Primal
( ̄ー ̄)
حاشاككأنك غلطت علي؟ (&)
انا ما غلطت على احد بكلامي فقط شاركت ملاحظة شخصية
حاشاككأنك غلطت علي؟ (&)
حاشاك
انا ما غلطت على احد بكلامي فقط شاركت ملاحظة شخصية
انا راح اكون الحانوتي اللي يدفنه.خله يستمر عشان نشوف الي نغتالهم بعدين وعلى راسهم @Hugo مع ردوده التعبانة
ويل الوضع صار كريبي الحينادفني معاه عشان اعذبه .
هو الموضوع خير شر باين فيه تحيزات من البداية ضد يوفوتبل وكم مانجا مشهورة بس ما تقرب من جيبلي واعمال شياب الصناعة والراحلين
للامانه التحامل على يوفوتيبل ماله اساس، حتى اللقطات الي وضعها @MaherMatrix اشوفها من الافضل في الصناعة ومش مملة اطلاقا بالعكس تخلي دمائك تغلي من الحماس …
hiroyuki okiura paranoia agent animated character acting crowd running walk cycle | #155720 | sakugabooru
animated character_acting crowd hiroyuki_okiura paranoia_agent running walk_cyclewww.sakugabooru.com
هذه مثلا من رسم hiroyuki okiura راح تشوف الستايل واقعي كثير لانه هو علم بالمجال هو نفسه اشتغل على فلم جوست ان ذا شيل 95 وفلم جين روه فتعرف التوجه.
طيب لو نروح هنا مع shinji hashimoto راح تشوف الوضع مختلف لان اسلوبه سريالي ويختلف 180 درجة عن فوق.shinji hashimoto paranoia agent animated | #12194 | sakugabooru
animated paranoia_agent shinji_hashimotowww.sakugabooru.com
واحد يتسائل ليش؟ لان ببساطة ساتوشي كون وقت عمل هذا أعطى حرية كبيرة للانيموتزر فالعمل طالع داندي قبل داندي وفيه أساليب متنوعة من التحريك، فموضوعيا ومنطقيا صعب تحطه بباكج واحد اسمه "الانيمشن ممل"
ايه انا مشخصنها مع الحلقة خخخخخ.اوافق بس ما تقدر تقول هالشيء وتتكلم عن حلقة موب الخامسة بشكل مجمل كمان
ويل الوضع صار كريبي الحين
"تحامل ضد يوفو" -> شخصين انتقدوهم بس.
*غيبلي يبكون بالزاوية*
خله يستمر عشان نشوف الي نغتالهم بعدين وعلى راسهم @Hugo مع ردوده التعبانة
انا راح اكون الحانوتي اللي يدفنه.
هو امزح بس اتوقع فانز غيبلي بيشوفوا نفس الشيءمش بالعدد و إنما بإتهام مبالغ فيه
عاد صح كريبي Too dark، امسح امسح (&).
ياه ويبقى رايك الشخصي، زي مو كل حاجة ثانية انذكرت بالموضوع اراء شخصية.تدرون بقتال بيرسيركر من الفلم الثاني كنت اتطلع عالساعة انتظره يخلص. الشيء وصل لهالدرجة من استفراغ المؤثرات الممل والقتال الحقيقة ما ترك اثر علي. نفس الشيء مع قتالات الثالث والحاجات اللي حبيتها كانت الجانبية (كيري ضد اساسن وايميا ضد كيري)
لا لا طلعني من الموضوع مو حق مضاربات انا، خلنا حبايب ترا احب غيبلي انا وبارانويا مملشرايكم نسوي حلبة ومباراة tag team بين @بندول و @abdullah-kh في جهه وانا والعضو القدير @STARDUST في الجهة الاخرى
فعلا كلها اراء شخصية والحقيقة تموت بالمنتصف.ياه ويبقى رايك الشخصي، زي مو كل حاجة ثانية انذكرت بالموضوع اراء شخصية.
كل اللي قلناه كانت اراء شخصية لا غير مدري ليه مشخصنين الموضوع وزعلانين عشان واحد قال بارانويا ممل وواحد قال ما يحب استديو غيبلي لول.
دايما تنتقد يوفو وفيت لاسباب انتاجية ما اشوفها ابدا لذلك يبقى رايك الشخصي لا غير.
الفرق اني اشوف القتال ذاك من المفضلين عندي لكل الاوقات، ومبسوط فيه كما هو ولا ومبهور فيه كمان، وانت كملته على ما يبدو غصبن عنك وشكلك زعلان منه وكان عندك القدرة انك تقفل الفيلم وتسحب عليه لول.
وواضح فيه تحامل على يوفوتبل اللي تقريبا اقوى مشاريعهم انتاجيا هيفنز فيل برايي، وانتقدته وتركت كومة انميات بها انتاج فعلا سيء وممل خلفك وما نظرت لها..
كل اللي قلناه كانت اراء شخصية لا غير مدري ليه مشخصنين الموضوع وزعلانين عشان واحد قال بارانويا ممل وواحد قال ما يحب استديو غيبلي لول.
مافي حقائق هنا، الاعجاب بالشي حاجة تختلف من شخص للثاني، ببساطة اقدر اكره حاجة بدون اي مبرر مقنع، بالنهاية هي تفضيلات شخصية حتى لو اكبر الرسامين والانميترز على الارض اشتغلوا عليها.فعلا كلها اراء شخصية والحقيقة تموت بالمنتصف.
