأعمال بتبدأ بشكل قوى يخليك متحمس للتكملة بس فى أعمال تانية بتبدأ بشكل عادى و بتاخد وقت طويل على ما تدخل فى الجد و قصتها الحقيقية تبان ، الطول ده ممكن يعتبر عيب عند البعض بس لو تم إستغلاله بشكل جيد فده هايخليك تتعلق بالشخصيات و العالم و يخلى الأحداث و المواجهات ليها قيمة أكبر ، برضه فى مشكلة تانية متعلقة بالشونين بصفة عامة و هى إن البدايات فى أوقات كثيرة بتبقى متشابهة و ده عيب مش هانكره ، أعمال الشونين عادة بتبدأ ببطل عاوز يحقق هدف ما سواء إنه يبقى الأقوى أو الأحسن فى شئ ما أو إنه يوصل لشئ معين و ما إلى ذلك و العمل عادة بيبدأ بتقديم إنطلاق البطل لرحلته ، النتيجة إن بداية معظم أعمال الشونين بتديك إحساس بالتكرار بس الفكرة هنا إن الإتجاهات اللى الأعمال بتاخدها بعد النقطة دى ممكن تبقى مختلفة تماما من عمل للتانى و الطابع المميز لأى عمل مابيظهرش غالبا غير بعد التقدم فى الأحداث و مش من البداية المعتادة

اللى بيخلينى أقول كده إن إنى لاحظت إن نسبة من المتابعين هنا بقوا يعتبروا الحلقات الأولى من أى عمل شونين جديد و أحيانا المقدمة فقط (و اللى ممكن تكون ماقتبستش غير أول شابترين أو ثلاثة) مقياس كافى للحكم على العمل بالكامل و إتهام الأعمال بإنها سيئة و مكررة و ده فى الوقت اللى ممكن يمدحوا عمل تانى قديم مع إن فيه نفس المشاكل و يمكن بشكل أكبر و بالنسبة لى فى سبب منطقى لده

الشونين يبقى البوابة اللى معظم المتابعين دخلوا لعالم الأنمى منها و كمتابع جديد بيبقى عندك شهية للمتابعة و قدرة أكبر على تقبل أى حاجة و الحاجات اللى بتشوفها وقتها بتفضل معاك لمدة بس مع الوقت قدرتك على المتابعة بتقل و بتبتدى تلاحظ الكليشيهات فى بعض الأعمال و النوعيات اللى بتتابعها بتبقى محددة أكثر و مع تشابه البدايات فى الشونين فده بيديك الإحساس بالتكرار و طبيعى إنك هاتفضل عمل يجذبك من البداية عن عمل بيبدأ بشكل عادى ممكن يتحسن بعد فترة و ممكن مايتحسنش و إن كنت هاتحتفظ ببعض النوستالجيا للأعمال اللى شفتها كمتابع جديد و نظرتك ليها هاتبقى مختلفة و للسبب ده أنا مقتنع إن لو نفس العمل اللى المتابع حبه زمان كان عمل جديد تماما بيعرض لأول مرة ففى إحتمال كبير إنه هايعمل له دروب من أول 3 حلقات، نقطة تانية إن مع ضيق الوقت و كثرة عدد الأنيميات متابعة الأعمال الطويلة بقت عملية صعبة و صعب إنك تصبر عشان عمل ما مستواه يرتفع بعد عشرة أو عشرين حلقة و برضه مش هانكر إن بعض الأعمال بتبدأ بشكل سيئ جدا يخليك ترفض متابعتها

للأسباب دى مش هاقول إنك لازم تتابع العمل بالكامل عشان تحكم عليه و حتى بالنسبة لى فى أعمال تركتها من الحلقات الأولى بس مشكلتى هنا فى نقطتين :