هذه فلسفة ما بعد الحداثة.
رايك الشخصي انك ما تدري اذا انا ادري اذا انك تدري ايش المفهوم من ردود غيبلي الترولية اللي اخذها بعضكم جدبديت اشك انكم تفهمون الردود الي تكتبونها
فعلا كلها اراء شخصية والحقيقة تموت بالمنتصف.
هذه فلسفة ما بعد الحداثة.
ياه ويبقى رايك الشخصي، زي مو كل حاجة ثانية انذكرت بالموضوع اراء شخصية.
كل اللي قلناه كانت اراء شخصية لا غير مدري ليه مشخصنين الموضوع وزعلانين عشان واحد قال بارانويا ممل وواحد قال ما يحب استديو غيبلي لول.
دايما تنتقد يوفو وفيت لاسباب انتاجية ما اشوفها ابدا لذلك يبقى رايك الشخصي لا غير.
الفرق اني اشوف القتال ذاك من المفضلين عندي لكل الاوقات، ومبسوط فيه كما هو ولا ومبهور فيه كمان، وانت كملته على ما يبدو غصبن عنك وشكلك زعلان منه وكان عندك القدرة انك تقفل الفيلم وتسحب عليه لول.
وواضح فيه تحامل على يوفوتبل اللي تقريبا اقوى مشاريعهم انتاجيا هيفنز فيل برايي، وانتقدته وتركت كومة انميات بها انتاج فعلا سيء وممل خلفك وما نظرت لها..
طبعا الشي نفسه لون بنش مان اللي له جمهور كبير لكنك ما جبت طاري اعمال ثانية مملة فنيا، فاشم ريحة كلك بيت
للتوضيح ما أبحث عن أنيميشن/أرت سيّء أو ما يتحرّك ويفشل باللي يحاول يعمله، بل أنيميشن/أرت ممتاز تقنيّات وصحيح بمحاكاته للي يحاول يعمله لكنّه يبقى ممل كنتيجة لهالشيء.
لا لا ترمي ورقة التبرير خليني زي ما انا كذا زعلانطبيعي الاعمال المشهورة تكون اول شيء تتذكره لما تذكر مثال معين وحتى ذكرت انيميتور بالموضوع لكون متنوع اكثر
اعمال المخرج يواسا تحديدا اشوفها مملة واعني جميعها، ستايله مزعج للعين واخراجه ما يعجبني، تصاميم شخصياته مو دايما موفقة بعد، بالغالب مو موفقة.
لكن بعيدا عن غيبلي
فيه انميات فعلا مملة ومو بس انميشنيا، من ناحية كركتر ديزاين، قصة وغيرها.
سبيس داندي مثال كبير على الشي ذا.
بالاضافة لافلام مثل غوست ان ذا شيل الاول، فيلم ممل والانميشن حقه واخراجه زادوه ملل.
اعمال المخرج يواسا تحديدا اشوفها مملة واعني جميعها، ستايله مزعج للعين واخراجه ما يعجبني، تصاميم شخصياته مو دايما موفقة بعد، بالغالب مو موفقة.
اذكر كايبا كان احسن حاجة طلعت منه، وايزوكين مع ديفل مان اكثرهم ملل بالنسبة لي.
كل شيء يعتبر كرأي شخصي. هذا لازم دائما يكون الافتراض لما نتنتاقش فما ادري ليش لازم تذكره عدة مرات. سبب ذكري لهم عدة مرات هو حتى اوضح مشاكلي معهم.
عليك نور ترجمت كلامي اللي قلته واللي ما قلت، اتفق معاك بكل حرف.الكلام مش عليك تحديدا عشان أكون واضح بس فى مشكلة مع بعض المتابعين
انت ممكن تشوف عمل مشهور و بيتم مدحه من الكل و مايعجبكش و ده عادى و ممكن تكتب رد تقول إنك مابتفضلش الأسلوب المستخدم أو شايف إن العمل كان مفروض يبقى بشكل معين و ده برضه عادى بس المشكلة مع البعض لما تبتدى تتعامل مع الأسلوب المستخدم على سبيل المثال باعتباره سيئ فى حد ذاته و إن دى الحقيقة و لو ماتعرفهاش فده لقلة معلوماتك و نظرتك السطحية للعمل و لو انت بتحبها فده رأيك الشخصى و انت حر بس هنيئا لك بذوقك السيئ و حب الأعمال السطحية التعبانة و هنا خرج الموضوع من مجرد تفضيل شخصى لنقطة Objective حتى لو قلت العكس
برضه عشان أكون واضح الموضوع نسبى ، فى بعض الأوقات هو مجرد إختلاف فى طرق التعبير و سوء تفاهم لا أكثر و أحيانا هو خلط مابين التفضيل الشخصى و المعلومات البحتة بيحصل مع أى حد بس المشكلة الحقيقية تبقى مع اللى بيعتبر ذوقه الشخصى هو الحقيقة و كل ماعداها غلط و ده شئ شفته فعلا او فى بعض المحنكين اللى بيكرهوا عمل ما بس ما بيقدروش يقولوا إنهم كرهوا العمل فقط أو إنه مش مناسب لذوقهم و إلا مش هايبقى مثقف و عميق و إنما لازم يستحنكوا و يعملوا تحليل عميق يكتبوا فيه مئات الأسباب عن ليه العمل فاشل و سيئ و معظمها مالوش أى علاقة بالسبب الحقيقى اللى خلاهم يكرهوا العمل فعلا