أولا ، اعتبار إن مجرد تشابه البداية فى أى عمل شونين معناه إصدار حكم نهائى بإن العمل مكرر و جنيريك أو إن وجود تشابه فى بعض الصفات بين البطل مع بطل تانى (أيا كان) معناه إنه لازم يبقى نسخة منه بالضرورة و بدون تفكير ، زى ماقلت تشابه البدايات فى الشونين الطويل يبقى أحد العيوب فيه بس لو مجرد البداية كفاية إنك تعتبر العمل (أعمال الشونين بصفة عامة و مش عمل محدد) سيئ و مكرر بشكل نهائى و بدون إعطاءه أى فرصة عشان تشوف الإتجاه اللى العمل هايمشى فيه يبقى ساعتها مشكلتك مش مع العمل و إنما مع الجنرا نفسها و اللى ممكن تكون فقدت القدرة على تقبلها ، عمل زى Yu Yu hakusho يبقى أحد الأمثلة الواضحة و لو كنت حكمت عليه من أول عشر حلقات أو حتى عشرين حلقة كنت هاعتبره عمل ضعيف صعب متابعته فى الوقت الحالى و ممكن الاقى هجوم من الفانز لأنى حكمت عليه بدرى و ده مش المثال الوحيد

ثانيا ، إعتبار إن الجنرا ماعندهاش القدرة على تقديم شئ مختلف أو مميز أو إن الأعمال ماتقدرش تطور من نفسها مع الوقت ، للأمانة فى أعمال بتبدأ بداية قوية بس مستواها بيتدهور تدريجيا أو ما بيوصلش لل Potential المتوقع منه و فى أعمال بتبدأ جنيريك و بتستمر على كده بس برضه فى أعمال مستواها بيتحسن و برضه عمل زى Yu Yu hakusho يبقى مثال لده و بنشوف فيه تطور واضح فى مستوى الكتابة مع الوقت و ده برضه مش المثال الوحيد و أذكر إن فى أعمال شونين حديثة كان بيتم الهجوم عليها بشكل مستمر و إعتبارها سيئة فى بدايتها بقى يتم النظر ليها بشكل مختلف تماما و من نفس الأشخاص اللى كانوا بيهاجموها فى السابق


اللى عاوز أقوله فى الآخر إن أعمال الشونين الطويلة ممكن يبقى فيها مشكلة فعلا سواء مع البدايات أو الكليشيهات المختلفة بس ده مش معناه إصدار أحكام نهائية من البداية فقط و بدون إعطاءها فرصة حقيقية أو إعتبارها سيئة و جنيريك بالكامل و للتوضيح كلامى هنا مش على عمل محدد و إنما على الشونين بشكل عام و اتمنى أسمع آراء الأعضاء هنا بخصوص الموضوع
 
التعديل الأخير:

Abdo Aly

True Gamer
^^^
@AM152
انا شايف ان الشونين واقف في نفس نقطه البدايه و دا شي صعب تغيره و بيحتاج كاتب ممتاز
لكن السهل انك تقدم عالم مختلف تعرف تحط فيه مسارات مميزه عن اي عمل ثاني
بعطي مثال هنا و هو دكتور ستون عمل بيقدم قصه بسيطه الي حدا (لحد نقطه توقفي علي الاقل في الانمي) لكن بيقدم عامل ممتع للاستكشاف شي مش كل مولف بيعمله علي الاقل دا بيدي قيمه لمتابعه العمل و الاستمرار معاه
عمل تاني مثلا و هو نيفرلاند الاستثمار الاساسي فيه كان العالم مع الشخصيات (و لو عندي تحفظات علي الاحداث الحاليه)
معظم المؤلفين حاليا بيحاولو يلعبو علي نقطه عالم القصه بشكل اكبر

لكن لو نيجي لعمل تقليدي جدا و هو بلاك كلوفر البدايه لكن عاديه جدا و استمر لفتره طويله اقدر اقول انو شبه نارتو في عناصر كثير منه لكن مع الوقت اقدر اقول انو عرف يتميز عن غيره و اقول انو مميز و استحق الاستكمال في المتابعه لكن المشكله ان الموضوع ممكن اخد حوالي 80 شابتر او اكثر و ناس كتير ممكن توقفه من الاخر العمل هنا بستهدف الناس الجديده علي الجنرا من الاساس
 

AM152

True Gamer
@Abdo Aly

متفق معاك فى عدد من النقط ، Dr Stone بالذات يبقى مثال لإزاى إنك ممكن تستخدم فورميلا الشونين فى تقديم فكرة جديدة و بالرغم من وجود عدد من المواجهات فيه إلا إنها مش التركيز الأساسى للعمل و جزئية الإستكشاف و الإختراع تبقى هى نقطة الجذب فيه و الفكرة إن حتى بالنسبة لعمل زى ده ففى شبه إجماع إن الآرك الأول منه بيدى إنطباع مختلف بشكل كبير عن الإتجاه اللى العمل هياخده بعد كده و إنه مش مقياس لمستوى العمل

متابعتش Black Clover حتى الآن ، أذكر إنه كان بيتعرض لهجوم و إنتقادات حقيقية لمدة طويلة بس لاحظت من فترة إن طريقة الكلام عنه اتغيرت و نسبة مش قليلة من المتابعين بيقولوا إن مستواه ارتفع فعلا و أظن إن كلامك بخصوص استهدافه المتابعين الجدد ممكن يكون صحيح
 

لُقمَان

True Gamer
متابعتش Black Clover حتى الآن ، أذكر إنه كان بيتعرض لهجوم و إنتقادات حقيقية لمدة طويلة بس لاحظت من فترة إن طريقة الكلام عنه اتغيرت و نسبة مش قليلة من المتابعين بيقولوا إن مستواه ارتفع فعلا و أظن إن كلامك بخصوص استهدافه المتابعين الجدد ممكن يكون صحيح
ناه مازال يستخدم نفس القوالب المستخدمة في خمسين عمل شونين قبله، العمل يخاف من التجديد بشكل بعد ماكملت 100+ تشاتبر وقفت وبديت أعطي دورات موعظية عن كيف تستخدم وقتك في مشاهدة أعمال أفضل^^
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator
Netflix Partners With CLAMP & Kindaichi, Gundam Thunderbolt, Goth, Mardock Scramble, Thermae Romae Creators for New Anime

هذه النوعية من الإعلانات أحسها زي الفخ، تحسه الهدف بالأول لفت الانتباه ووجود الاسم فقط، بعدين تكتشف علافتهم ببعض متواضعة وما في جودة حقيقية من تواحدهم.

عمومًا ممكن أكون مخطأ لكن لحتى أول تريلر بنشوف وش وضع نتفليكس هنا.
 

STARDUST

Gurenyuu
Netflix Partners With CLAMP & Kindaichi, Gundam Thunderbolt, Goth, Mardock Scramble, Thermae Romae Creators for New Anime

هذه النوعية من الإعلانات أحسها زي الفخ، تحسه الهدف بالأول لفت الانتباه ووجود الاسم فقط، بعدين تكتشف علافتهم ببعض متواضعة وما في جودة حقيقية من تواحدهم.

عمومًا ممكن أكون مخطأ لكن لحتى أول تريلر بنشوف وش وضع نتفليكس هنا.
يطلع انمي cg بانتاج متواضع او قصة سطحية... او الاثنين مع بعض.
زي اغلب اعمال نيتفليكس الاخيرة.

صراحة ما ابغى نيتفليكس تنتج انميات او تساهم بذا الشي، يكفيني انها تجيب الانميات اللي مالها دخل فيها وتحطها بمكتبتها عشان اتابعها وخلاص.
 

Tia

ᴛʜᴇ ROTTEN-UNTAINTED

عرضه في أبريل الجاي، راح يكون أول أنمي ايسيكاي أوتومي(إنجاز كبير بصراحة لأن وسط الايسيكاي مليان عناوين أوتومي من كم سنة وهذا اول أنمي نحصل عليه منهم!)

قريت اللايت نوفل ومتحمس بصراحة، العنوان ذا حاجة بارودي على جنرا الاوتومي ويلعب على التروبز حقها بطريقة رهيبة.. الشخصية الرئيسية ما شفت مثلها قبل::laugh::
 

abdullah-kh

مشرف عام
Administrator

ذكرني بكارول وتيوزدي لكن مع إنتاج أقل وسي جي متواضع. على الأقل يشطح شوي بأفكاره وأقرب إلى ماكروس بأنه يجمع الميكا مع الأغاني &
راح يعرض ب3 أبريل القادم.
 

إبراهيم 906

السميدع
عندي طلب غريب
فيه بانمي yakitate japan كيكة المانية نسيت اسمه احد يقدر يساعدني في البحث عنها هههههههههه معليش على الطلب الغريب
 

Sam.

fire walk with me
عندي طلب غريب
فيه بانمي yakitate japan كيكة المانية نسيت اسمه احد يقدر يساعدني في البحث عنها هههههههههه معليش على الطلب الغريب


اغرب طلب بس شوف لو الحلقة ٣٣ هي المقصودة
 
أعلى